Höblock, var?
Jag vet att det finns lite mer allergivänligare hö att köpa dvs hö i block som inte dammar som bara den.
Min fråga är nu, vart köper man sådana och vad kostar de på ett ungefär?
Varför ska du ha sånna? Dom är inte direkt bra. Inget tuggmotstånd och kaninen får långa tänder och det är ofta alfalfa hö. Vilket inte heller är bra.
Emma
Foderbilen & Teddytassens kaningård (längst ned på sidan) säljer hökuber, de brukar kosta mellan 50-80kr beroende på varifrån du köper dom.
#1 För att jag är allergisk mot hö som dammar. Har haft irriterande ögon en längre tid nu.
#2 Tack. Bra att du hittade timotej hö.

Vill bara säga att de inte alls är bra då de inte gör något bra för tänderna, hö filar ju ner och då kommer ju tänderna växa långa med kuber.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#4 Jag vet. Men finns det annat alternativ så tar jag emot det?
Skaffa hö som inte dammar.
Emma
TS, prova kuberna du, kaninen får i sig hö och då kuberna är lite hårda så slitter dem tänderna, glöm bara inte massa goda pinnar också ;)
#6 det är gansak svårt och om inte omöjligt att få 100% dammfritt, allt hö dammar lite…
#7 Det sliter inte alls på tänderna på rätt sätt. Kaninen behöver inte MALA detta hö mellan sina baktänder utan bara krossa det med framtänderna. Inte tillräckligt mycket fiber.
Nä kanske inte det men om man inte tål kaninens basföda och inte har möjlighet att flytta ut den så tycker jag inte att man ska ha den. Kaniner måste äta sin basföda, annars får dom problem med tänderna…
Och pinnar sliter inte heller på baktänderna. Det är brar 6 tänder där fram. Ingen som verkar tänka på alla dom andra tänderna…
Emma
#8 nej men då folk gett detta till sina gnagare utan problem emd tänderna så verkar det ju funka eller hur?
#9 sorry men, kaniner är inte ens gnagare ;d

Håller med Emma ang hökuberna.
Rest in peace Valkyrie!
Pinnar har han redan. Och grenar får han titt som tätt som han äter upp.
Jag köper mitt hö från lantmännen och direkt när man drar upp det från påsen så blir det fullt med hödamm överallt och det är detta jag inte tål.
Är inte hökuber bra för tänder så köper jag inte heller det men hur löser jag då dammet?
#12: Det förstår jag.
Jag köper inte hö på granngården av den anledningen, det är ju bara en massa damm och smul.
Senast höet som vi köpte från bonde dammar knappt alls.
Jag är väldigt allergisk och kunde tidigare inte ha kanin inomhus.
Nu kan jag faktiskt det utan några större problem.
Det är mest att jag nyser när jag ger nytt hö, annars funkar det. =)
#12 ja, hö från lantmännen är väldigt dammigt. "/ Har själv hö från en bonde som jag inte tycker dammar så mkt, men det är klart, att det mesta höt dammar nog lite grann.

Kan du förvara ditt hö i en annan byggnad, kanske garage? Då kan du ta ut höpåsen när du plockar fram höet, så kommer du undan det mesta dammet?
#13 Jag har letat som en idiot efter en bonde här uppe som är villig att sälja hö men utan lycka.
#15 Förvaringen gör väll ingen skillnad när det är vid påfyllning jag reagerar.
#16: Finns det något stall i närheten som skulle kunna köpa in lite extra kanske?
#18 Det finns två ridskolor men de ligger ett par mil ifrån och jag kan inte ta mig dit ut.
Jag skulle nog försöka höra med olika stall i närheten. Kanske det finns någon hästägare som är villig att låta dig köpa ett par balar, eller kanske låta dig vara med och beställa ett par balar hö med nästa höleverans? De flesta hästägare ger sina hästar hö och många är väldigt noga med kvalitén på höet, och att det inte ska damma. Tror att sånt hö absolut är bättre än "påshö".

