Underlag i buren?
Hej Hej!
Jag undrar vad ni har för underlag i buren, undrar främst för innekaniner men också ute.
Jag har först vanligt tiningspapper i bottnen och strör sedan ut spån ovan på. Ute har jag bara spån eftersom att jag inte får plats med mer när jag drar ut en skiva för att rengöra. Svårt att förklara.
Med Vänliga Hälsningar
Erica

Halm, mina har träbotten i sina burar som byts vart efter de blir förstörda.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#1 - Med äter de inte halmen då? Eller är det bara hästarna som gör det?

#0 Akta bara att kaninen äter tidningspappret :) Trycksvart är inte bra för kaninmagar =)
Själv har jag en innebur och där har jag papperpellets eller spån (fick en hel bal med spånnär min kompis kanin dog) så det ska jag använda upp. Men toa-lätt är myk bättre. Och i toan har jag Toa-Lätt :)
Skickar med en bild på Toa-Lätt ifall någon skulle vilja pröva :)
Jo jag vet att trycksvart inte är bra, och i bland får han lite utfall och typ drar och sliter i hela pappret. Gissa hur det ser ut när han är klar XD
Ska jag bara köra med spån då? I kaninens toalett har jag bara spån också :P

Joo jag vet Hampus älskar också att riva i tidningspapper :D ja i buren kan du bara ha spån och i toan Toa-Lätt eller spån men jag rekomenderar Toa-Lätt verkligen =)
Ok, jag ska väl testa det ja :P Men hur byter du på hela buren då? :/ Fastnar inte mycket i bottnen?

Menar du att spånet fasnar? På hösten så tömmer jag hela buren i en kompost men du på vintern så skrapar jag med en spade spånet i en plastpåse :)
Aha, men är det en ute bur eller inne? :P

Inne :)
okeej.. vad har du för slags bur igentligen? :O
Jag måste ta en sopsäck och ta ner hela underdelen ner i sopsäcken och sen försöka skaka lossa allting XD Komplicerat, hur gör du igentligen?

En vanlig gallerbur, Bild finns på artiken "Burar" :) Fasnar spånet i din innebur?
Nä.. Jag har ju papper under.. :)

Har du prövat att inte ha papper under? =)
Mina har sågpån (Som suger upp kisset ;) ) Och ett tjockt lager halm ovan.
OK, får dina kaniner verkligen plats mellan halmet och taket då? XD

*puttar*

#0 det gör inget om dom äter halm, allt strå foder är bra för magarna! Strå= hö halm (gräs… ) Halmen är mjuk att ligga/sitta på och det finns inga gifter i, inget damm och dessutom nyttig att smågnaga på och ev. äta - vissa äter axen på halmstråna. Halmen är också väldigt uppskattat av honorna när dom bygger bo, blir inte lika "stickigt" som höt.
Halm är enligt mig det bästa att ha i burarna - inga kemikalier och inget damm.- om det är bra kvalitet villsäga. Spån innehåller terpentin, torv är dammigt, tidning innehåller kemikalier..trycksvärta mm. Halmen anser jag vara det mest naturliga av det som finns att välja på samt det billigaste.
har man mkt halm kan kaninerna dessutom göra gångar i/ under halmen, vilket är naturligt då dom lever i hålor i marken i vilt tillstånd.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag ska nog testa halm och se ifall han verkar gilla det ;)

Jag har ute-kaniner och har tidningar i botten, med spån, toa-lätt o halm på. Dom har inte rivit upp tidningarna än iaf. Har tidningar bara för att det tätar och värmer. Sen har dom varsin plast-toa i sina burar. Dom har jag Toa-Lätt i. Det är smidigt o bra tycker jag. =)
Vi har utekaniner och vi har toalätt i hela buren, samt i toaletten. :) Sen har vi halm överst!
Mina kaniner har just nu vanligt spån. Har inte haft tillgång till annat spån, men för någon vecka sedan fick jag reda på att djuraffären här säljer Aspspån! Så ska ta slut på detta spån, och sedan köpa aspspånet.
Då slipper man iaf terpentinet! 
#22: Ja, jag har hört att aspspån, eller aspflis, är bättre än vanligt spån :)
Vi använder toalätt, tycker det gör att det luktar mindre än med vanligt spån. Det gör iof inte så mycket eftersom våra kaniner står ute, men det var luktade inte så mycket när vi hade dom inne :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

