Skavsår?
Hej, mina kaniner har typ röda hårda små saker på baktassarna, de verkar inte ha ont på dem och de är svåra att upptäcka eftersom det är päls och så runtomkring.
Jag tror kanske att det är skavsår men alla säger att det beror på för hårt underlag och mina kaniner har inte hårt underlag! De springer lösa på balkongen och där har de en matta som täcker 95 % av balkongen, och när de är inne i vardagsrummet har de också en tjock matta att springa på.
Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra eller vad det är, någon annan kanske vet
Jag tycker det ser ut som skavsår, men vet inte riktigt :)
/Johanna <3
Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!
Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~
ok, vad ska man göra åt dem då?

min kanin har också, men han har inte ont eller något och jag tror inte det är skavsår faktiskt :)
nää inte jag heller, det kanske är normalt?

#5 aa jag tror faktiskt det, för om du kollar på hela tassen så är det så under pälsen:) jag tror dom har någon slags virvel där eller något :)
aha vilken tur!
Upptäckte att Willbur hade fått detsamma innan idag.
Då jag inte sett det tidigare så tror jag det för hans del beror på alla asfalterade vägar, och stigarna i skogen som de grusat i olika storlekar och ger ojämt tryck.
Att smörja in/tvätta med tvätt olja kanske vore något för att skonsamt få bort små grus & smuts och med tvättolja så återfettar man ju huden sasmtidigt.
Willbur är dock endast ett år och borde väl kunna anpassa sig naturlig väg, asfalten kommer han ju aldrig undan 
Men ska försöka undvika asfalten "helt" men så mycket som möjligt åtminstone se om det blir någon förändring.
Ska ju vaccineras om bara några dagar och då är det ju inte lämpligt med sår 
Uppdatera om det blir bättre, eller bara är….
Kan prta med veterinären ocjh fråga, uppdaterar om det då jag själv är fundersam på vart man drar gränsen och allmäna tips?. Det är ju inte ovanligt, men sen om det blir sårigt eller annat så blir det ju ett jätte problem när det handlar om 2 tassar på kaninen.
PÅterkommer iallafall. :)
#8 aha, de brukar oftast inte sitta på sina sitthyllor utan på mattan eller golvet, men jag kan i och för sig lägga en matta där på golvet där de brukar sitta så kanske det ordnar sig:)
#9 ok, vad bra men gör "såren" på din kanin ont på honom?
nä inte vad jag kan avgöra när han rör sig eller när jag känner på det.
Men visar ett djur smärab så är det jui oftast illa.
Det är mest att det är torrt och saknar päls vilket antagligen gör det skört för en kantig sten eller så kanse gör jätte ont och blir en sår infektion. och hur lätt är det inte då att infektionen sätter sig i benvävnaden mred, då är det ju helt kört för all framtid ><
Men jasg ska ite oroa mig förmycket gör jämnt det :O men bättre det än att inte bry sig alls (lite jobbigare bara)
Föresten! tvuingen att skriva det här med ^^
Skrivit en tråd på dvärgkanin.ifokus angående vaccination av rvhd & mycso (stavas?) det är på slöinge djursjukhus (hallandsdjursjukhus) har baar en kanin och försöker få med mig sällskap då båda vaccinen endast kostar 180kr per kanin o man har mer än en kanin som ska vaccineras! :D skriver en tråd om det här med,. Har en kompis som skaffat kaninn och haft kanin förr men icke sa nicke till attb hon ville vaccinera, fattar verkligen inte. men aja.
Skapar en tråd här med tiden är ju kanpp nu då det ä'r den 23 klockan 13.
skriver in tråden nu här på kanin iFokus också (var för lat fär att göra det tidigare, suckt)
#11 ok, men jag förstår inte riktigt det där sista, vill du ha någon att vaccinera din kanin med för det blir billigare? vad ska du vaccinera mot? jag har aldrig hört om att man vaccinerar kaniner
#12 Tror att hon syftar på att det blir billigare om man vaccinerar fler kaniner samtidigt ^^
Vänliga Hälsningar Lina
#11 nu har jag läst om att vaccinera kaniner och de vanliga sjukdomarna verkar förekomma i södra Sverige och Gotland så det är nog ingen fara för mina niner :)

