mjäll! :O
Min kanin Svea ser ut att ha mjäll i pannan, det är smått och vitt och runt!
Jag undrar vad det är! snälla svara fort, skriv om ni har fler frågor!
hon är hona och ungefär 3månader!

Det låter som mjällkvalster, det brukar bli vitt med hudflagor. Det bästa är att behandla med medicin från veterinär eller med stronghold som jag har hört ska fungera. Ibland går det också över av sig själv om man ger kaninen rätt sorts mat och mortion samt har en ren bur, då det ibland bryter ut på grund av dåligt immunförsvar men det bör behandlas med medicin så inte andra kaniner smittas.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#1 tacksåmycket!
är mjällkvalster något farligt?
kan kaninen dö av det?
om man inte ger kaninen medecin eller stronghold, man städar buren och ger vanlig pellets man köper på djuraffär, hur lång tid bör det ta tills kaninen är frisk?

Jag tror inte att det är farligt så kaninen kan dö, men det kan vara jobbigt för den om det kliar. För vissa måste man behandla för att det ska försvinna och för vissa så kan det ta ca en månad innan det är borta. Ge mycket hö och bara lite pellets, kanske ½dl max. Och ge varierat med mycket bladgrönsaker och lite mindre av söta frukter och liknande för att den ska få i sig alla näringsämnen. Hö bör vara minst 80% av kosten.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#4 okej, men det är min kompis som sköter om min kanin nu eftersom vi är iväg, så jag vet inte vad hoin gör…