Mvh Stephanie 

Tänkte att nä du då tar fram höet ute, så flyger det mesta damm iväg.
Friskt hö ska dessutom inte damma, men boss finns det ju alltid.
#21 Jag har förrådet ute där jag kan ställa höt men vintertid tvingas jag ta in det. Problemet är ju att jag fortfarande måste ta in påsen för att fylla på så jag kommer ändå få in damm.

Ta fram en tuss ur påsen ute, sen tar du med dig tussen in, då flyger det mesta bosset iväg.
#23 Då får jag dammsuga eftersom jag måste bära höt upp till övervåningen.
Idag var jag och köpte hö på en ridskola. Inte något damm alls vad jag kunde se! :) Långa fina strån och när ja la in det i burarna så syndes inget damm i solen (fönster i stallet) :) Vet inte riktigt hur du ska göra när du inte kan ta dig dit dock :(
Emma
Skulle det fungera ifall jag gick ut. Drog ur allt hö ur påsen så allt damm får flyga iväg och sedan lägga tillbaka det i påsen?
#26: Du kan ju alltid testa. =)
#27 Gjorde det just samt att jag delade upp höt så det nu ligger i två cykelkorgar då kan jag bara ta en cykelkorg och antingen lägga hela den eller tömma den i Lukas bur. Höt ligger kvar ute i förrådet dock.

Håller tummarna !
Rest in peace Valkyrie!

Du kan ju ha sån här mask som man har runt munnen och näsan, det vet jag att vissa som jobbar i stall har.
Eftersom det dammar så mycket när man halmar. Det kanske man kan köpa på Apotek men vet inte riktigt ;/
#30 finns på Jula.

#31 Har du provat?
#32 Nej men jag har jobbat på jula därav vet jag att det finns där.

#33 Okej, det var bara ett förslag :) Hoppas det blir bättre!
Hoppas det löser sig! :)
vattna höet

#36 Det är väl inte särskilt bra för kaninerna att äta fuktigt hö? :O
Man behöver ju inte dränka höet i vatten och det ska ju vattnas en liten mängd i taget så det inte möglar

#38 Okej ;)
Testa duscha höet med blomspruta. Hade en allergisk kanin en gång, gjorde så till henne.
Tänk på att byta det ofta bara.
Kan dock säga att jag vet hur det är, jag är allergisk mot pollen av alla des slag, ett riktigt skit är det (ursäkta ordvalet).
Kan nog bli lite jobbigt att gå med mask för munnen hemma hela dagarna. ;)
Finns det ingen annas som skulle kunna ge kaninerna hö?
Eller är du fortfarande allergisk om du inte rör det?
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
#41 Gissar att det är jobbigt att vistas i samma lägenhet, i alla fall samma rum som höet. I alla fall så med mitt pollen. =/
#43 Du har så rätt så. pollenallergiker är jag också, jippi, dubbelt upp just nu. Handskas och vara i närheten utav hö gör att jag reagerar men kaniner måste ju ha hö så jag gör det bästa av situationen.
#44 Hu ja, jag misstänkte det. Ofta är man även pollenalergiker om man är allergisk mot hö. Jag reagerar lite på hö, men har ju mina ute. Jag tar en slags ögondroppe, en tablett, två inhalatorer samt ett nässpray, det håller borta mina besvär.
Har du kollat om inte du kan få någon typ av medecin?
Ett tips? är ett nässpray som kan köpas på apoteket (superbra) sedan har de ju lite olika tabletter också som tar bort vissa besvär.
Kliar det i ögonen så finns det även ögondroppar som jag tycker är jättebra.
Har du problem med halsen så är det ju att gå till läkare som gäller, jag får ju mina två inhalatorer.

Pröva om det funkar med Clarityn, finns på apoteket.

Min kanin nyser hela tiden, och det kan vara att hon är dammallergiker, så därför har jag fått tips? av veterinäer och här ifrån att jag ska sprayya hö:et med en vattenflaska, och hon nyser inte lika myycket nu, så du skulle kanske kunne spraya på höt utomhus, sen ge det ? :)
Blöt ner höet dammar det inte lika mkt.
Kan bara säga att för min del så blir det jobbigt när höet torkat igen.
Man blöter ner så mkt så kaninen äter upp det innan det torkat