Teddyvädur
Nu känner jag att det börjar bli dags att förklara lite för folket här lite vad gällande teddyvädur :) Jag har läst en hel del som skriver att de vill ha teddyvädur och ja, det är en underbar ras, men jag är lite orolig över att folk inte riktigt inser hur mycket pälsvård det är. Senaste tiden har jag sett flertalet teddyvädurar och teddylöwen som är helt otroligt toviga på blocket.se. Detta är något jag verkligen inte vill se! därför uppmanar jag folk att tänka igenom ORDENTLIGT om teddyvädur verkligen är den rasen man vill ha. Att man verkligen inser att det är en kanin som behöver borstas flera gånger i veckan.
Jag har själv köpt hem två stycken kaniner täckta av tovor som ni vet, Bella och Oboy. Detta är något som gör otroligt ont på en kanin. Tovorna spänner huden och man kan se att kaninen verkligen tycker att det gör riktigt ont, i vissa fall kan det bli riktiga sår, kaninen kan även fastna med klorna i tovorna och ja, ni kan använda eran fantasi till att tänka ut resten… Och det gör även ont i mig att se och behöva reda ut dessa tovor. De flesta här inne har teddyvädur inne, och dessa kaniner kommer inte heller i kontakt med fukt på samma sätt som utomhus, men de kräver fortfarande hel mängd borstning. En teddyvädur som bor utomhus tovar pälsen på betydligt mer, så därför kan det tyckas som om de inte behöver lika mycket pälsvård.
Jag vet att flera här inne känner mig tillräckligt för att förstå att jag inte menar något ont till de som vill ha teddyvädur, tvärt om, utan vill uppmana och undvika att dessa underbara kaniner råkar illa ut :) lite av vad jag ville säga nu och hoppas att det kan få folk att tänka till lite extra =)

Jättebra skrivet! =)

Bra skrivet! Kommer troligtsvis skaffa en teddydvärgvädur till våren/sommaren. Har redan 2 fluffbollar, varav en (hermelin fuchs) har superbra pälskvalitet och får aldrig tovor, och en annan (blandras) med päls som fastnar i allt och lite till.
Jättebra skrivet, hoppas folk tänker efter lite extra innan de skaffar en långhårig kanin.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Jätte bra skrivet :)

bra skrivet.
Bra skrivet. =)
Bra text! Det är verkligen viktigt att veta vad just den rasen man har tänkt sig kräver. :-) Många här är nog sugna på en teddy efter alla underbara bilder på dem det finns här på forumet ;)
Jätte bra skrivet!! :)
Ska själv få hem en teddydvärgvädur om ungefär en vecka, har förberett med kammar och borstar och karda ;)
Dock har alla kaniner som kommer från Lyktan's en väldigt bra päls som inte tovar lika lätt/mycket, sa Amanda som äger uppfödningen :D

Detta var ingen onödig tråd :)
Jättebra Lollo :)
- Mvh Emma

Jättebra skrivet! :)

jättebra sagt!:D du kan så mycket^^ jag tycker bara det är kul att pyssla om kaniner så det skulle inte vara något problem för mig.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Jättebra skrivet, verkligen! Hade ju fullt sjå med Myran när hon kom. Hon hade tovor över hela benen och en liten under hakan. Väldigt svåra att få bort, men nu är hon helt tov-fri! :) Mio hade inte en enda tova när han kom, och det var ju skönt!

