Operationstråd sitter kvar efter kastrering
Min kanin kastrerades i februarui tror jag det var, i slutet av februari. Och för någon vecka sen så kollade ifall tråden satt kvar vilket den har gjort innan och det gjorde den.
Är detta något som är farligt eller är det normalt? För vetrinären sa att den skulle försvinna av sig själv, vilket den inte gjort än. Den är en lila tråd som ser ut som vanligt garn, ifall det har någon betydlse.
Annars så verkar det ju inte störa min kanin, han sitter ju inte och stör sig över att tråden är kvar direkt. och det ser inte inflamerat ut eller så.
Ska jag kontakta vetrinären så han kan ta bort den eller tar det längre tid innan tråden försvinner av sig själv?

Den försvinner nog snart tror jag =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Ser den ut som GARN? I så fall är det inte rätt tråd som veterinären har använt, det ska se ut mer som sytråd. Kontakta veterinären.
brukar man inte ha ståltråd som tar bort av veterinären?
Men antagligen försvinner den snart, annars kanske man kan hjälpa till på traveln?

3# Man ska inte ta bort den själv.
Rest in peace Valkyrie!

#2 Jag kan se om jag kan ta en bild på hur det ser ut, kanske är lättare att bedöma då?

Den där kan väll inte ramla bort av sig självt? veterinären bore väll ta bort det där…
Ja, det där ska tas bort av veterinären.
Jag tycker då inte det ser ut som en tråd som försvinner av sig själv.
När jag kastrerade min hane (2005) så syntes knappt tråden efter han kastrerats - så pass "fin" (tunn) var den.
Den försvann av sig själv ganska fort.
Det där tycker jag faktiskt ser ut som en tråd som måste tas bort av veterinär.
Speciellt om han kastrerades i februari.
Såpass lång tid torde det inte ta.

Håller med, en sådan tråd har jag aldrig skådat…
Rest in peace Valkyrie!

# 8, 9, 10
Ja det är konstigt. För han sa det "att tråden försvinner av sig själv efter ett tag.." Men jag tycker den tråden för det fösta ser väldigt fel ut för att kunna falla bort själv och sen just att det var i februari (ska kolla i almanackan…)… ne det var den 4:e mars men ändå, det är ett tag sen.. :S
Bäst att ringa vetrinären på måndag kanske?
Jag var med under operationen för att fota som en fotouppgift men jag vet inte va det ska vara för tråd eller så så det tänkte ju inte jag på. Men när jag kollar igenom bilderna jag tog under operationen så ser tråden mkt smalare ut, kanske använt en annan också? hmm…
Jag har med varit med under en operation, de använver olika trådar på insidan och utsidan av huden, beroende på om den ska sitta kvar eller tas bort, tråden på bilden har jag inte sett någon använda men antagligen ska den bort somsagt..

#13 ok, men då såg jag inte fel att det var en annan tråd också :)
Men då får jag ta och ringa vetrinären på måndag o höra mig för.
Tack för svaren :)