Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2241 ggr
[ninnakm]
0

tre kaniner?

Hej. 

Jag har två kaniner, båda lejonhuvade, en hane och en hona (hanen kastrerad) Honan är lite drygt ett halv r. Eller hon är född den 23/12-o9 hon är i tonårsperiden. Men min lillasyster vill ha en kaninunge (hona) Så jag undrar kan alla tre gå tillsammans?

Ellenfyrkant
0

Om de kommer överens och har tillräckligt stort utrymme.

Mvh Ellenfyrkant

[chriistina]
0

Svårt att säga för någon som aldrig träffat kaninerna. Eller vet hur hög/låg rang de har. Men har du stor bur så ökar chanserna. Och ju yngre de är ju lättare brukar det vara också.

Ska själv sätta ihop en hona på 2år, en hane på 3år och en kanin på 8 veckor senare i sommar.
Hanen och honan har gott tillsammans innan och ungen är efter honan. Tror detta kommer gå då hanen är så snäll och jag har möjlighet att ha dem på ganska stora yter.

Och det värsta som kan hända är ju att ni får ha dem i olika burar?

Emmsann
0

Jag har bara suttit ihop två äldre honor med en yngre hona och det gick jätte bra! Jag tror inte det kommer vara några som helst problem med en hane, en hona och en yngre hona! Se till bara att dom får träffas första gången på en "allmän" plats hos dig. Som i en Hage på gräset exempelvis.

//Emma

[ninnakm]
0

Tack för svar!:) Det ända jag är orolig för är vad min hona ska göra med den andra..för förut hade jag en hona på 1,5 år och hon höll på att döda ungen, som jag skulle släppa i hop hene med;( Men vi ska bygga en ny bur, snart och jag tänkte att om jag har kaninungen i en annan bur i utehagen, s får dom lära känna varandra först, sen när jag hollit på s lite varje dag kan man ju pröva, så har jag gjort med alla mina andra kaniner. Först "gör dom upp" Eller vad man ska säga, men sen går det utmärkt. Min hane och hona älskar varandra nu;)

Men ni tror inte att det kommer bli något problem? Hon är ju inte s gammal honan så det borde ju inte va det:D

Qepta
0

Jag har haft 10 kaniner ihop, de gick jättebra. De hade en enormt stor åretrunt bur så alla kaniner hade ett eget krypin.
Det viktigaste är att kaninerna har ett eget "krypin" dit dom kan gå när de vill vara ifred.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[ninnakm]
0

okej, vad bra! åå, vad mysigt med 10 kaniner tillsammans!:)

Valkyrie
0

Tyvärr tror jag inte det fungerar eftersom det inte är alltid 2 kaniner fungerar tillsammans och då är det inte stor chans att en kanin ska kunna passa ihop med 2 andra.
Bara ni är förberedda om en till bur.
Hur stor bur har ni?
Sedan får man ju sätta ihop de på rätt sätt.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[ninnakm]
0

oj, jag har inte mätt den!:( en skulle tippapå (den är fastyggd i ett hörn, så det är en trekansbur;)) att den

är ungefär 1 90 cm;) på alla sidor;) Häg är den också med ett loft och ett hus;)

Valkyrie
0

Okej, 90 eller 190?
endast 90x90 tycker jag är för litet.
Det kan fungera ;)

Rest in peace Valkyrie!

[ninnakm]
0

#7Vrf tror du inte att dety kommer att g? Det va ju eb som skrev alldeles nyss, som har haft 10 kaniner tillSammans^^

Valkyrie
0

10 kaniner tillsammans är troligtvis syskon och det är otroligt riskfyllt.
2 honor tillsammans är ganska svårt att få ihop om de inte är syskon och ännu svårare om en hane också är med i gänget.
Bara för att någon haft 10 kaniner tillsammans kan man inte vara säker på att 3 kaniner fungerar tillsammans.

Jag har en hane på snart 2 år och en kaninunge på 3 månader och de var otroligt svåra att få ihop, de små tjaffsar fortfarande och det tog flera veckor.
Det var ren tur att det fungerade.

Rest in peace Valkyrie!

[ninnakm]
0

#11 Men så är det ju alltid, dom måste ju f göra upp? jag känner mnga med tre kaniner så varför skulle det inte fungera för mej?

Valkyrie
0

12# Ja såklart de vill göra upp rangen en det är inte det som det handlar om just nu. George är lite småsur mot Diana och det har inte med rangen att göra vet jag själv.
Jag har inte sagt att det inte skulle fungera för dig men tyvärr tror jag inte det.

Rest in peace Valkyrie!

Rafflan
0

Hon som hade 10 kaniner hade kanske en bur som är 3x4 meter eller större. Men om du är beredd att ha den nya själv så kan du ju prova iaf :)

Neutral yta och introducera dem för varandra 1 och 1, så tex först vuxna honan+unge, funkar dem ihop prova hane+unge, funkar dem ihop prova alla 3 :)

Lycka till! :)

PS: Jag har 2 honor ihop, dem kan tjafsa, inge allvarligt och dem älskar varandra som mor och dotter.

Nickel
0

Det beror ju helt på vad kaninerna tycker om varandra. Jag hade en hona som var jättesnäll och försiktig med alla kaniner jag testade ha henne med, men min andra hona anföll hon direkt. Så henne kunde jag ha tillsammans med alla utom min andra hona. Hon bodde med en kastrerad hane. Dom var ofta tsm med andra kaniner. Dom var ju lite som ett gäng men dom var inte elaka mot andra :)

[ninnakm]
0

#13 ok

#14 Okej, haha jaa det ska jag pröva, mina kaniner älskar också varandra XD

Valkyrie
0

Det beror helt på individerna.

