Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1123 ggr
gaabriellaaa
0

kastrera

har en hane här hemma, och nu blir det snart förmodligen en till kanin, hona. Tänkte ha dom i olika burar men nu läste jag om många här på forumet som kastrerat sin hane och då hade dom i samma bur. Dock har jag alltid sagt nej till detta för jag har hört  att dom dör tidigare, blir latare och inte lika bra på att hoppa längre. Men stämmer detta?

malin--a
0

Min hane är precis lika pigg (om inte piggare) efter han kastrerades, dock är det väl individuellt. Han hoppar oxå förresten, och jag är glad att han är kastrerad då jag har sett väldigt många skvättande hanar, och verkar ju inte direkt mysigt att bli nerpissad.Obestämd

Zvintos
0

Att de dör tidigare har jag aldrig hört någonting om.
Latare kan vissa bli, men långt ifrån alla.
Huruvida de tappar hopplusten är ju också individuellt och inget som går att säga generellt.

Min hane jag kastrerade var visserligen lat efter kastreringen, men han var lika lat innan också.
Så ingen förändring alls på honom. Tungan ute

Nickel
0

Min ena hane förändrades inte alls efter kastrering medans min andra blev jättehaning.

gaabriellaaa
0

ok tack för alla svar =) men tycker ni man ska kastrera honom och låta dom gå ihop eller bara ha varsin bur? även om dom inte ska gå i samma bur så kanske man skulle kastrera .. ?

Zvintos
0

Jag skulle kastrerat honom i vilket fall, även om de ska gå i olika burar.
På så sätt slipper man riskera att det blir någon tjuvparning. =)

gaabriellaaa
0

#5 ok =)

vad är riskerna med kastrerning och hur mkt ungfär kostar det? jag har hört att kaninen inte heller får vara för gammal … är drygt ett år för mkt?

malin--a
0

#6 Ca 700 kr beroende på var man kastrerar :) Nej det är inte för mycket!

Zvintos
0

#6: Ett år är inte för mycket alls, utan en helt OK ålder.
Jag drar min gräns vid 4-5 ålder ungefär.

Riskerna som finns är att kaninen i värsta fall inte vaknar upp ur narkosen.
Men det brukar oftast ske kaniner som redan är dåliga, eller har något dolt fel.
Oftast går det helt felfritt. =)

Jag har betalat 550kr (2005) och 650kr (2006) hos min veterinär.
Men det skiljer från ställe till ställe, så det bästa är att ringa den tilltänkta kliniken och höra.

gaabriellaaa
0

putt

Valkyrie
0

George är ganska lat av sig och lite småtråkig men underbar annars =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

gaabriellaaa
0

#10 ok =) var han det innan också då?

Valkyrie
0

11# Tyvärr ingen aning då han inte bodde hos mig då :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!