Äter dåligt
Jag har en kanin dam på nästan 8 år. Tills nyligen har hon varigt pigg och väldigt matglad, men nu ignorerar hon bara den.
Jag var bortrest förra veckan, då tog min pojkvän hand om henne och då åt hon som vanligt enligt honom. Igår bytte jag mat och vatten men hon har inte rört någonting. I vanliga fall skulle maten vara slut och vattnet nästan borta. Hon fick nyligen lite maskrosblad som hon bara smakade lite på.
Tänderna ser normala ut, men de kanske har något att göra med hennes ålder? Har funderat på mask också men jag har inte sett något i hennes avföring. Ska man kanske avmaska ändå?
Lite långsökt men hennes bur står brevid mina fyra råtthonors bur. kan råttisarna ha "smittat" henne med någonting? Jag flyttade henne dit innan jag åkte bort förra veckan så hon har bara stått där snart 2 veckor.
Tacksam för svar!
Catrin
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Kissat och bajsat?
Om dom har mask äter dom oftast mer. Hur känns hennes mage?
Emma
Vill inte göra dig orolig, men exakt så gjorde min kanin och hon dog två dagar senare, hon åt lite och vi trodde att hon var bättre men hon dog i boet bredvid sin syster. Hon var 8 år.
Men din kanin behöver inte dö, det kan ju vara något annat också. Kanske inte bajsat och kissat?
Ibland när de är äldre kan de inte rengöra sig lika bra så om hon är skitig så kan du tvätta henne lite och avmaska henne, vissa äter ju mer men det kan ju vara skönt att göra det ändå.
Vet inte riktigt vad man kan göra men du kan ju prova lite och se om hon vill äta något godis som hon brukar. Hoppas att de löser sig.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Tack för svaren. Ingen förändring idag :( Gav henne nyss massa gottis grönsaker hon brukar gilla. Hon smakade lite på persiljan men jag tyckte de såg ut lite som att de gorde ont att äta :S Somsagt ser hennes framtänder bra ut men jag vet inte hur de ser ut längre in i munnen.
Tycker hon bajsar mindre än vanligt, men jag kanske misstar mig. Det är iaf inte mkt pluttar i buren utan de mesta av hennes avföring fastnar under svansen, jag brukar ta bort, och rengöra där.
Jag vet inte riktigt hur en kaninmage ska kännas, men när jag klämmer lite på den känns den fast men ändå lite mjuk, känner inga konstiga knölar eller liknande.. Men hon reagerade lite när jag klämde lite längre bak, nästan vid bakbenen.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag skulle iallafall tagit bort all mat utom hö och vatten. Städa buren så att du lätt ser om hon bajsar och kissar och ring till vetrinär för mer råd. Roslagstull är jättebra! Vi ringde till dom när Muffin var dålig och djursjukhuset var stängt, utan dom skulle han nog inte ha klarat sig.
En sak som alltid är bra är att försöka ge dom vätska. Gärna med lite honung i för att dom ska få energi till att börja äta och så. Ta en liten spruta utan nål, fyll med vatten och spruta försiktigt in lite åt gången i munnen. Ett tips? är att sätta kaninen i en bra nivå för dig ställ den med ena sidan mot bordets sida, sedan ställer du dig med ansiktet åt den sidan kaninen har sitt. Håll ena armen om kaninen, lyft på kinden/läppen där du ser en liten lucka mellan dom främre och dom bakre tänderna, där kommer man in med sprutan. :)
Emma