Rädd..
Jag har precis skaffat mig en liten pälsboll. Eller en ganska stor. Hon heter Luna och är verkligen jättegosig :) Älskar att bli klappad på huvudet och kliad bakom öronen. Henne har jag haft i 2 dagar nu, och hon var jättetam och gosig tills idag. Jag skulle lyfta henne för första gången och jag kände att hon litade på mig. Allt gick bra förrän jag skulle lägga ner henne i knät. Hon fick panik och rusade in i buren igen. sen dess har hon inte låtit mig röra henne :( Hon gömmer sig i sitt hus och vägrar komma ut så länge jag sitter utanför buren…
Jag har aldrig haft kanin innan och jag har verkligen läst på om kaniner innan köpet. Självklart gör jag mitt bästa. Men jag blir så ledsen nu när hon inte litar på mig längre :(
Vad ska jag göra?
Jättetacksam för svar…

Du har haft din kanin i två dagar och du skulle idag lyfta henne… och det var (redan!!) idag?
Jag måste börja med att säga att man ska ALDRIG lyfta kaninen ur buren den första VECKAN i sitt nya hem! Man ska låta den vänja sig vi miljön innan och detta i minst en vecka. Sen efter det kan du börja hantera kaninen, då i nivå med golvet.Lär känna kaninen först.
Djuraffären/ djuruppfödaren är skyldig att informera dig om detta.
Men om det var idag, som jag uppfattar det, som du först skulle lyfta henne och hon nu inte vill hoppa ur buren då du sitter framför -så är det ju inte så konstigt. Hon är chockad. Låt henne vara i några dagar (3-4 dagar) och var väldigt försiktig med henne, hon har blivit skrämd. Tänk på att när du hanskas med henne, om några dagar, se till att stänga dörren, stäng av musik och säg till familjemedlemmar att inte bara klampa in i rummet. En ny kanin är extremt känslig för plötsliga ljud!
Min kanin, Otto, är ca. 10 månader och han hoppar direkt in i buren om ett oväntat ljud hörs. Deras sätt att skydda sig för fara.
Kaniner är känsliga för ljud och din knain fick troligen inget bra första intryck - vilket kan sitta i ett tag. Du får vara extra försiktig och nu får du bevisa för din kanin att du inte är farlig utan att det är dig hon ska tycka om :)
Lycka till! :)
Hoppas mitt svar hjälpte lite i alla fall.

Jag har alltid lyft kaninen inom några dagar då det varit en trygghet för mina, men aldrig samma dag.
Diana saknade sin mamma så hon var otroligt lugn när jag hade henne i famnen :)
Men jag tycker du bör vänta då den inte verkar vara helt trygg.
Man ska aldrig ta upp en Rädd kanin.
Tänk också på att låta den hoppa upp i din famn själv och komma fram till dig.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Jag har alltid kunna luft mina kaniner samma dag. Även om jag hellst låter den komma fram till mig osv. Det har aldrig varit problem för mig iallafall. Blev helt ärligt chockad över #1 reaktion :o
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

3# det beror ju helt klart på hur kaninen känner sig men mina har alltid varit lugna och inte alls stressiga så det har gått hur bra som helst :)
TS kanin kanske är stressig av sig och stor förändring.
Rest in peace Valkyrie!

#3 Grejen är att jag vet mkt väl att en kanin är väldigt lättskrämd (speciellt i början) och jag tycker att man ska bli informerad om hur man ska hantera kaninen i början.
Där jag köpt min(-a) kaniner så har dom alltid rekonenderat att man ska låta kaninen "känna in sig" i en vecka och sen börja pyssla med den. likväl som med andra (bur)djur.
Men men, alla köper sina djur på olika ställen. Jag kör efter det jag själv får höra för jag tror det blir det bästa för djuret. :)

5# Ja men vissa kaniner är coolare till sättet än andra, vissa hoppar upp i famnen direkt och man märker ju hur kaninen känner för flytten.
Om kaninen hoppar upp i famnen kan man nog börja hålla i famnen med träning.
Tänk också på inte bära kaninen ifrån taket då kaninen tror du är en rovfågel =)
Men ta det lugnt och lycka till!
Rest in peace Valkyrie!

Tack så jättemycket för svaren, ska tänka på det ni sagt.
Luna har hoppat själv upp till mitt knä innan och det kändes som att hon hade förtroende för mig. men jag förstår att det var fel av mig att försöka lyfta henne.
Nu är hon iallafall mycket lugnare. Kan klappa henne igen och hon har blivit mer tam känns det som.
Tack :)
Jag lufter alltid mina kaniner samma dag som jag får hem dom och låter dom sitta i knät o gosa osv. aldrig vart nått problem, dom har bara blivit tamare.
förstår inte riktigt hur dink anin kunde bli så rädd :s