Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 5733 ggr
Cornetto
0

Tips på leksaker

behöver tips? på vad jag kan ha för leksaker till mina kaniner i hagen, inte leksaker som man bara köper (från djuraffären, men annat går väl bra).  alltså saker som man kan göra själv, har försökt hitta på nått men hittar inte nått fastän min pappa är snickare och har det mesta i vedboden och garget. :D

Och leksaker som grenar och sånt som dom kan gnaga på.. så vilka träd kan man ta grenar från och låta sin kan gnaga på? vilka är giftiga och vilka kan man ge? Har själv inte så mycke träd på våran tomt för att vi har sågat ner vårat ruttna plommonträd.. annars har vi gullregn, dom är giftiga vad jag vet..men kan jag ge grenarna till mina kaniner?

Tacksam för svar!!!Glad

Linnslins
0

Gör egna aktiveringsbollar =)

Jag brukar göra av toarullar som jag sätter igen ändarna på och gör hål längs efter så när kaninen puttar på den så kommer det ut nått den tycker är gott =)

Fast de håller ju inte så länge, så mitt senaste expriment är att göra hål i tennisbollar. Jag köpte 3 stycken för 15 kronor på jysk. De är menade att ha i torktumlaren =)

Tyvärr har jag inte riktigt testat än för de måste få tappa lite lukt först.

Det finns en artikel om vilka grenar man kan ge till kaniner =) Kolla där.

[Laauraa]
0

Om du söker på artiklar här på kif, så hittar du en jättebra artikel om grenar:).

Vilken tur du har som har en snickarpappa! Man kan ju hitta på lite vad som helst att göra.. Småhus,hyllor, trätunnlar^^ Man kan ocxkså göra nästan som en liten lekplats(fast det är för avancerat för min pappi)^^.  Fick idén från denna bilden: http://www.djurbiten.com/shop/djurbitencom/images/shop/61722.jpg

Man kan ju göra en liten lättare version av den^^ Jaha, det var nog det som fanns i huvet på mig, lycka till!

Onslow
0

Min kanins favoritleksak är än så länge en toarullle som han tar i munnen och kastar runt x)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Jennymaria
0

#3 haha, precis :-P man har försökt med allt annat, men det är bara dendär sjuttons toarullen som duger XD

gaabriellaaa
0

jag har funderat på att bara lägga dit en toarulle till min kanin, kan man det alltså? =) det är väl inte så bra om dom äter det?

Billikanin
0

Ge inte grenar från gullregn till dina kaniner, det är mycket giftigt!

Cornetto
0

Tack för alla svar!

#1 vet nog inte om jag kan göra en boll utav papper för man vet ju aldrig om det kommer regn och jag vet att man kan ta in bollen då men jag är inte så bra på det ;)

#2 jag kanske kan övertala min pappa om att göra en liten lekplats ;P ^^ men det blir nog inte exakt en sån där.. men ändå tror jag nog inte han vill för att han har nyss gjort en Hage ;) och jag pallade inte vara med och bygga så…

Linnslins
0

Häng en fleecefilt nånstans som kaninen kan springa genom. Lisen tycker det är hysteriskt roligt att springa fram och tillbaka genom överkastet som hänger ner från sängen.

[PinguLikesMusic]
0

#3 asså är det inte farligt om kaninen käkar upp toarullen? Eller Äter på den lite…

Cornetto
0

#8 Har ute kaniner ;) så det går nog inte..

#9 har tänkt på det också ,för jag har en transportbur i rasthagen så dom kan gömma sig i och i den har jag tidningspapper som underlag.. och dom typ äter det, är det farligt??

emms
0

Att dom äter papper och kartong är inte bra! Ta bort det om era kaniner äter det!

Vet en människa (tv) som åt papper och hon fick förstoppning. Det kommer att bilda klumpar och så. Så ta bort det,

Min systers kanin äter kattsand och papper och sånt om han får tag i det så han kan inte ha något sånt alls.

Mina kaniner bara tuggar, dom sväljer inte :P

Emma

[BonnieL]
0

#11: Haha, Alex eller Junior? x)

Cornetto
0

#11 men vad kan jag ha då i transportburen ?? jag har alltid tidningspapper i min transportbur för att jag vet inget annat jag kan ha..

eller kan jag ha en handduk fastän dom kissar och sånt? ;P eller finns det nått annat?

Valkyrie
0

11# George älskar toarullar och visste faktiskt inte att det var farligt, men tack för att du sa det :) så man ska inte ge det alls?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[PinguLikesMusic]
0

Jag har en gammal handduk som jag inte riktigt bryr mig om i transportburen :) En stor som ninisen kan bädda i :) Men jag antar att kaninen kan äta på handduken också… Aja nu har han ju mat och hö i så och de verkar inte riktigt vilja äta när de åker bil :)

duumle
0

mina kaniner gillar broar och tunnlar :) dom kan man ju göra själv :)

alwiz
0

#13 Det finnas att köpa speciella burmattor till transportburar :)  -> http://libraartic.com/index.asp?sida=produkt&category=32 , bläddra ner tills det står "Burmattor till Atlas 10" osv. ;)

Jag själv har klippt egna mattor av en gammal dörrmatta och det funkar jättebra, jag spolar av den efter varge gång jag annvänt den och sen går det annvända mattan igen :)

emms
0

#12 Alex ;)

#13 Handduk, burmatta, halm över tidningspapper eller bara halm. :) Fleece filt funkar med bra. Det blir inga trådar i magen som det blir med tyg och handdukar :)

Jag brukar ha tidningspapper och lite halm och hö men mina äter det inte så det funkar. Muffin river upp det och biter men han sväljer det inte.

#14 Jag har toarullar hos mina kaniner men dom gnager bara. Om han sväljer der bör du ta bort det dock.

Emma

gaabriellaaa
0

#18 hur vet du att dom inte sväljer och bara tuggar?

emms
0

#19 Det ser man, om man har tidningspapper och så försvinner det in i munnen och kommer inte ut igen så äter dom det. Mina tar tag i det drar och släpper. Sen hittar man småbitarna i buren :P

Emma

Rexkanin
0

Men jag har för mig att bläck från tidningpapper är dåligt för kaniner :O

Själv brukar jag ha en handduk i transsportburen, det funkar för mig ;)

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

emms
0

#21 Inte längre :) Men det är ju inte bra heller. Men så länge dom inte äter det så gör det inte så mycket.

Emma

[BonnieL]
0

#21: Det var det förr, men inte nu längre. :)

jojjolojj
0

Min pappa har byggt breda stadiga trappor med ungefär 5 steg på varje :) Kaninerna tycker det är jättekul att hoppa upp på dom och sitta högst upp ^^

Rexkanin
0

#21 & 22   Okej, då vet jag! Tack ^^

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Kristall
0

Själv har jag köpt gjutrör till marsvinen, skulle vi ha haft mer plats i bilen skulle jag ha köpt större rör till kaninerna också. Funkar utmärkt som "tunnlar". Såna här funkar säkert till mindre kaniner, vet inte om det finns rör med större diameter. Billigt, enkelt och uppskattat! :)

Annars har jag inrett kaninhagarna med t.ex. trähus, stora kraftiga grenar samt mindre kvistar med löv på, små stubbar, kattunnlar, bollar (vanliga små plastbollar, gamla fotbollar etc), sitthyllor etc. Kaniner uppskattar småsaker men tröttnar ganska fort har jag märkt, så jag brukar inte lägga ut så mycket pengar på leksaker till dem, när de uppskattar hemmagjorda saker lika mycket.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)