Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1671 ggr
Plopp4
0

1 eller 2 marsvin?

Hej! Jag har funderat på att köpa en marsvins kompis till min kanin, då det gick att ha henne tillsammans med min kompis lillasystrars marsvin. Men frågan är ska jag ha 1 marsvin eller 2? Behöver marsvinen ha flera kompisar som den eller räcker det med min kanin som kompis?? (jag kanske borde lagt ut det på marsvin iFokus..) Men jag är väldigt tacksam om jag får några svar!Glad

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

lukasfelix
0

Marsvin ska alltid ha en marsvinskompis, så du måste köpa två stycken! Endast kaninen duger inte åt marsvinet

Fridaaaa
0

2 marsvin måste du ha, står i lagen att dem alltid ska ha en artfrände (utom vid speciella fall). :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Plopp4
0

Okej hoppas det går bra för min mamma då… Men är det ett måste att dom ska ha en marsvins kompis…

Hälsningar Jossan

Fridaaaa
0

Ja det är ett måste, kanin är inte artfrände till kanin (artfrände=samma djurslag). Så ja du måste ha minst 2 marsvin. Varför inte skaffa en kastrerad kaninkompis istället?

Plopp4
0

Jag vill ha ett marsvin hellre Oskyldig eller kaa två då

Hälsningar Jossan

Plopp4
0

jaa*

Hälsningar Jossan

Fridaaaa
0

Okej :) Men som sagt, då måste du ha minst 2 :)

Sandera-
0

Jag har hört att kaniner har en "smitta/bakterie" i nosen som gör marsvinet sjuk, och att man därför inte ska ha marsvin och kanin tillsammans..

Chieko
0

Kanin och marsvin ska inte hållas tillsammans då det är stor risk att kaninen skadar marsvinen. Det finns även vissa som säger att kaniner skulle ha ett virus eller bakterie också som marsvinen blir sjuka av. Men framförallt är risken för skada stor. Vill du ha marsvin ändå måste du som sagt ha 2, det står i lagen.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

fia-mia
0

Instämmer med #9

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Onslow
0

Kaniner bär naturligt på en bakterie som ger marsvinen lunginflammation.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Luckyt5
0

Jag tycker att det är bättre att ha två stycken marsvin.

#8 Jag har också hört det nån gång.

/ Tilda

annaforsgren
0

Jag håller med de andra:) En marsvin mår bäst av att ha en marsvinskompis eftersom att de pratar ett speciellt språk och behöver kontakten med varandra. En kanin kan bli arg på marsvinet och skada den, det kan också gå bra. Men som sagt, två marsvin är alltid bättre än ett.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Sandera-
0

Jag tycker inte det är en bra idé, både för den här bakterien & som #9 säger så är risken för skada stor.

[aammE]
0

Kaniner har en bakterie i bihålorna som kan orsaka lunginflammation på marsvin.

Ellenfyrkant
0

Jag tycker det är väldigt olämpligt att ha de två tillsammans. Har också hört om smittan kaninen har som nämns. Men vet även själv flera fall där kaniner och marsvin bråkat. En kompis har t.ex. en kanin med bara ett öga. Han bodde med ett marsvin som rev honom i ögat, de behandlade kaninens öga och det blev bättre fast kaninen såg lite sämre. Sen näösta gång fastnade marsvinets klo i kaninens öga och då kunde inte kaninens syn på ögat räddas. Risken är även väldigt stor att marsvinet blir sparkat.

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
0

Jag har haft kanin och marsvin ihop (liten kanin) och det har fungerat superbra! Marsvinen har inte blivit sjuka och levt i många år, så det med bakterier är inte sant att marsvinen blir sjuka av det, inga av mina eller mammas har blivit det?

Ellenfyrkant
0

#17 Finna givetvis undantag. Men är det värt riskerna som jag berättade om i föregående inlägg ? Och fortfarande är det lag på att marsvin ska ha en kompis av samma art, alltså duger ej kanin som sällskap.

Mvh Ellenfyrkant

[aammE]
0

#17 Enligt Svenska veterinärmedicinska anstalten så är det så, men din mamma kanske vet bättre än dem? Bordetella bronchiseptica heter bakterien och orsakar även kennelhosta hos hundar. Men det är ju inte alltid det smittar, men är det värt att ta risken?

Valkyrie
0

Tycker inte du ska ha kaniner+marsvin tillsammans eftersom just som de andra sagt att kaniner bär på en bakterie som marsvin kan få lunginflamation av och de pratar inte samma språk.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Fridaaaa
0

#19 Nej det har jag inte påstått så du behöver inte vara otrevlig.

Jag vet att dem inte pratar samma språk osv. Men man kan ju ha dem kanske tsm när dem är ute och "rastas"? Dem behöver ju inte bo ihop dygnet runt utan i separata burar bredvid varandra? (alltså kaninen och marsvinen)?

Chieko
0

Jag har rastat mina marsvin tillsammans med kaninerna eftersom kaninungarna får lite fart på marsvinen som annars bara ligger och trycker. Tycker att om man har koll på dem ska de inte kunna skada varandra.

Men som sagt, Sveriges rikes lag säger att marsvin ska ha en artfräde = ett annat marsvin som sällskap OM inte marsvinet är agressivt och inte vill ha sällskap. Men det händer inte ofta.

/Karin

Plopp4
0

okej.. då får jag väl hitta på nåt annat då… Men finns det nåt annat djur som kan va tillsammans med kaninen? Förutom en till kanin eller ett marsvin då??