Vad har vaccineringen att göra med skavsår?
Ser definitvt ut som skavsår, George hade det förut hos vakten och det var ju för att han var lösgående inomhus.
Mattan kan ju också vara hård eftersom det fortfarande är hårt underlag.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#15 vaccinering har inget att göra med skavsår
Vad tycker du att man ska ha istället för matta då? vad tycker du att jag gör åt skavsåren?
Jag har samma problem men jag har en filt plus massa halm i buren. Min kanin får komma ut och rör på sig mycket och jag städar 1-2 ggr/veckan. Fast hans skavsår är helt svullna och han sprattlar som en galning när man ska känna. Mamma säger att det är säkert inget farligt så jag kan inte åka till veterinären heller. :/
Vänliga Hälsningar Lina
Du kan alltid ringa och förklra situationen flr eb veterinär, det kostar inget så länge du inte ruinger under jour tid.
Leta runt lite nummer ch se om det finns ngon som är villig och har tiod att prata och tipsa om hur du ska gå tillväga.
Hoppas verkjligen det ordnar sig!
Din mamma känner antagligen inte din kanin och kanske inte är s¨å insatt i hur mycket din kanin betyder för dig.
Försök hitta nåågon veterinär att prata med.
håller både tummar och tassar här flör er ! :)
Angående det jag skrev innann, vet att man inte får bryta ämnet i en tråd, men nu finns tråden ang vacinationen iimorgon skriver på alla kanis ifokusar. förlåt ><

om kaninen har skavsår behöver man inte kontakta veterinär, det läker om man låter kaninen vara på mjukt underlag.
Rest in peace Valkyrie!
hört att man kan he helosan på skavsår.Lägg bara i mer halm så behöver du nog inte åka till vet.
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
ok, men mina kaniner bor inte i sin bur, de är bara där och äter och bajsar och varför ska man åka till vet om kaninen inte visar några tecken på smärta alls?
jag ska se om det blir bättre nu när vi åker till landet på torsdag där de har utebur :)
Min kaniner har alltid haft så kanske är för att dom sitter på trallen hela dagarna men sålänge dom inte tar skada av det låter jag dom vara.
En av mina kaniner har åxå det, men då har jag smörjt med idomin:)
Man skall självklartförsöka låta det vara ifred så mycket som det går för att inte störa kainens egen process för läkning.
"19 Man skall alltid hålla koll. Störs kaninen av det och mjukit underlag inte hjälper tycker jg det är viktigt att åka tillveterinär. En infektion är lätt hänt och det vill man inte låya sin kanin gå med det om det inte läker ut. Att ringa en veterinär i god tid är aldrig fel, och kostar inget extra och ger goda råd och oftast en tygghet ifall man är osäker och/eller orolig. (vilken man lätt är alldeles förmycket i "onödan") ^^

25# På bilden är det bara päls borta och lite sår, kaninen läker det finfint själv.
Men såklart om de blir värre bör man ringa, men jag anser att man ej bör åka in i onödan eftersom det är väldigt stressigt för kaninen.
Men självklart ska man iaf ringa om det blir värre men somsagt brukar det inte bli det.
Rest in peace Valkyrie!
aaa men det är lixom inget sår utan bara lite förhårdnad som är deras hud, bara att det inte är päls där, det ligger päls på det röda men det växer inget

27# det kommer växa så småningom, ha fleecefiltar de kan gå på och lite halm och något mjukt så blir det säkert bra snart =)
Rest in peace Valkyrie!
ok tack :) då får jag köpa någon billig för de älskar att bita små munsbitar ut tyg och sådant

29# på ikea har de en blå för 15 kr ^^
Rest in peace Valkyrie!
vad bra, men vi åker tyvärr till landet i morgon och är borta hela sommaren typ, funkar det med trasmattor tror ni? det har vi gott om där :)