Kastrera för tidigt/för sent?
Nu på tisdag får jag min kaninflicka, som jag har tänkt kastrera. Hon kommer bo ute, så därför undrar jag om det är för tidigt att kastrera henne i ungefär i september, då hon är ca 4-4,5 månader? Eller bör jag vänta till våren och kastrera henne då, och kommer hon isf sluta brunsta eller sitter det kvar om man väntar länge med kastreringen? Det jag tänker mest på är ju temperatursskillnaden det blir om man tar in henne för operation när det är kallt ute.
/Isa
Brunsten försvinner alltid när man kastrerar, oavsett ålder.
Eftersom ju i princip allt som har med brunst att göra tas bort, så försvinner honans brunst.
Det går ju att kastrera i September, men jag skulle nog faktiskt funderat på att vänta tills i vår.
Om det är kallt i september så skulle jag vänta. Annars borde det gå bra :) Hör med din vetrinär.
Emma

När man har kastrerat måste kaninen bo inne i någon vecka pga att de rakar bort lite av pälsen. så det får inte vara kallt ute för då blir det skillnad.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#3 Det är nog mer att dom har svårt att hålla värmen efter att dom har varit sövda än pälsen. Nessie var skendräktig? och drog av sig all päls på hela magen när det var minus 10 grader minst. :P
Emma

4# Hehe ja kanske det ^^
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Det stämmer att det är pga narkosen som de har svårt att reglera kroppstemperaturen.