Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2129 ggr
Linnet
0

Epilepsi??

Nån som har haft en kanin med epilepsi. Två av mina vita blåögda ungar har flera gånger haft konstiga spatt, rusat runt, runt och det slutar med att dom blir liggande till synes livlösa. I dag hände det båda samtidigt, den ena var alldeles styv i kroppen när jag tog upp den, kved och pep lite grann och efter 15-20 sekunder blev han som vanligt igen, satte ner honom och då började han äta.

Jag vet inte vad jag ska tro, men har ju hört att det är vanligare att vita blåögda drabbas av epilepsi än andra. Dom två andta i kullen en wienertecknad och en brokad har aldrig haft några såna "anfall" eller vad det nu är.

Samtidigt så vet jag ju inte om epilepsi kan yttra sig så, det är väl mest bara kramper, det här är ju först att dom kutar runt helt besinningslöst och sen livlösa och ibland kramper. Trodde första gången jag såg det att den sprang in i burväggen och det kanske var så, men det har ju hänt så pass många gånger. Men dessemellan är dom ju helt som vanligt. Tog in dom nu för att kunna iaktta bättre.

Nån som har varit med om nåt liknande?? Vet inte alls vad jag ska tro.

jahadu
0

Det låter som epilepsi. Verkar kaninerna stressade så råder jag dig att avliva dom, samma sak om det blir värre eller fler anfall. Jag skulle ta alla djur i den släkten ur Avel eftersom epilepsi är ärftligt och eftresom det är en sjukdom i hjärnan. Har aldrig haft en kanin med epilepsi men sitter med en sjuk hund.

tinaLY
0

Min kanin hade något liknande, han va vanvårdad i ditt förra hem. När han fick anfallen låg han i ett hörn & ögonen rullade! Det va hemskt, varje morgon och kväll hände detta under de första dagarna har jag för mig. Men när jag hade fått ordning på honom försvan anfallen, min mamma gissade på att det var epilepsi anfall.

Linnet
0

#1 Stressade vet jag inte, dom är ju som vanligt utom när detta händer och det vet jagh ju inte hur ofta det är, har sett det hända 5-6 gånger. GIvetvis tar jag djuren ur Avel, mamman har jag hittat ett nytt hem till och hon skulle inte avla.

Vi hade också en hund med epilepsi, behövde aldrig medicinera eller så, eftersom anfallen bara kom ett par gånger per år. Men det var riktigt läskigt för hon hade ganska långa anfall ibland. Slutade alltid med att hon kräktes.

jahadu
0

#3 ok, så länge de ser ut att må bra så =)
Finns ju inte mer man kan göra när det gäller ett så litet djur med epilepsi….göra det bästa av situationen och i värsta fall avliva är de enda alternativen. Avvakta och se =)

Linnet
0

#4 Jo, det känns ju inget vidare att avliva, måste ju upplysa dom som hade tänkt köpa dom, har pratat med en av dom och dom valde en annan unge i stället.