Hälsningar Jossan

[Bolten]
0

#23 mkt bättre och bara ha en kanin ist för ett annat djur?

Plopp4
0

okej.. för hon verkar inte gå så bra i hop med andra kaniner… just nu morrar hon åt min kompis kanin som går o nosar lite på henne genom gallret. Och en gång blev det fight mellan henne och en annan kanin Gråter

Hälsningar Jossan

[Bolten]
0

#25 en kasterad hane funkar säkert

Plopp4
0

Ska fråga om jag får..

Hälsningar Jossan

Fridaaaa
0

#23 Nej det finns inga andra djur som kan bo med kanin mer är just marsvin och kainin. Man ska inte blanda massa olika djur som inte ens är släkt! Testa en kastrerad hane eller är det bättre att hon helt enkelt bor själv

Plopp4
0

okej okej jag tänkte bara…

Hälsningar Jossan

Chieko
0

Om hon morrar åt andra kaniner kanske du ska låta henne bo själv. Om du längtar efter andra djur kan du väl ha dem i en bur bredvid? :)

/Karin

[aammE]
0

#28 Och hur är marsvin och kaniner släkt menar du? Marsvin är väl gnagare? Obestämd

Fridaaaa
0

#31 Vad jag menade var är att marsvin & kanin äter nästan samma mat (marsvin ska ha mycket grönsaker men inte kanin osv men båda är växtätare).

[aammE]
0

#32 Men de är ju inte släkt, hästar och kaniner har liknande tarmsystem…

exitingsvillemo
0

Kan hundar bli smittade alltså?? Av kaniner menar jag?

Båda mina hundar hade kennelhosta i våras, kan det alltså vara kaninen som smittat dom? Är dom smittbärare hela tiden, alltså utan egna symptom?

Fridaaaa
0

#34 Nej alla kaniner kan inte vara smittbärare för då skulle ju många fler hundar haft kennelhostar och ingen jag känner med kanin som har hund också har fått kennelhosta på sina hundar.

#33 Har aldrig skrivit att dem är släkt, skrev att man ska inte blanda en massa djur som inte är släkt, och som inte äter samma slags föda.

Onslow
0

#35 Alla kaniner är smittbärare men hunden/marsvinet/et.c behöver inte smittas för det :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Fridaaaa
0

#36 Okej då vet jag det :) Dem som smittas kanske har sämre imunförsvar osv kanske därför dem blir smittade och inte andra?

[aammE]
0

#35 Normalt funtat folk vaccinerar ju sina hundar mot kennelhosta, därför är det sällan som hundar blir drabbade. Flört

(Det är ett sådant jättevanligt "grundvaccin" som i princip alla hundar vaccineras mot, förutsatt att husse/matte ser till att det blir gjort en gång om året.)

exitingsvillemo
0

#38 tack för den Förvånad Så jag är inte funtad då menar du?

Nej mina är inte vaccinerade mot kennelhosta, eftersom veterinären tyckte det var onödigt.
Vi är inte på brukshundklubb osv så träffar inte så mkt andra hundar.

Vaccinet ger heller inte ett fullt skydd, då det är ett virus och virus ändrar sig konstant. Det vaccinet gör, är att mildra symptomen, men smittade det kan dom bli ändå.

De hundar man rekomenderar vaccinet till är de hundar som träffar andra hundar ofta, tex hundar som bor i hundtäta områden, hundar som vistas på hunddagis/brukshundsklubbar/kennlar/utställningar osv. Annars rekomenderas inte vaccinationen

Kassy
0

Jag tycker att du borde ha två kaniner tsm och kanske 2 marsvin i en annan bur om du vill ha båda delarna. Skulle inte rekomendera varken 1 (villket inte heller är lagligt) eller 2 marsvin med kaninen.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[aammE]
0

#39 Ja, det tycker jag. Mina/familjens hundar har alltid varit vaccinerade, vi bryr oss om våra djur och lägger gärna ned pengar på dem (och djurskyddslagen säger ju att man skall skydda djuren mot onödigt lidande, är det inte onödigt lidande om hunden blir sjuk när det finns vaccin men man har varit för snål/oförsiktig/okunnig för att vaccinera? Blir hunden sjuk trots årlig vaccination är det ju en annan femma…). När man går på promenader så kan man ju träffa andra hundar, eller om man har vänner med hund det är ju lätt hänt att de får träffa varandra och man tar ju alltid det säkra före det osäkra när man bryr sig om någon och därför vaccinerar vi mot kennelhosta varje år. Dessutom så skulle det kännas hemskt om min hund smittade någon annans hund, även om det är den andra ägarens ansvar att vaccinera och som sagt är ju inte vaccinet 100% säkert (men ungefär 90%) så man vill ju inte riskera att någon gammal hund blir smittad och dör. JAG skulle inte kunna ha det på mitt samvete, men det är ju bara jag…

Plopp4
0

Okej! Tack för alla svar. Men jag undrar hur det går att någon jag känners kompis har en kanin och ETT marsvin tillsammanns…. Marsvinet verkar vara piggt och har inte blivit sjukt…. Så det KAN gå eller??

Hälsningar Jossan

Fridaaaa
0

#42 Du får inte ha marsvin själv om inte marsvinet absolut inte kan gå med andra marsvin (sjukdom eller extrem aggrisivitet) Så du får säga till din kompis att hon måste skaffa en marsvinskompis till sitt marsvin för så är lagen. Marsvin ska ALLTID gå med en artfrände! Marsvin mår inte bra av att bo själva, dem måste få prata och ha "roligt" med en artfrände.