Vad kan man göra?
En familj vars son är bra kompis med min lillebror har skaffat kanin för ett tag sen.
Dom skaffade en liten lejonkorsning? från någon uppfödare, ungen var endast 4 veckor när dom fick hem den, våran familj sa till dom att nästa kanin dom köper bör vara minst 8 veckor gammal, och att det är olagligt att ta kaninungen från mamman innan 6 veckor. Värkade som om dom lyssnade då, (själv var jag lite småsur eftersom dom valde en liten kaninunge som endå ev inte skulle kunna klara sej istället för en av mina för att dom var billigare;)
ca 2 veckor senare dog den lilla kaninungen(då var den 6 veckor gammal) Nu har dom köpt en ny kanin, en till 4 veckors unge från samma uppfödare.
Undrar nu vad jag kan göra, både för att säja till uppfödaren och för att berätta utan att dom blir sura för dom som köpt kaninungen,
Är mäst arg på uppfödaren som sålt en sån liten unge, och dennauppfödare har även sålt ungar till min pappas jobbarkompis, dom ungarna var 4-5 veckor gammla dom med, dom köpte dom för att dom inte ville vänta tills mina fyllt 8 veckor, min oerfarna ointresserade pappa berättade då varför man skulle köpa en äldre unge, men den uppfödaren hade vist varit väldigt övertygad.
Dom här ungarna fick varken vara ute i sele eller Hage, eller äta gräs och grönsaker, det hade uppfödaren sagt.
En av min pappas jobbarkompis ungar har oxå dött.
Min lillebrors kompis kaninunge, tror jag faktiskt inte öerlever häller, den såg inte helt frisk ut när jag såg den.
Har skrivit en lång roman nästan;)
Men vad kan jag göra för att få dom tillattbörja med försöka köpa äldre ungar, och få uppfödaren att sluta sälja sånna små….
Har funderat på att posta anonyma brev med info mm, kan det funka? och hänvisa till denna sida? om dom vill veta mer.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Det låter inte bra :( Men du borde absolut prata med uppfödaren och förklara för familjen hur det ligger till 
Anmäla uppfödaren så att hon inte säljer till fler personer.
Emma
Tycker som #1, det är ju synd om ungarna oxå, dom är ju inte redo att flytta :/
Om uppfödaren har en hemsida/blogg kanske du kan maila anonymt och fråga varför han/hon säljer dom så tidigt.
Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!
Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~
Håller helt med. Uppfödaren skall anmälas, har den uppfödare nr kan du även kontakta SKAF och berätta om läget då blir personen med stor sannorlikhet "avstängd". Sedan pratar du med familjen också berätta om att det inte är lagligt att ta en sådan ung kanin ifrån sin mamma då den inte kan klara sig på egen hand i så ung ålder utan en kaninunge ska vara 8 veckor när den säljs. Lite sorjligt att de köper en ung kanin trots först varningen men även de kan riskera att bli anmälda eftersom de klarligen uppmuntrar uppfödarens vanvårdsbeteende om jag får kalla det för de genom att köpa en för ung kanin. Vid kaninköp hänger ansvaret lika mycket på ägaren som uppfödaren.
Uppfödaren föder upp kelkaniner, första gången jag kom in på hemsidan fick jag ingen bra bild av personen, Hon födde upp otroligt många kelkullar per år, och antar att hon inte har något mål med dom, eftersom hon inte sparar, för att avla vidare.
"Vid kaninköp hänger ansvaret lika mycket på ägaren som uppfödaren." citerat från #4
njaa, eftersom jag själv är uppfödare tycker jag att det är uppfödaren som ska informera om sånna saker till sånna som vill köpa kaniner för första gången,
Skulle jag köpa en ny djursort skulle ja ha stort förtroende för säljaren, att det den säjer är rätt(_självklart skulle jag läst på mycket mer en vad barnfamiljer som köper sitt första husdjur gör(dom flästa inte alla)
_Men skickar ett mejl till uppfödaren, någon som har tips? på vad det kan stå i det?
Tänker även lägga ner ett fakta blad i dom andras brevlåda, även tips? vad som kan stå där.
// Hanna
#5 Du kan ju också tipsa ägarna och uppfödaren om kanin.ifokus.
Visst kan kaninungarna överleva även om de bara är 4-5 veckor. Faktum är att i många andra länder så säljer man så gott som alltid kaninungar redan från 4 veckors ålder för att de oftast slutat dia då och man vill få dem väldigt tama och tidigt präglade på människor.
I Sverige så finns det ingen lag som fastslår att ungarna måste vara en viss ålder. SKAF rekommenderar 8 veckor (på många utställningar sätts dock minsta försäljningsålder på ungar till 7 veckor) och jordbruksverket rekommenderar 6 veckor, men själva lagen säger såhär:
5 § Ungar av kanin och gnagare ska hållas tillsammans med modern, eller en likvärdig ersättare för henne, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad.
Sen har man lagt till ett tillägg som är rådgivande (men ej styrande):
Allmänna råd till 8 kap. 5 § Ungar av kaniner och gnagare bör efter födseln hållas tillsammans med modern, eller hennes ersättare, enligt följande: kanin minst 6 veckor
Så om uppfödaren kan påstå att ungarna klarar sig utan moderns mjölk och omvårdnad, så är det lagligt. (Däremot inte så smart då små kaninungar är oerhört mycket mer känsliga än de som är några veckor äldre…)
Vill man följa jordbruksverkets rekommendationer så är det alltså 6 veckor för kaninungar. Men då de flesta kaninungar bara diar fram till 3-4 veckors ålder så finns där alltså en "gråzon" som gör att man rent lagligt kan sälja kaninungar som är yngre än 6 veckor.
Köpt en kaninunge som bara var 4 veckor gammal och hon klarade sig, hon fick små pelletsbitar jag hackade, grönsaker och hon växte och blev jätte fin ^^ Det var en kanin av jätteras.
Men visst är det olika. Vet inte hur du ska göra :P
Har inte sagt att dom inte kan klara sej;)
Men eftersom dom ungarna jag skrivit om är sjuka just nu eller dött tidigare, det är dom jag syftar på och hur man kan göra för att säja till ägarna på ett bra sätt dom förstår om ni tycker det är onödigt att kontakta uppfödaren.
// Hanna
Fast bara för att detta skulle vara lagligt så behöver det ju inte vara sunt för kaninungarna…vilket är rätt upenbart då några av dem dog. Bara för att de tär lagligt så behöver man inte tro att allt är helt okej just för att det är en lag…ibland måste man tänka själv vilket som är bäst för ens djur. Varför inte hålla kvar ungarna några veckor extra?! Blir så trött på folk som bara föder upp massa ungar för att sedan bli av med dem så snabbt som möjligt.
Personligen tycker jag att ungarna ska ha särats från mamman ett tag innan flytt så att de verkligen klara sig i det nya hemmet.
Det blir ju en enorm förändring för en 4 veckors gammal kaninunge att flytta från sin mamma och sina syskon till ett helt nytt hem helt ensam.
Kastanjegårdens Kaniner