Rex
Någon som skulle kunna ge mig en rasbeskrivning av rexkaniner? Dvs, färger, speciella "personlighetsdrag", storlek o.s.v …

Rexkaniner är en underbar kanin, jag har själv rexar och tycker att det är den underbaraste som finns.
Min pappa är allergisk och jag har de utomhus så det är perfekt för mig och annars hade jag nog inte haft kaniner idag.
Så rex är bra för allergiker men det är absolut inte säkert att de funkar inomhus för allergiker men för mig och många andra har det funkat med allergin om man har de utomhus men jag byter kläder om jag hållt på med de mycket ändå.
De väger ungefär mellan 3- 5 kg så de behöver en ganska stor bur ändå.
Rexar finns i alla möjliga färger och är speciellt känd för sin dalmartiner teckning som också finns i olika färger.
Deras päls är som att klappa ett gosedjur och då menar jag inte den strävhåriga typen för rexar har den absolut lenaste pälsen jag någonsin känt på :)
rekommenderar absolut en rex och eftersom de har starka ben passar de utmärkt inom hoppning men även kel & utställning.
Bara man håller på med de mycket kan de bli som en hund. De behöver ingen större pälsvård och många gillar att bli kliade eller kelade med.
Villanskaniner.se har underbara rexar i olika färger.
Tänkte du skaffa dig en rex?
Mvh Johanna
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Har också två rexar, och kommer börja föda upp!
Har då en Dalmatin och en Blå!
Det Valkyrie sagt är jätte bra, kan även tillägga en färg som är känd hos rexarna då de endast har den. Castor kallas den.
Jag tycker rexar är jätte mysiga, dock är mina i tonnåren och är monster till max. Men kan absolut rekomendera rexar
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#3 Fast castor är väl rexars viltgrå? :P
Emma
Jo, men det är fortfarande bara dom som har den!
#5 För att dom har kort hår ju?
En castor är en viltgrå med kort hår. Skulle vi raka vanliga viltgrå till samma längd som rexen skulle det väl bli samma färg? :P
Vet inte så mycket om det då jag bara har läst det någonstans ;)
Så ta det lugnt :D
Emma
Jo men samtidigt är det ju en "helt annan färg"
#7 Utseendemässigt ja. Inte i generna väl?
Emma
Oj det vet jag inte, är inte så bra på koder och grejer!
#9 Inte jag heller ;D
Måste bara berätta en sak,
Var och hälsade på på Gymnasiumet jag ska börja på och så var vi ute hos kaninerna. Det var en new zeeland red, en blandis tror jag (medelstor svart, kan ha varit alaska eller något), en dvärgvädur tror jag och en rex.
Rexen som var blå dalmatiner var den ända av kaninerna som kom fram och hälsade, den var mycket med nyfiken än de andra kaninerna :D
Emma

10# Ja de är väldigt nyfikna av sig :)
Rest in peace Valkyrie!

#1 - Tack så jättemkt!
#2 Tack till dej oxå, Johanna! Och ja, jag har funderat lite på en rex , speciellt sedan min vet i början av veckan undersökte Alfons på nytt efter hans antibiotikakur och fastställde att pasteurella-hotet varit falskt alarm..jag har t.o.m hittat en svart omplaceringshona på Finlands motsvarighet till Blocket (och jag blev helt förälskad), och undrar nu mest av allt om rexar har rykte om sej att lätt passa ihop med andra kaninraser (i mitt fall främs dvärgdur) eller om de t.ex har för häftigt temperament för det….
Castor är inte rexarnas viltgrå.
Det finns även vanlig viltgrå på rex.
Castor är mer viltröd, men har viltzoner som en viltgrå.
Som jag förstått det.
Ja jag hade också för mig nått sånt, men var inte helt säker så ville inte säga för mycket

putt B-)
är Rexarna väldigt stora ? kan man använda dom till hoppning också :)

16# Rexarna är ju en ganska stor ras ändå men inte lika stor som fransk vädur och de jättekaninerna.
Men ungefär 3-5 kg men vanligaste är väl runt 3,4. :)
Rest in peace Valkyrie!
Är rexkaniner (i olika raser) så allergivänliga som alla säger?
♥

#17 - har du Johanna haft rexar tillsammans med andra raser…?

19# Just nu har jag en rex med en dvv med rexpäls :)
Rest in peace Valkyrie!
#13 Hihi, jag hade fel (A)
Visste faktiskt inte att det var en färg för sig :D
Men kan man få över den färgen till kaniner med normal pälslängd? :) Och hur ser den ut då?
Emma
#22: Jadu, om den går att få över till andra pälstyper vet jag faktiskt inte. =)

Nej!
#18 Det är bara vad alla tror.
Man är (oftast) inte allergisk mot pälsen utan mot salivet och mjäll och annat som finns i pälsen.
Det spelar ingen roll om dom är teddy eller rex, om man är allergisk mot kaniner så är man allergisk mot alla kaniner. Så som jag har uppfattat det.
Rexarna har väl bara kortare täckpäls (eller saknar?) ? :P
Men vissa individer har jag hört kan vara mindre allergiframmkallande.
Men bror tålde tillexempel min morfars katt men inte andra katter. Kanske pga av den hade annorlunda saliv som han tålde bättre :)
Emma

18# Ja för mig har de varit det och för många andra. men inte allergifr
Rest in peace Valkyrie!
Mina fäller och sådär hela tiden, så allergivänliga kan ja inte säga att dom är. Jag känner ju inte av dom då ja inte är allergisk, men en som ja känner känner av dom!
Min ena kommer nog bli en superuduper hoppare, bara med lite träning!
#25, Många tål ju rexkatter bättre än vanliga. Är det inte samma sak med rexkaniner?

För vissa allergiker fungerar tex rexkaniner och cornishrex (katter) bättre än andra, men det är högst individuellt.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
De ska ha en vit mage, men Nougat nollades för hennes var flammig.
Så magen ska vara vit, annars är det som hon ser ut i övrigt.
Min mamma tål våra rexkaniner mycket bättre än våra lejonhuvade kaniner.
Jag kan svara på hoppningsfrågan; Det finns rexar som är av den lite mindre och smäckrare typen. dem går absolut att hoppa med och jag vet ett flertal av mina vänner i hoppningskretsar som föder upp "hopprexar". Sedan finns de större rexar som är lite grövre som brukar ha det lite svårare att hoppa och är liie klumpigare.
Not your mom, not your milk.

Också jag kan verkligen rekomendera Rex! Har du skaffat en så är du fastklistrad
Och som svar på hoppfrågan: Min rex hane hoppar över sitt kompostgaller både på längden och höjden 
#25 Men hur kommer det sig då att många tål Rex bättre än tex. Dvv eller Löwen? 
Det kanske har att göra med att pälsen sitter väldigt tätt? 
Bild på min castor rex hane som är av den lite "smäckrare typen" ^^

Min rex fäller jättemycket, och pälsen är nästan som dun när den lossnar så den flyger överallt. Så jag tror inte den är helt allergivänlig, men det beror helt på vilken sorts allergi man har.
De är jättenyfikna och ska undersöka allting.
Den jag har är rätt så klumpig när han tävlar kaninhoppniong men han klarar lättklassen bra.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Min Valkyrie var jättebra på hoppning eftersom hon var lite smalare och mindre. Stor kanin i liten förpackning ^^
George och Kasper var/är dock för klumpiga ^^
Rest in peace Valkyrie!