Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2281 ggr
madebyinferno
0

Brukar kaniner få fästingar lätt??

ja som rubriken…

Nickel
0

Beror väl på deras blod? Ingen av mina brukar få fästingar utom en, hon fick massor av fästingar hela tiden..

Billikanin
0

Om de vistas i högt gräs där det finns Mycket fästingar så kan de få färstingar, ja. Ungefär som andra djur :)

malin--a
0

Dom jag har nu har aldrig haft (vad jag har sett) men Vilma hade fästingar lite då och då. :)

[molly-macy-ajax]
0

Jag har haft min kanin i typ mer än 1 år och han e ute i gräset varje dag men han har inte haft en enda fästing :)

[BellaO]
0

Säger väl lite som de innan, de kan få fästingar precis som vilket djur som helst, men hur många och hur ofta de får är väl lite olika för varje individ:)

Gurragg
0

Mina får det när jag har dem vid vår sommarstuga, då kryper det i hela pälsen.

[h-malm]
0

Dom får lättast vid ögonkanten där dom inte har päls, min kanin har fått det ;) men vi tog bara bort med vanlig fästing pincett

niklin
0

Kaniner blir självklart angripna av fästingar om man nu bor i områden där det finns fästingar och kaninerna kommer i kontakt med dem (i betesburar osv).

Däremot är ju kaniner ganska bra på att putsa sig själva och klia osv och brukar därför ofta få bort fästingarna själva, men ibland sätter de sig ju på ställen de inte kommer åt.

Om kaninen själv får bort fästingen kan den dock gå sönder och huvudet sitter kvar i huden osv och ger sår och infektioner…

Många uppfödare använder sig av ett preparat som heter Flusa som ska fungera mot fästingar och även mot mygg. Dock är det ett starkt preparat som är farligt att överdosera och risken finns att kaninen är överkänslig osv…

Se tråden om Mygg

Ida-M
0

I maj få fick Agda 2 fästingar, fast hon inte vistas i högt gräs eller liknande. Skulle också säga att det beror på blodet. Skrållan däremot har aldrig haft en fästing vad jag sett.

niklin
0

#9: Beror på blodet säger ni…? Vad menar ni med det? Det är ju ingen skillnad på blod för en fästing. Fästingar angriper alla djure de kan komma åt. Värsta fästingspridaren i våra marker är ju rådjuret som kan ha flera tusentals fästingar på sig.

Om ett rådjur springer över din tomt så ramlar det av kanske hundra fästingar som söker efter nya djur att angripa. Så man behöver inte ha högt gräs osv för att få in fästingar.

Ida-M
0

#10 Okej, bara en gissning från min del, alltså att vissa djur kanske hade "smaskigare" blod.

[molly-macy-ajax]
0

#11 så tänkte jag också……