Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2647 ggr
frodie
0

snorig kanin..

Halloj!

jo,det är så att min kanin nyser vitt snor när jag går med han i koppel.. och det är bara när jag går med han i koppel/tränar som han nyser vitt snor. men han beter sig som vanligt, äter bra och är pigg.

jag undrar vad det är och hur farligt det är.

Tacksam för snabba svar :]

[JohannaGudinge]
0

ingen aning.. förkylning kanske? nej vet inte..kontaktat veterinär?

breana
0

Vill också veta varför sånt kommer, så jag lämnar ett litet avtryck :)

frodie
0

oke,j jaa jag hade tänkt att ringa veterinär idag. o se vad det ärObestämd

frodie
0

Jo juste förlåt glömde skriva vad felet va Oskyldig

Jag gick till vet. o de spolade hans tårkanaler för de var helt igentäppta. Jag tror att de bildats där pga damm, men när jag frågade henne sa hon via nån bakterie, och det kunde vara smittsamt. Men det verkar inte ha smittat mina andra två kaniner han går tillsammans med. Lycky me.  Sen så ficka jag antibiotika som jag skulle ge i 2ggr/dag i 10 dagar, som jag nu gjort o nu är han frisk:)

eamy
0

hallå totte har blivit sjukt snorig nu!!  han är typ jätte blöt runt nosen :(

men ska kolla med annika om hon vet någon eller någon sånt hahah :)

frodie
0

#5 Oj! jaa vi skulle inta ha låtit de träffatsObestämd "nyser" han vitt snor som min gjorde?

Konstigt att inte mina andra har blivit smittade..

eamy
0

nej han är bara jäääte blöt runt nosen ¨/ sen ska han bo ute hon annika ¨/ men men hoppas han överlever :P

[aammE]
0

Låter som pasteruella… Låt inte era smittade kaniner träffa någon annans! Det är smittsamt och går INTE att bota, det är bara symptomen som går att behandla med antibiotika… Tyvärr är nog det bästa att ta bort en smittat kanin.

eamy
0

#8 ?? vad är det för något ? :O

[aammE]
0

#9 En bakterie, tog du tester hos veterinären? Om du inte gjorde det så måste du göra det nu, är det pasteruella så bör alla kaniner som sagt avlivas för att undvika smittospridning!

frodie
0

#10 Men hur vet man att kaninen har det till 100%? påverkar det kaninens humör någonting? Jag tog min till vet. men gjorde inga tester. Och de sa inget om sjukdomen heller..så jaa..

Min kanin hade inte rinnande ögon alls.. o Han är piggg som han brukar o äter som en gris :)

eamy
0

jaa totte är också precis som han brukar, ligger i sin stol och sover , äter som en mega stort svin, det enda är att han är blöt runt nosen han hade det förut då rensade veterinären hans tår kanaler då blev han bra :)

Ljusta
0

Pasteurella är ingen anledning till avlivning! De flesta kaniner i Sverige bär på detta (enligt de flesta veterinärer och SVA), och finns i kaninens bakterieflora. Den blir bara ett problem om kaninen utsätts för stress, dålig miljö osv. Vissa kaniner har bättre försvar än andra och blir lättare sjuka. Dock är det ingen bakterie som kaniner behöver på något sätt. Men det skulle krävas ett väldigt omfattande avelsarbete för att få pasteurellafria kaniner, vilket innebär att man provtar ALLA kaniner i Sverige och avlivar alla som bär på det. Och testar alla importer innan de kommer hit. Så tyvär är det omöjligt mer eller mindre att få bort Pasteurella, och därför onödigt att avliva som läget är just nu.

Att kaninen blir dålig har således inget att göra med att den utsatts för pasteuralla nyligen, utan har isådana fall andra orsaker. En kanin kan inte smittas av något den troligen redan har.

Mycket möjligt att det har andra orsaker? Stafylokocker, streptokocker? Måste ta bakterieodling för att få veta.

Ljustadalens kaningård

frodie
0

#13 tack, nu fick jag pusta ut. Skulle ju inte vilja avliva dem.

Finns det nå vaccinering mot detta?