Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1459 ggr
LaylaBlack
0

Aktivera Stampe, tips?

Jag har en kanin på 2 år som heter Stampe ^^

Min fråga är om ni har några tips? på att aktivera min lilla sötnos? Han ligger mest och latar sig största delen av dagen, i sin lilla säng som han har fått för ett tag sedan haha.

Han mår inte dåligt och han får ju sina tokfnatt, som när han får gottis och gör glädjeskutt osv. Men vill gärna att han rör på sig mer ^^

Så…några kreativa ideer att få igång latmasken? xD

Kanske borde säga också att han är ute med buren öppen minst 6-7 timmar om dagen, så sängen är inte i buren.

brandie
0

Du kan ju alltid hoppa lite smått, gå ut o gå i koppel, gå i skogen eller i backar/trappor:) Du kan oxå springa med honom^^

[Emmla]
0

träna honom att gå på bakbenen eller kasta bollar osv :D

SuperLivis
0

Som #1 sa - gå ut och gå i sele! Jag har ute min kanin varje dag i sele, hopptränar ungefär varannan vecka och han får vara mycket i hagen. Nu har jag börjat gå på promenader längs gatorna, det tycker han om !

Billikanin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag går ut med min i sele eller har honom i rasthage. Den rasthagen som jag har nu är 12 kompostgaller stor och det räcker för att han ska kunna busa loss ordentligt och det tycker han verkligen är kul. I rasthagen har jag olika hus, grenar, leksaker (typ bollar) med mera som han tycker det är kul att leka med. Så rasthage är mitt bästa tips?!

myolivia
0

gå ut & gå med honom i sele och koppel eller släpp honom i en rasthage så att han kan få röra på sig.

åk någonstans där han inte varit någongång då är han nog rätt nyfikrn & springer runt mycket :D<3

LaylaBlack
0

Stampe vägrar ju dock sele :( Och då menar jag tokvägrar, han har alltid gjort det tyvärr.
Han får ju springa runt i hela lägenheten (som är riktigt stor) och även vara ute på våran balkong osv.
Sen även om han hade velat haft sele så är omgivningen är full med skrikandes, bolllekande och vilda barn inklusive rejält mycket hundar :(

Tack så mycket för alla tips?! Ska försöka klura ihop något av det som passar för herr kanin xD

myolivia
0

åk ut på landet & ta med dig en rasthage :D

LaylaBlack
0

Men jag har inte tillgång till ett bra lantställe, inget körkort heller Rynkar på näsan

Jag ska leta upp ett bra ställe imorn när jag är ute på promenad, så får jag ta dit han med rasthage osv :D

myolivia
0

låter bra :D

myolivia
0

låter bra :D

LaylaBlack
0

hehe ja :D

När ändå ämnet är igång (eller nästan)…

Några som har tips? på hur man tränar en kanin att vänja sig vid selen, få på det ordentligt osv? Har försökt med mycket, även fått tips? ifrån andra men tänkte några här har andra nya tips? ^^

myolivia
0

låt honom nosa på selen så att han vet att den inte är farlig.
när han har nosat på den kan du försöka få på den.
försök några gånger om dagen.
om du får på selen så kan du låta honom gå runt med selen på sig inne & vänja sig vid den, när han är van kan du ta ut honom.

brandie
0

Du kan ju annars ställa fram ett hinder o se om han vill hoppa, alltså utan att han har sele på sig;)

När du vänjer honom vid selen så ha inte bråttom, det ska vara tyst o lugnt när du tar på honom den o som #12 sa så låt honom skutta med den utan att ställa några krav på honom, så att han vänjer sig, lycka till!

SuperLivis
0

DU kan ställa fram hinder i varje dörröppning t.ex, väldigt låga, 5-10 cm? Beror på hur högt han kan hoppa. Då får han lite Motion varje gång han flyttar rum ! ;)

[molly-macy-ajax]
0

Min kanin gillar att kasta runt toalett rullar ch när man rullar bollar på honom typ lägger han upp tassarna och puttar på bollen XD