Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 3517 ggr
Rexkanin
0

Hjälp! Akut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag märkte precis att min kanin har blivit matt.

För kanske 3 timmar sedan var jag ute hos honom och då var han pigg och glad som vanligt men nu är han helt konstigt :(

Han brukar vara jätteglad när jag skakar buren med kaninmat men nu kommer han bara fram lite långsamt. När jag håller fram burken och låter honom ta en. Äter han en enda och hoppar sedan tillbaka. Annars när jag gör så försöker han glufsa åt sig så mycket som möjligt innan jag ta bort burken… Nu när jag satte in honom i buren gick han till ett hörn och satt där med ena örat hängande.

Men kan han ha blivit skrämd av nåt djur? För strax innan jag gick ut till honom skällde en av hundarna…!

Någon som har varit med om liknande? Behöver man åka till vet. akut, vänta tills imorgon eller är det ingen fara? Jag har inte sett nåt sår eller liknande. Jag tycker att jag ser smärta i hans ögon :(

Tacksam för svar! Lägger upp en bild också -->

Mvh/ Johanna

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

LMTninis
0

min kanin vart ''hängig'' slutade äta sitt favorit godis o s v , det höll på i 3 veckor på pappa inte ville ta henne till vetten , men igår dog hon och då var det antagligen cancer :(

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

Rexkanin
0

Beklagar :( Synd att din pappa henne till vet. eftersom vi djurägare har en skyldighet till det.

Men Boss äter fortfarande men är helt fånvarande :'(

Valkyrie
0

Ring veterinären imorgon om han inte ändrats. Testa ha i sele, är han samma som förut eller hängig?
Bajsar han? kan vara förstoppning om han inte äter så mycket.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Clariiz
0

Har du känt på magen? Hård, slapp eller är den som vanligt?
Vill han äta grönsaker? Dricker han något vatten?
Jag skulle höra med en veterinär imorrn, ev. åka in om han inte blir bättre. Förhoppningsvis är det inget farligt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Anema
0

Funderar oxå på om det kan vara förstoppning.. :/

Jag hade en kanin som var jättepigg på dagen, men sen senare på kvällen så satt hon helt stilla i buren och va helt frånvarande. Syntes att hon inte mådde bra. Det gick en eller två timmar och sedan dog hon :( Har ingen aning om vad det berodde på, det kom som en chock..

Så om han inte blir bättre till imorgon, åk till veterinär, bäst att vara på säkra sidan!

Valkyrie
0

Om han inte äter eller dricker, åk in akut till veterinären.
Det kan ju vara allvarligt, min kanin Valkyrie dog av förstoppning i februari…

Rest in peace Valkyrie!

Rexkanin
0

Jo, idag ringde jag till vet. och så här gick det till…

Jag ringde först till Haninge Djurklinik, men dem hade inga tider idag och imorgon. Och det var ju ganska viktigt att nån skulle kolla på honom.                                                                                    Av dem fick jag nummret till Farsta Djurklinik. Men dem hade inte så mycket kunskaper om smådjur. Så av dem fick jag nummret till Roslagstull Djurklinik. Vi bokade en tid där kl. 12 idag och åkte in dit :)

Dem hittade inget fel på Boss men nånting var det ju eftersom han inte åt. Vi fick en medicin (Metacam, som jag ska ge en gång per dag) och en påse med Critical Care som han nu har fått.

Så nu får vi hoppas att det blir bättre, annars får vi åka in med honom igen :)

Tack för alla svar!

Valkyrie
0

7# Okej vad bra att du åkte till roslagstull :)
Annars finns det också en spruta med fiberpasta som man ger i munnen som är bra mot förstoppning + diaré, helt ofarligt även om djuret inte är sjukt, hjälper magen.

Rest in peace Valkyrie!

Rexkanin
0

#8 Är det billigare? :) Denna påse som vi köpte kostade 160 kr :S

Valkyrie
0

9# en spruta med 15 ml kostar 150 max tror jag :) finns hos bromma djurklinik och bromma zoo där jag köpt :) men sök på internet, kan kolla vad den heter.

Zoolac heter en av de.

Rest in peace Valkyrie!

[Emmla]
0

ganska vanligt är det också att tarmrörelsen stannar av, då vill de inte äta och bara sitter och hänger :(

min kanin fick det för typ två år sen, men hon överlevde för att vi åkte in till veten så snabbt

Rexkanin
0

#10 Okej, förr det kan ju vara bra att ha det hemma :)

#11 Vad synd :(

[Emmla]
0

#12 det var väl bra att hon överlevde?

Rexkanin
0

#13 Ojj förlåt! Jag läste inte överlevde! Skrikandes

[Emmla]