Jätte bra skrivet.
mina flickor får bara små tovor när de sitter och slemmar på varandra hela tiden xD men det är lätt att få bort ^^
- Mvh Emma

#2 En teddy får lättare tovor än en lejonhuvad..
#14 Slemmar? HAHA xD
Vad är det för kaniner du fött upp Louise? xD
#15 haha, de slickar på varandra hela tiden xD
- Mvh Emma

#15: Jag vet, men skrev det ändå. När man köper en långhårig kanin oavsett ras tycker jag att man ska tänka efter lite extra om man verkligen har tid och lust att borsta den. Teddy har ju en annan slags päls :)
#14: Haha ^^
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Jättebra skrivet!
Jättebra skrivet! Det är verkligen bra att veta! Och bra av dig som berättar, lär ut och påminner. Super!
Om en långhårig kanin har mycket tovor kan man väl klippa bort dem?
Jätte bra skrivet ^^
Superbra! Det behövs verkligen att man tänker till om man har tid och ork till all pälsvård!
Så jag håller med Louise, tänk efter ordentligt innan ni bestämmer er för en Teddydvv! :) Dom är helt underbara, men det är mycket jobb med pälsen om den ska hålla sig fin :)
SUPERBRA!
“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey
Instagram:
https://instagram.com/ninis74
Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg
Jättebra att du skriver och sånt :D Det får nog folk att tänka igenom köpet ordentligt. Men hur är det, måste man borsta en teddylöwen och/eller teddydvärgvädur varje dag?

Vad bra att ni uppskattade inlägget :) Vill uppmana till lite försiktighet så man vet vad man ger sig in på. Världens underbaraste ras men med desto jobbigare päls ;)
#7 Haha, eftersom hon inte har haft några teddyvädurar från andra uppfödningar än de som hon själv importerat, så vet jag inte vad det är hon jämför med direkt ;) Självklart vill man ha så enkel päls som möjligt, som min Snövit som Kaninernes Verden blandat i fuchs för att få enklare päls. Och självklart blir den enklare genom att de har mer stickelhår, men just nu avlas det inte på pälskvalité utan försök till rasnorm, färg, form och VART pälsen sitter. Pälskvalitén kommer någonstanns där längst bort när vi fått fram en tillräckligt väl deffinerad ras :)
#11 Naaw, vad söt du e Anna :) Om man säger så här, jag kan helt klart mer än många andra, SAMTIDIGT som jag kan bra mycket mindre än många andra ;) När det gäller kaniner blir man aldrig fullärd. Man bara lär sig och lär sig om och om igen =) Och jag tror dig, du är väldigt angagerad och nogrann med dina sötnosar!
#12 Jo jag kan tänka mig dig Matilda! Sen kan det nog bero på hur många kaniner hon hade för tillfället då. Då var det ju inte få ungar och vuxna och ja du vet vart jag är på väg :) Nu är det väl inte många kvar och då blir det helt klart en annan kvalité på kaninerna. Men jag tror att många inser att man inte kan ha för många teddydvv, det fungerar inte i längden med tanke på all pälsvård (om man inte själv inser hur mycket kärlek kaninerna behöver!) de behöver :)
#14 Haha, slemmar de på varandra Emma? Nej nu vet jag inte vad Snövits ungar har för bus för sig!
#15 Jadu matilda… Jag börjar ju nästan undra där lite, men syskonkärlek är då alltid syskonkärlek =)
#17 Ja sen kan man ju jämföra med angora som jag hade tidigare och var hur lätta som hellst i jämförelse med teddy ;) det enda kunde bli någon tova bakom öronen o de underbara angororna borstas ju som du vet inte heller. Teddysarna däremot… ja det är ju då en annan sak ;)
#19 Tyvärr kan man inte bara klippa av tovorna på en kanin. Saken är den att på teddysar bildas det ofta tovor inifrån och ut. Det blir alltså inga fina små tovor utifrån som man kan klippa bort, utan de blir inne vid huden och dessa går inte att klippa bort. Utan då får man klippa, o sen borsta, klippa lite, borsta lite i många många etapper och dagar. Vilket varken är kul för kaninen då borsten gör ont när den tar så nära huden, och inte kul att hålla på med tovor heller :)
#23 Teddylöwen har jag erfarenhet som mycket enklare päls. Ingen av de teddylöwen och pekingteddylöwen jag haft har haft hälften så jobbiga pälsar som teddyvädur :) Mycket beror på att deras päls inte består av lika mycket underull som teddyvädurens gör under första året. Sedan har de även kortare päls. Det är olika om hur mycket man behöver borsta dem. Allt beroende på hur man har kaninen, (utomhus/inomhus), vad kaninen har för pälskvalité, hur bra man själv är på att borsta osv. Det första året brukar det krävas att man borstar mellan 2-7 gånger i veckan. Så ja i vissa fall kan det behövas varje dag. Men sen är jag tveksam till att folk köper kanin om de inte heller umgås med dem varje dag ;)

