Avmaska kull
Kan man avmaska mamma med kull? Dessa är 6 veckor. Eller ska jag bara avmaska mamman? Tror inte de diar längre, så de måste ju få i sig medlet också..
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
Japp, det kan du. För att bli av med masken så måste du ge medlet till alla dvs mamman + alla ungar.
Rekommenderar axilur (flytande).
Kastanjegårdens Kaniner
#1 Tack för snabbt svar. Nu blev jag dock osäker om det verkligen var mask i magen? Den masken jag såg i bajslådan hos dom var inte liten och "tunn" utan ganska tjock och vit? Låter ganska äckligt jag vet, men vill vara säker så jag inte avmaskar dem i onödan..
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
#2: Det låter mer som att det skulle kunna vara fluglarver, snarare än mask.
Jag skulle göra rent bajslådan grundligt och sen avvakta och se.
3# Jag har ju iofs ganska stora problem med flugor. Så fort jag städar så kommer de fram igen. Hört att man kan lägga nått i botten på burarna? Har både knott, mygg och flugor osv där jag bor.. tyvärr!
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Precis som Ninni säger så kan det vara fluglarver, de "borrar" gärna ner sig en bit i skiten, riktigt äckliga små as!
Man måste vara noga med att städa då det är varmt, menar inte att du är slarvig. Dessa små larver kläcks väldigt snabbt så även om man städar noggrant så kan de lätt komma tillbaka. Men försöka att hålla det så rent som möjligt nu när det är varmt.
Kastanjegårdens Kaniner
#5 Självklart försöker jag hålla så rent som möjligt! Och har ju alla bebisar på 6 veckor så måste städa oftare osv :) Det är en träbur, så visst blir det lite svårt att få ur allt, så kanske får bli ännu nogrannare på alla hörn och kanter! Men har som sagt hört att man kan ha något i botten, var det kalk? Minns inte..
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
#6: Stämmer att det var kalk.
Dock blir kalket ganska "kladdigt" i lådan, under spånet.
Jag testade det en sommar, tills jag upptäckte torv.
Torv är toppen på sommaren!
Torv har såpass lågt pH-värde att flugor inte gillar att vara där.
Hade i princip inga flugor alls, vilket jag hade massor av med spån (trots tömning av lådan flera gånger dagligen).
Så jag skulle rekommendera dig att byta till torv istället. =)