underst har jag spån och sen har jag lite halm/hö högar som hon gör gångar i;P
#2 dom äter halmen men det är bara bra för tänderna;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Toalätt använder jag med….i toan….och det funkar "kaninbra"….rekommenderas varmt. Lätt att rengöra…luktar inte speciellt mycket….och "far inte runt" så mycket som spån o annat.
Jag har ett lagar med spån först, för att det ska suga upp urinen. Sen så har jag ett lager med halm. Funkar jätte bra. Luktar dock ganska mycket. xD Har ju innekanin.. Men jag får bara städa oftare helt enkelt. (börjar lukta efter ca 2 dagar)
#26: Samma erfarenhet har jag utav spån, tyvärr (att det luktar)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#26: Om man måste byta ofta kan jag rekomendera att ställa in en liten plasttolett. Det underlättar städningen jättemycket. Men då gäller det att kaninen gör sina behov i ett och samma hörn, men det gör dom oftast.
Jag har en toalett.. Men hon kan inte det där med att gå på toa.. Visst hon bajsar ibland i den, men kissar gör hon inte :P Hon kunde gå på en låda på rummet förut, hon var jätte duktig ett tag. Sen slutade hon :P Flisan gör inte sina behov i ett och samma hörn som det verkar att alla andras kaniner gör. Haha.

jag har spon i min bur och i huset har jag halm! Halm gnager dom oftast på men det är bara för syselsettning!
#29: Okej :P Hon kanske är i tonåren nu då? Eftersom hon kunde gå på låda i rummet, men nu har hon slutat. hon kanske bara är inne i en trotsperiod eller nåt :P
Jadu det kanske är något sånt. Jag kämpade jätte mycket med att hon skulle lära sig gå på toa. Tog ett tag. Sen så kissade hon faktist några gånger i lådan! Gissa vem som var glad då ;D Men sen så en dag så började hon kissa på golvet. Sen dess har det hamnat på golvet, men tror även hon hoppar in i buren och kissar. För hon hoppar in i buren lite då och då. Får väl se om hon skärper sig sen :P
jag har utebur, först har jag tidningar underst sen lägger jag ett tummtjockt lager med spån sedan ett tjockt lager med mysig halm!
i bodelen/kissbajsdelen. har jag tidningspapper sedan lite mer spån än i "ute"delen och sedan har jag något som inte är halm och inte är hö, utan något annat, det är liksom lite tjockare än hö och det luktar inte alls när dom har kissat och bajsat, och det är himmla lätt att rengöra då allt kommer upp i en enda stor kaka liksom. jag har inte köppt det för jag tror inte det finns i affärer utan jag har fått sådant av min farfar, för han är nämligen bonde och använder det till sina djur. MYCKET PRAKTISKT ÄR DET!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#33: Det där lät riktigt praktiskt och bra! Du vet inte vad det heter? Eller om man kan få tag på det någonstans?? Lät verkligen super!
#33.. jo jag kan fråga farfar nästa gång jag är hos han.. jo det är verkligen super bra asså.. så himmla lätt att rengöra.! och spånet under är inte så jätte mycket "kissigt" om man säger så..
Medarbetare på Hundar.ifokus
Innan använde jag spån, sne har jag använt halm i en period, just nu har jag torv, men jag har bara använt det i några timmar änsålänge så jag evt iten hur det funkar. Men jag ska skaffa kutterspån eller toa-lätt för jag har hört att det är bra. Sen har jag läst att flecce tyg är väldigt bra, men då måste man ha en kanin som går på lådan annars blir det äckligt väldigt snabbt.

Jo flecce typ blir nog ganka äckligt om inte kaninen är rumsren ;) Vad är torv mer exakt?

Ska prova på det.
jag använder sågsån och halm men till sommarn har jag lite mindre halm och mer på vintern i toaletten har jag pellets (som man eldar med) funkar jätte bra =)
tidningstryck är inte så bra om dom börja gnaga på det..min kanin gnager hela tiden på halmen

Jag har spån underst och halm ovanpå. Båda mina kaniner använder ett hörn som toalett så jag gör rent det hörnet varannan dag och resten av buren vid behov. Halmen gör att spånet inte skvätts ut lika lätt när de far runt i buren, dessutom tycker bägge två att det är himla kul att pyssla med halmen! Till toalådorna de har när de är på golvet har jag toa-lätt. Det suger upp jättebra och stannar kvar i lådan när kaninerna tar sats och hoppar ur.
Till innekaninen (Candy) använder jag ett tunt lager spån längst ner, och i ett hörn mer spån. Och över det halm då, förutom i kisshörnet ;)
Ute använder jag endast halm, möjligen spån då och då.

Jag har toa lätt i ena hörnet där han har sin toa.Men han lägger gägna sig och sover på det.Kan man lägga toa lätt i hela buren då?
jag har sågspån och halm
Ska testa nu i helgen när jag byter hela buren att bara ha spån i ;)