'undersöka' dräktig
Kan man känna ungefär hur många ungar en dräktig kanin har? t.ex. om det bara är några dar kvar tills det är dags..
(För min hona ska få om ett par dar och oroar mig lite att kullen kommer bestå av 1-2 ungar "/)
Jag tror att det är väldigt svårt att känna hur många ungar det är i magen, oavsett om det bara är någon dag kvar tills beräknad ankomst.
Varför oroar du dig att hon bara ska få 1-2 ungar? Jag vill hellre ha små än stora kullar. =)
Håller med #1, bättre med små kullar…
för att detta är andra kullen med henne, förra kullen kom det bara 1 och den dog =( Svårt för 1 att överleva då den inte kan värmas av kullsyskon tänker ja på…
skulle också vilja ha liten kull för annars kanske inte mamman hinner ta han dom alla, elr så kan det bli det jobbigt för henne i förlåsningen (stavning) Men hoppas det går bra o du får några gullih grisar:)Min hona fick 5 ungar för 8 veckor sen ungefär och jag kunde inte känna alls att hon hade ungar, hon var knappt tjock men spenorna var uppsvällda och hon var aggresiv :P
#3 men mamman bäddar mycket och jag tror hon bryr sej mer om hon bara får än unge, hon vill ju göra allt flr att den ska överleva lika dant m människo mammor
jasså, hoppar verkligen det fungerar då!
Själv föredrar jag nog 4 ungar, lite lagom.. Har mycket tid att ge de till uppfostran med så hinner med de väl.
#4 haha ja brukar själv kalla honan för gris av lite olika anledningar, lite kul att du med kallar de grisar när själva ungarna egentligen ser ut som nakenråttor ;)
Ja kan ju skriva här sen när hon får kullen om det gick bra. =)
#7 Håller tummarna! :)
Hon ser riktigt tjock ut tkr jag, de är nog mer en 2 ungar i den magen så länge hon inte är tjock i vanliga fall
Lite stor i skinnet var hon allt innan, men inte sådär tjock, så får väll hoppas :)
oj det var en rejäll mage det ;O;D
Min kanin som fick ungar den 14/6 var helt smal dagen innan dom föddes så jag va rädd att hon gick tom men där va ändå 5st ungar i hennes mage, så du behöver nog ej oroadig :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Hon håller på o föder just nu! Skymtade en levande unge men ska kolla till de imorgon bitti, tror det blev några ändå! =)
Åh, kul! :D Grattis.
#15 Grattis! :)
De föddes ju runt 12 slaget, (en kvart i 12, de andra efter) så ska man då säga att de föddes den 26e, alltså idag?
Grattis :D
♥
Tack alla! har fått väntat så länge på denna kull x)
om de föds innan hör de till föragående dag, efter tolv dagen efter ;)
#22, aha.. men det var ju bara en som hann komma innan så man kan säga 26e då (a)
Grattis till bebisarna =)
Tror inte att det är någon fara, det var jättestor storleksskillnad mellan mina och alla lever (är idag typ 10-11v och bor i nya hem).

#25 Du ska inte extramata den. Det kan den dö av, de får väldigt lätt lunginflamation av stödmatning.
Det går säkert bra. Det finns i princip alltid en som är lite mindre i kullen och så ska det vara. =)
Lycka till! =)
okej, tack för svar!

FIck en kull med 8 ungar för 10 dar sen, där var en miniliten som jag aldrig trodde skulle klara sig. Det brukar ju oftast vara nån eller ett par som inte klarar sig när det är så stora kullar, men alla mår bra, även minisen. Stödmata ska du inte göra, fyra ungar ska mamman klara själv. Det är ju nästan alltid så att ungarna är olika stora, så det är inget att oroa sig för.

Jag skulle räkna att de är födda den 26:e. Känns som de tappar en hel dag med mamma ju om man räknar från 25:e och föds de så nära tolvslaget så är det ju mer eller mindre den 26:e och speciellt när de andra är födde efter…
Grattis till ungarna, dom är verkligen jättesöta! :D
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#33 Tack! själv tycker jag de inte är så jätte söta än, men snart blir de när pälsen kommer ;)
#34: Hah okej
Jag tycker dom är så gulliga, och lena ;o Lixom när dom inte ser något och ser så klumpiga ut när dom kryper omkring, hah!
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
Så söta! Japp, blå. =)
#36 Åhh, vad söta! Ja, de blir blåa hela bunten :) Finaste färgen enligt mig i alla fall! :D