Jättebra skrivet :)
#24 jaha, jag trodde teddydvärgvädur och teddylöwen hade nästan samma pälskvalitét. Tack för ett bra svar :)

JÄTTEBRA!!! ska själv skaffa en vädur-fuch till våren
#24 Okej:)
Bra skrivet :D

Super bra skrivet!
jätte bra skrivet, skall åxå köpa en teddydvv. till vår/sommaren
jag har en perser så jag vet att det är mkt borstning/kammining m.m (:
Får hem en teddy dvv i helgen =) ska bli spännande =)
#32 Vad skoj :D var kommer den ifrån? Vilken färg?? vad heter den? :) haha, blev lite frågor där ^^
- Mvh Emma
Kommer ifrån granmor =) Den är viltgrå/blå brokad. Granmors Bumble heter den. Men tror jag kommer att kalla den Sakura =) (gillar japanska namn)… http://www.freewebs.com/granmor/tillsalu.htm Där finns hon =)

34# vad gullig :)
#35 Oja , en riktigt sötnos. Vart så tomt utan kaniner. Så jag bara längtar efter henne ^^ Osså blir det lite ungar sedan på henne med i vår/sommar. När det är dax =)
#34 vilken söt :)
Haha. vad kul, Sakura är ett av namnen jag har som val till min Japan-kull :)
- Mvh Emma
#37 Trevligt =) Älskar anime där med japan, japanska, japanska namn osv =) Och sen så är ju sakura blommor så fina med =)
#38 jag med :) Ja, de är urfint :)
- Mvh Emma

Tycker oxå det var jättebra skrivet av Trasdocka! För som sagt, det är lite jobb med pälsen på dom! Jag har en teddydvv som är drygt 2 år. Jag älskar att pyssla med mina ninisar, så det är bara mysigt att borsta henne minst 2 ggr/vecka. ;) Men det kan bli tovor på dom mest konstiga ställen, som precis under tassen, mellan tårna. Så det gäller att gå igenom pälsen NOGA överallt, så att dom inte går runt med nån tova för länge.. Ont!!!! 

Wow, bra skrivet! Visste inte att tovor gjorde ont på kaninen.
Superbra skrivet!

Bra skrivet :) Jag har tänk över det jääättenoga, så du behöver inte oroa dig Louice :)
Superbra skrivet!
Nu har jag ingen Teddydvv. men jag har en Rutan! I en Rutan fassnar allt och lite till! :P. Och Rutan kräver bortsning varje eviga dag, oftast två gånger om dagen :P. Förmodligen blir det bättre när hon fällt första gången^^.
Det jag funnit i hennes päls är; Löv, gräs, hö, halm, bajs, pellets, godis osv osv.
För er som undrar är Rutan en renrasig Lejonhuving (Lejonhuvud) som av bågon anledning fått en extremt mjuk och lättovad peking/teddy päls^^
Hoppas folk tänker lite mera innan de skaffar en teddydvv nu :). Jag ville ju ha en förut^^ Men kom på at Lejon är min ras :).
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte en teddydvv, men så älskar jag ju att sitta o kamma o pyssla med djur! ;) Prisma är så lugn o go så det är inte klokt! Men som sagt, man måste ha tid för pälsvården, eftersom en kanin full av tovor är djurplågeri..
Min kompis köpte en teddyddv, hon bor utomhus och hon har mängder med tovor även om man borstar, det värsta är när de är vid morr håren då går de nkappt (brukar häjlpa att borsta), men hon är till salu nu.
putt!
bra för folk å läsa!
Med vänlig hälsning,
Jenny

