Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1808 ggr
imsuchadiva
0

Päls lös under tassen

Har sätt att en del kaniner saknar lite päls under "hälen". Varför?
Har de haft för dåligt med strö? Ärftligt?

[aammE]
0

För dåligt med strö samt skitigt i buren.

imsuchadiva
0

Inget som kan vara ärftligt då?

Vi har varken dåligt med strö eller skitig i burarna.

[aammE]
0

#2 Tror inte att det är det. Vissa kaniner kanske sitter mycket där de har kissat så det behöver inte vara skitigt i buren, utan bara där de sitter och får därför samma effekt som om det vore skitigt.

imsuchadiva
0

Men varför ska de få "skavsår" om de sitter i skiten? Den är ju inte direkt hårt/vasst.

Ger det avlsag på utställning?

[aammE]
0

#4 Nej, men det är ammoniak i urinen, det är frätande.

imsuchadiva
0

Men då borde väl alla päls under tassarna försvinna? Även på resten av kroppen om de ligger där?

[aammE]
0

#6 Har faktiskt ingen aning. Oskyldig Har aldrig haft det problemet.

imsuchadiva
0

Någon som vet om de ger avdrag vid utställning?

[aammE]
0

#8 Ja, det gör det. Det får ju inte vara några kala fläckar alls, tror att kaninen blir nollad.

annaforsgren
0

Det är många kaniner som har så, speciellt innekaniner. De får det när de går mycket på hårt underlag eller sitter stilla för mycket.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Sweetienin
0

Nej, det brukar inte ge avdrag på utställning. Hade det problemet på två av mina kaniner, och det var inget som domarna brydde sig om. Så nollade blir de definitvt inte. :)

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

[sstorm]
0

jag har upplevt de på kaninungar bara :P och jag har definitivt inte lite strö eller skitigt, så de är bara en myt skulle jag tro ;)

Sweetienin
0

#12 Samma här, men jag trodde det bara brukade komma på vuxna kaniner för dom är ganska tunga så om dom bara sitter och inte rör sig så blev det skavsår, men det kanske kan bli så på alla ^^

Kram Johanna

Ida-M
0

Hårt underlag brukar orsaka det.

Fionaa
0

min kanin har också som "sår" på hälsrna ska man göra rent "såren"? det är inga jätte sår utan det ser mest ut som hon är torr "/

Sweetienin
0

#15 Du kanske kan städa buren lite oftare än vanligt så att den alltid är ren (jag menar inte att du inte brukar städa buren, men du fattar nog ;P) , men sålänge det inte är blod så behöver du inte tvätta eller något sånt :)

Kram Johanna

Kiyona
0

Skrev nyss i en annan tråd angående samma sak.

Min ett åtriga kanin har fått dessa "skavsår" eller ah, kala fläckar vid hälarna som är torra.

Är helt säker på att det är pga all asfalt och vasst grus som ligger på stigarna i skogen m.m….

Om jag Undviker asfalt så gott det går och tar de stegvis, kan problemet lösa sig själv? att han helt enkelt inte varit van vid detta och med tiden anpassa sig?

Håller ju extra koll då blåsor eller sprickor/sår känns ganska lätt hänt på den torra oskyddade huden.

Ska avvakta med att undvika totalt några dagar fram tills hans skall vaccineras (den 23) så kanske fanten (Daniel Fant smådjurs vet på slöinge, vi kallar honom fanten , hihi^^)

Att använda sigf av tvättolja som rengör och återfettar men klippar inte om det skulle vara ett alternativ ifall detinte skulle mjukna upp?

med såpass ung ålder så har han ju resurser till att självläka/anpassa sig?

Hade problemet på en adopterad kanin, det försvann efter ett tag och orsakades garanterat av stark ammoniak i buren (han var en glömd kanin) så jag to0g honom. Det försvann efter en tid av sig själv, och han var 6 år då tror jag när jag fick hopnom, 8 när han dog…

tja, ska se hur det går. Det är ju uppenbarligen vanligt att det förekommerr, men ve inte hur förekommande dte är att det faktiskt orsakar problem med smärta, infekterade sår m.m….

Jag är väl inte särskilt orolig utan tror starkt på att det löser sig naturlig väg om inte så hoppas jag inte på någon allvarligare defekt.

Någon här på forumet som haft större problem med detta?

Haft det och blivit av med det; med eller utan behandling/hjälp på traven?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Fionaa
0

buren städas ofta, och jag förstod hur du menade ;)

hon har päls runt det torra och hon verkar inte ha ont men jag fortsätter att hålla koll utifall ;D

Fionaa
0

jag menade #16 :D