Rest in peace Valkyrie!

[ninnakm]
0

#15 okej, ja det kan ju gå hur som helst, men så länge man inte testar kan man adrig få veta;)

[ninnakm]
0

#15 okej, ja det kan ju gå hur som helst, men så länge man inte testar kan man adrig få veta;)

[ninnakm]
0

ja, jagb vet, jag har läpt i hopaniner  fört

Jennymaria
0

Alla tycker olika, alla har olika erfarenheter..Jag skulle absolut prova, och för säkerhets skull ha en egen bur åt ungen, om det skulle vara så att han/hon inte går ihop med de andra. Eller, om man inte har möjlighet att hålla den ensam, kan man söka upp någon i förtid som skullevara beredd attta ungen ifall att

Lycka till! :-)

[ninnakm]
0

21 tack, jaa jag tänker prova annars ha den i en egen bur;)

[ninnakm]
0

Men nu ha vi i alla fall bestämt oss, vi ska köpa en kaninhona (unge) Om ingen här i från kommer med ett bra erbjudande: En kaninunge hona som finns i närheten av oss som kostar högst 200 kr;) Annars köper vi en från Torekällberget i södertälje XD

Valkyrie
0

Varför max 200?

Rest in peace Valkyrie!

[ninnakm]
0

#24 För att vi inte kan lägga mer än det p själva kaninen…men det är lungt vi har redan hittat en kanin  nu, frn en här p kif;) Cookie:D

Valkyrie
0

25# Vad roligt att ni ska köpa Cookie :) bara ni har en bur till om de skulle bråka och ändå kan ha kvar henne.

Rest in peace Valkyrie!

[ninnakm]
0

#26 Ja det har vi:) Visst är det hon blir helt perfekt och Emelie är seriös och snäll, s det blir jätte bra!:)

Qepta
0

Till Valkyrie.

Mina kaniner som bodde ihop var inte besläktade, de var honor/kastrerade hanar i olika raser. Gotlandskaniner, rexar, dvärgvädurar, harkorsningar, lejon, tan osv. I början var det lite tjaffs men det fixade kaninerna på några minuter.  Så man kan ha fler kaniner i en bur, bara de har det tillräckligt stort.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Rafflan
0

#28 av intresse, hur stort hade du? :)

Qepta
0

#29 Jag vet faktist inte. Vi mätte aldrig den, Men enorm var den.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Valkyrie
0

Qepta- du tog en otroligt stor risk, men tur att det gick bra. 10 kaniner av olika kön är ett hopplöst fall oftast :)

Rest in peace Valkyrie!

Qepta
0

Risk och risk. Jag tycker inte att det var en risk. Jag kände alla individer. Visste att de var vana vidsällskad (de jag har nu bor själva). Sen va de flesta kastrerade (några honor) och de var bara till sällskap, och har man en tillräckligt stor bur så tycker jag inte att man tar nå större risk. Då menar jag inte liten bur som ett vanligt sovrum utan en enorm bur. Det var svårt ibland att hitta alla kaniner. De hade så många "lyor" men tillslut så blev man van vid vems "lya" som var vems. Jag skulle inte kunna ha en sån stor bur igen. Vi bor i lägenhet och detta var ute på landet. Men det var grymt mysigt och skönt att kunna ha alla kaniner samlade på ett ställe. Aldrig något bråk eller så. Mycket lugna individer.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Valkyrie
0

32# Ja mycket beror ju på individerna och kastrering :)

Rest in peace Valkyrie!

[ninnakm]
0

#32 åå, skulle också vela ha så, bor ju på landet, men pappa skulle nog inte vela bygga een enorm bur;) Men jag är nog lika lycklig om alla tre kaninerna kan gå tillsammans, vi hemtar henne i dag:D Fast vi måste ju vänta ett tag innan dom kan lära känna varandra;)

[Emmla]
0

åhh vad avundsjuk jag blir på dig Qepta! Drattans att inte jag får bo på landet :( hade du tak på buren? och hur gjorde du på natten?

Qepta
0

Jag hade nät nergrävt ca 3 meter, sen något vädligt bra meterial, tror det var samma material som man har till hundgårdar. Kanske 3 meter högt. Hade inget tak över, jag hade 4-5 stora kaninhus som de kunna hoppa ini  om det regnade, sen hade de grenar och stockar i buren, många stubbar också, det fanns några granar i buren och det gillade kaninerna. Inget djur kom in i buren, rävar hade varit där och en lokatt. Kaninungarna kunna skutta överallt eftersom jag hade minknät runt de större nätet. Oj, vad jag är dålig på att förklara! Synd att jag inte hade någon bild på buren.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Emmla]
0

ok, det var inte dåligt förklarar ja fattade, men om en hona väntade ungar blev inte hon agresiv mot de andra?

[ninnakm]
0

Åå, nu väntar jag spänt på Cookie som pappa ska hämta 19:30!:D

#36 undrar samma som #37;) Blev dom inte agressiva då? Vissa honor brukar ju bli det;)

gickan87
0

Gör ett avtryck så jag hittar hit och kan läsa senare :)

MVH Erika :)

Qepta
0

#37&#38 Mina avelsdjur bodde inte där. Det var bara de kastrerade honorna/hanarna och några okastrerade honor.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[ninnakm]
0

okej:)

[ninnakm]
0

Okej, vill bara säga att, nu går alla kaniner tillsamans och funkar JÄTTE bra;)

Qepta
0

#42 Vad skönt att höra!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[ninnakm]
0

ja, jätte kul, tack för allas stöd.

#43 Det var skönt att höra att du hade haft 10 kaniner, då får man hopp om att det skulle funka, så gjorde det det, dom ser mycket lyckligare ut nu:D