Bra skrivet!
Man måste i stort sätt tänka igenom noga och fundera väldigt mkt innan man köper ett djur, tex tid, ork, pälsvård, Motion och så vidare :)
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Jättebra skrivet. Det ÄR väldigt många som vill skaffa teddydvärdvädur eftersom de är underbara. Det är många som vill ha dem för att pälsen är gosig att mysa med, utan att de vet att pälsen blir mindre gosig om man inte kammar den. Hoppas att alla som vill bli ägare till ett litet fluff ser det här. Återigen mycket bra skrivet:)
putt
Bra skrivet ;) Tycker det är otroligt mkt barn familjer som köper teddysar också och de brukar kanske inte ha lika mkt tid elr ork att borsta om de har små barn ;/ ? (En teori, men det är ju inte bara barn familjer osv..) ;D
kanon skrivet !!!!!!!!!

jag har en teddydvärgvädur från Louise, de har helt underbart temperament! och jag tror det är den första anledningen till varför man skaffar en.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
jättebra!
Putt!
Behövs nog oxå nu..=)
Med vänlig hälsning,
Jenny

Jättebra skrivet! Sitter själv och försöker reda ut de stora tovorna min pojke hade när jag köpte honom. Det är verkligen inte roligt för honom för det tar lång tid när det verkligen har tovat sig ordentligt. Vi tar det pö om pö och jublar för varje tova vi lyckas reda ut.
Jag tycker man ska utgå i från att man måste borsta igenom hela kaninen varje dag när man skaffar en teddy. Och inte bara på ryggen utan verkligen HELA kaninen… man får inte glömma magen, rumpan, benen och ansiktet!
#55 Kul att min gamla tråd tatts upp igen :)
Ja för att inte glömma UNDER hakan! :) Jag försöker få ihop en "grannsamverkan" av teddyuppfödare som kan hjälpa till om så behövs. Så att de mer erfarna med längre erfarenhet kan hjälpa till med precis sådana saker som att klippa och borsta igenom kaniner som folk köpt in toviga. Jag själv finns i sthlm och hjälper absolut gärna till här i närheten! Jag finns även nere i hässleholm (skåne) några gånger i månaden och kan självklart hjälpa till då med. Kanske finns det någon i närheten av dig som kan ordna med din pojke så att det räcker med en gång till så han är klar? :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Väldigt bra skrivet :)

#56 det var ju en jättebra ide!!
Gubben hjälper mig och håller så att jag kommer åt för han har en förmåga att rulla ihop sig när man lägger honom på rygg. Tack och lov ligger han still när han väl ligger där. Tills han lessnar dvs. I kväll ska vi ta en vända till och jag hoppas att allt ska vara utrett då! Jag är så rädd att jag ska råka klippa för nära också, för tovorna går så långt in!
Idag fick jag också hem mina beställda rosetter så att jag kan få ordning på hans långa lugg. Skönt!
Jag köpte Isa, efter som hon hade setat i en transport under en lång resväg på väg från Luleå till mig i Dalarna fick hon mängder med tovor. Satt & klippte, borsta i en timma. Mest var på magen, mellan framtassarna, på rumpan och sidorna + omrking könet. Det var hemskt.
Jag råkade till och med klippa henne två gånger vid framtassarna! (Kände mig verkligen hemsk då!)
Charlie hade också många tovor, fast jag tror det var Madeleine som hämtade Charlie, som borstade bort alla tovor :D för han kom ju sen till Tarja :))
Bra skrivit =)
// Emma :D

#59 vi har borstat nu pö om pö och det bara i går höll vi på i säkert 45 minuter innan han blev less och slängde sig runt.

Ni borde göra detta till en Artikel.
Väldigt bra skrivet iallfall,
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Puttar upp :D
Jätte bra skrivet! :)