Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 791 ggr
[molly-macy-ajax]
0

Hjälp?

När jag gick ut till min kanin och ställde ut maten i morse såg han helt matt ut, var gul i pälsen, åt inte…Alltid när man går ut till honom brukar han vara jätte glad men han kom inte ens fram till mig :( och han känns lite smal också men de kan ju vara för att han fäller just nu…Fast de e ju inte säkert att det är något men jag ville ändå fråga…vad kan de vara??

men kan allt de där ha med att ha  fäller?? eller tror ni det är något annat?? Jag har tänkt att vänta några timmar och se om han äter och så ska jag försöka tvätta honom för den gula pälsen kan ju vara  att han har laggt sig i sitt kiss….men som sagt, vad tror ni att det är??

Vore jätte tacksam för svar !!

tinaLY
0

är han helt matt? om du lyfter honom, mina 2 honor hittade jag i buren & dom reagerade inte på något, magrat lite, åt inte & var mer döda än levande när jag bar upp dem. jag skulle ta det väldigt allvarligt! hur gamal är din kanin? min bella som fick avlivas hade dena symtom (hon hade hjärtfel). samtidigt har min hermelin kille här hemma varit konstig en natt, men blev bra på morgonen. tycker du ska beställa en tid till veterinären eller rådfråga dem, (: men håll koll på din lilla.

SandraLoveKaniner
0

det kan vara att han fäller men det låter konstigt min kanin bara låg ner i buren en dag jag tog in honom och la honom i knät med en filt och han fick dricka          nu mår han toppen hoppas det hjälper!

emms
0

Samma sak som hände med #1 kaniner har hänt med min kanin Muffin 2 gånger. Muffin är även Bellas bror… Så vet inte om det kan ha legat i släkten eller inte? Men Muffin blev iallafall helt slapp och reagerade inte pä något. Jag masserade magen och sprutade in vatten med lite honung i. Det var stängt hos vetten den första gången. Den andra gången åkte vi in direkt och dom kom fram till att han hade gaser i magen vilket är mycket farligt. Så han fick antibiotika i en vecka. Sedan dess har han inte varit dålig mer. Men det verkar som om allt inte står rätt till. Du bör åka in till vetrinären direkt! Hoppas att han klarar sig!

Emma

[molly-macy-ajax]
0

#1 Ja, han såg helt död ut :/ verkade inte som om han orkade röra sig :/ Men de verkar ha blivit bättre nu :) han ögon ser lite livligare ut eller vad man ska säga, och nu äter han och dricker  och skuttarrunt, han verkar vara sig själv igen :)

#2 Okej, jag har hjälpt honom att dricka nu  , och han verkar må bättre :)

#3 Ska jag åka in och kolla fast om han ser ut att mår bra nu??för det är ju inte säkert att de bara va en engångs grej eller vad man ska säga! eller ska jag vänta tills om det händer igen och åka in direkt då??

emms
0

#4 Om han äter igen behöver du inte åka in. Men ge bara hö och vatten dom närmsta dagarna och vänj honom sedan SAKTA vid pellets och grönsaker. Dom kan vara lite känsliga i magen efter något sånt där. Och ge inte mycket sallad och sånt i fortsättning. När dom har haft det en gång är det risk att dom får det igen tyvärr :(

Emma

[molly-macy-ajax]
0

#5 Okej, tack så mycke :) Ska hålla lite koll och dra ner på grönsaker/frukt :)

1# Glömde säga att han är 1år och 6 månader…. :)