Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1747 ggr
Kickan90
0

Dvärgvädurs Rex

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har 2 kaniner som jag ska starta en liten seriös Avel med 2011. Men vill höra redan nu hur många som hade kunnat tänka sig att vara intresseradeSkrattande.Föräldrarna har härstamningsbevis och kommer vara vaccinerade. Föräldrarna är till sällskap men gillar att hoppa. Har inga bettfel och ingen sjukdom. Kaninerna är från mina ögon en seriös uppfödare och de är INTE släkt.

Honan: Dvärgvädur-Rex är weinertecknad med blåa ögon. En pigg liten tjej som är duktig på att hoppa upp på saker. Rexpälsad!

Hanen: är vit med blåa ögon. En riktigt nyfiken liten kille som också gillar att hoppa och springa. Rexpälsad!

Det blir deras första kull och jag hoppas på fina färger med blåa ögon och fint temperament och kan bli bra hoppkaniner.

Bilder på dom båda :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[BonnieL]
0

Har du dem i samma bur?

Valkyrie
0

Undrar samma som bonnie.
När tänker du para de?
Honan är havana wienertecknad :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Kickan90
0

#1 & #2 Ja, men de ska snart säras. De är båda inte könsmogna än. Men till helgen så säras dom, ville att de skulle bo ett tag ihop sen små så att de har "hälsat" och bott tillsammans. På bilden var de 8 & 9 veckor just nu är de 10&11v.

De kommer ifrån hanekulles och stjärnornas där jag har sagt att de ska vara i en liten Avel hos mig. :)

De ska ev paras till våren 2011 om någon skulle vara intresserad. Dessutom får deras ungar härstammningsbevis.

Medarbetare på

Valkyrie
0

3# Okej, Vissa kaniner blir könsmogna redan tidigare så det är bäst att man inte har tillsammans de alls okastrerade.

Okej, vad är målet med parningen?

Rest in peace Valkyrie!

Kickan90
0

#4 jo jag vet men så stora kaniner brukar inte vara så tidiga. Dessutom håller jag lite koll på dom speciellt hanen om hans kulor blir lite större och tecken men han är inte alls intresserad utav henne. Men tack ändå :)

Mitt mål är att få fram friska, sunda och trevliga djur i olika fina färger och teckningar i min kull. För mig är det inte viktigt med en exakt korrekt teckning och perfekt utseende enligt rasstandard, så länge kaninen mår bra.

Jag vill ha kaniner med personlighet och då får dom gärna vara lite "feltecknade" också, det ger dom bara lite extra charm. Varje PARNING och val av föräldradjur är noga genomtänkt och jag har inget emot att ta in en annan passande hane till min hona eller att hanen paras med en annan hon som inte är ifrån min Avel.

Jag vill sälja mina kaniner till privatpersoner som keldjur ev personer som vill ställa ut i petklass.

Medarbetare på

Kickan90
0

Jag kan även tänka mig att sälja ungarna till Avel för weinertecknade eller weinerbärare beroende på teckningen/färgen på kaninungen. Men ni ska ändå veta att mina kaniner är avalade för att kunna få weinertecknade kaninungarSkrattande

Medarbetare på

Kickan90
0

Inte många här som skulle kunna "intresserade"?Förvånad

Ni hamnar inte på någon lista utan jag skulle mest vilja se hur många just på iFokus som Hade intresserade.

Medarbetare på

[vretenskaniner]
0

#4 Kaniner blir inte könsmogna vid 10-11 veckor. Har iallafall aldrig hört om det, det är väldigt tidigt.

Valkyrie
0

8# Finns vissa som blir det.

Diana visade lite vid 10.
Vet flera som säger det.

Rest in peace Valkyrie!

[vretenskaniner]
0

#9 Men det är inte "farligt" att låta dom bo tsm vid 10-11 veckor. Honan är inte mottaglig för PARNING då, och knappast hanen, han är ju inte färdig utvecklad vid 10 veckor.

Visst kan dom rida på varandra, det är ju också för att visa dominans. Men det låter bra att TS ska sära på dom i helgen. :)
Jag har haft hona och hane tsm fram tills 3 månader. Gick huur bra som helst, det var dvärgvädurar. Men nu tycker inte jag att vi ska förstöra hennes tråd, så vi skippar den här diskussionen, ta den vid PM om du vill fortsätta.

Valkyrie
0

10# Inget att rekommendera att ha de till 3 månader.
Man ska helst inte ha de tilsammans ändå, hörde om en tjej som fick sin 13 veckors kanin parad med en jämngammalt syskon så jag hade inte velat ha de tillsammans ändå.
Men det var ju inte det som tråden handlade om =)

Rest in peace Valkyrie!

[vretenskaniner]
0

#11 Jag har inte sagt att jag rekomenderar att ha till 3 månader!
Sa bara att jag haft det en gång, och att det gick jättebra! Tänker inte fortsätta denna diskussion, meningslöst.

Kickan90
0

#11 & #12 hanens kulor är lika stora som när vi hämtade honom och uppfödaren sa att jag kunde ha dom tillsammans tills han var 12 veckor om kulorna inte blev större. Honan har inte alls visat något tecken och vad jag vet har de inte ridigt på varandra  de kurrar bara ihop varandra.

Lovar att om honan eller hanen hade visat det minsta lilla tecken på könsmogen hade jag särat dom direkt. Men jag vill helst att mina avelskaniner ska hälsa på varandra när de är små så de inte är helt okända (spelar inte så stor roll men så vill jag göra).

Inte så många som hade varit "intresserade" är kanske lite för tidigt att säga med tanke på att det är nästan 1år dit.

Medarbetare på

Valkyrie
0

13# Ja jag menade absolut inte att du gör fel, ville bara säga att du ska hålla koll :)
Men otroligt fina ninisar, har själv en dvärgvädurrex =)

Rest in peace Valkyrie!

Kickan90
0

#14 det förstår jag, jag kollar deras temperament och hans kulor men imorgon ska jag sära på dom :)

får väl se när de närmar sig om folk skulle vara intresserade här, har hört från några bekanta att dom gärna skulle ta några kaninungar :)

Medarbetare på