Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 861 ggr
[Zkold]
0

Aggresiv :'(

Min kanin har blivit aggresiv. Ibörjan var han det endast om man höll på för mycket i hans bur men nu är han det mot alla utom min pojkväns mamma.

Han är två år nu och jag har haft honom sen han var bäbis. Annars har han varit sjukt snäll, personlig och uppskattar mig med blöta pussar då och då. En underbar kompis i alla lägen.

Det värsta tog väl start i samband med att jag flyttade, han bodde förut ute på min balkong och vi släppte ut han då och då och hade då hela balkongen för sig själv. Sen när jag flyttade blev det till en lägenhet utan balkong och han fick då bo i stallet ett tag innan jag fick iordning hemma. Sen fick jag hem honom. Han var ju van vid att gå lös så vi släpper ut honom som vanligt så får han gå ut och in ur buren som han vill. Det var här det satte start.
När man kom ut i köket (där han har sin bur) kunde han komma till anfall och bitas(!) Han gör det både mot mig och min pojkvän.
Eftersom jag inte har någon balkong längre så blir de ju inte samma sak längre, så vi har tagit med honom till min pojkväns föräldrar och där får han springa i löplina fritt nästan överallt sen sover han i ett litet förråd över natten.
Där är han likadan, kan komma till anfall om man går ut på gräsmattan mot alla förutom min pojkväns mamma då som han istället vill "klättra på".

Jag undrar vad som kan ha hänt? varför är inte Leo min söta snälla och pussiga kanin längre? Gråter

Behöver han sällskap av en annan kanin? Har det slagit slint efter den omständiga flytten?

Jag vill ha tillbaka honom som han var, hur gör jag?

Rebiz
0

Kan ju vara sa att han forsvarar sitt revir?

[sstorm]
0

han har inte ont ngn stans då?

[nataschaj]
0

tror mera revir…

ev kastering kan hjälpa, han e säkert stressad med av att flytta hit å dit.

[Zkold]
0

Jag skulle vilja ha tag på en hona, vill så gärna ha någon unge efter honom innan jag kastrerar :/

spiritedaway
0

#4 Men om han visar sånt beteende är det ju inte alls bra att låta honom bli pappa :/

[Zkold]
0

Hur menar du då? att han skulle skada den andra? För som de andra skriver här över är det nog ganska klart att det är instinkten som tar i då han vill visa att det är hans revir.

Tar man in honom i rum där han aldrig varit gör han ingenting.

spiritedaway
0

#6 Jag tycker inte man ska avla på en kanin som beter sig sådär. Det är ju inte en bra grund för trevliga och snälla kaninungar..