Varför rexar?
Jag skulle vilja fråga er rexuppfödare och privata rexägare, varför just rexar? 
Missförstå mig inte, jag tycker att det är något speciellt med dem och jag kan känna en dragning till dem samtidigt som jag tycker att de verkar vara lite… fulsöta!? De ser ganska roliga ut! Men de gör det samtidigt på ett fascinerande sätt. Jag tycker rexar verkar lite spännande.
Jag tror nog att jag fortsätter att hålla mig till lurviga teddysar… fast vem vet…?
Jag har alltid undrat samma sak! Men pälsen är underbar, det måste jag säga!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Ja de är ju lite fulsöta :) Men jag kan typ bara ha rexpälsat då min pappa är allergisk så det har gjort mig fäst vid rasen.
Älskar de, de är ju så nyfikna och är som gosedjur.
Otroligt lättlärda!
Här kommer en bild på Valkyrie, bebispäls dock.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Åh rexar, dom stal mitt hjärta direkt.
Det är något med pälsen och speciellt med beteendet och personligheterna. Dom är det där som jag alltid letat efter!
Mina just är väldigt agressiva nu, eller blå har de börjat avta på, men wilgot är hemskt. Dom är i tonåren.
Men ja ja vet inte riktigt vad jag ska säga för att beskriva vad det är jag älskar mest med dom! Man måste nog träffa en för att förstå!
Men mina är så otroligt nyfikna och mysigt, dom älskar kel och kommer nog bli riktgit bra hoppare. Dom är lite större än dvärgraser, även det guller jag. Lite större en dvärg men inte alls så stora som dom större raserna! Nej rexarna är gudomliga.
Min hona kommer på söndag och blir första honan i min Avel!
Blåbärets Cloud "blå", Blå rex hane på 7 månader.
Hårbys Wilgot, svart dalmatiner rex hane på 6 månader!
Dom är mina änglar!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#2 Jaså så det funkar mot allergi!
Åh de ser så fina ut allihopa! Man ser på bilderna att de har speciella personligheter. Jag skulle gärna träffa en rex i verkligheten…
Några av er nämner att de inte rä den snällaste rasen, är det så med rexar även i andra länder? är de inga kelgrisar? 

Nja det är inte världens kelgrisar men kan bli otroligt tama, Valkyrie blev ju som en hund :) Lättlärda!
Allergin har fungerat för oss men de är ju fortfarande ute.
Rest in peace Valkyrie!

Om jag ska tala sanning nu så (ni får hata mig nu) har jag aldrig gillat rasen rex. Jag har tyckt att pälsen var mysig och emellan åt så har jag väl tyckt de var vackra men jag skulla aldrig skaffa rasen! ända tills nu!
Denna tråden fick mig att insé hur vackra och underbara trexarna är!
Jätte bra idé med tråden teddybaby! Verkligen lärorikt!
Tråden har fått mig att kolla från en annan synvinkel av rexarna! :)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#8 Ja, samma här faktiskt. Här ser man ju att det är nåt speciellt me dem, helt klart. Men just det där att de inte är sådär jättekeliga, det får mig att förstå att rex nog inte är min typ av kanin. Men jag älskar att titta på rexar! Jag hoppas att jag får se nån i verkligheten nån gång. ^^
Jag har nyligen köpt min första rex så jag har egentligen inte så mycket erfarenhet av rasen men min hane stämmer in på beskrivningen "inte så kelig".
Men det betyder dock inte att han är vild. Han kommer gärna fram och undersöker mig när jag sitter i rasthagen och känner han sig osäker så hoppar han närmre mig direkt. När man närmar sig buren ställer han sig upp mot gallret och vill hälsa med en gång, väldigt social alltså men på sina egna villkor.
Men han är självständig. Har inte lust att sitta i knä nån längre stund och bli gosad med och även om han gillar klappar och kli i pannan så säger han ifrån när det blir för mycket. En bestämd liten kille med mycket åsikter.
Men det var just det jag föll för! Hans stora personlighet, starka vilja och oräddhet.
Att umgås med djur är att vila sin själ
Har heller aldrig träffat någon rex och ni får hata mig nu - men jag har aldrig gillat rexar, inte ens tyckt att de varit vackra. Däremot lite ful-söta. ;)
Jag har absolut inget emot ni som har rexar, alla faller för olika saker men rexar har aldrig varit något för mig, jag trivs med lejonhuvat och dvärgvädurar. ^^
Men denna tråden fick mig att inse att rexar faktiskt är fina och vackra osv, men det är nog inte alls min typ av ras dock. (;
Jag älskar rexpälsen, men stora rexar är lite för stora för min kaninhållning. Har däremot några härliga hermelinrex. Då får jag pälsen i lagom format :-)
Hade jag ett litet stall/lagård skulle jag gärna ha stor rex. Fina, och inte så trubbiga. Kaniner med runda skallar, som t ex hermeliner har ju större risk för bettfel.
Dessutom gillar jag långa öron!

#9 Ja samma här, när man fick reda på att de kanske inte är världenskel grisar så kanske det inte passar en själv om man redan har så gullegrisar ;P
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

Valkyrie Kasper & George är lika varandra, ingen av de gillade/ar att sitta i knät och gosa.
De gillar mest kel brevid men inte att bli buren och så.
Valkyrie blev som en hund och kunde ha henne lös och jag brukade gå med henne på gatorna och sedan släppte jag henne så sprang hon hem och upp för att trappor och stannade om jag sa det.
Vi hoppade hinderbara tillsammans, om jag pekade på ett hinder hoppade hon det.
Ibland jagade hon mig ^^ , goda tider det…
Rest in peace Valkyrie!

#14 R.I.P Kasper och Valkyrie :') Men är inte Diana som de?, eftersom hon inte fanns med bland de kaniner du nämnde inte var keliga.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

15# Rip :(
Diana är ju en dvärgvädur rex, hon är kelig :P
Rest in peace Valkyrie!

#16 ja juste , dvärgvädurar är ju keliga ;)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

17# Jepp, hon är gosigast ^^
Rest in peace Valkyrie!

Med dvärgvädur rex får man det bästa av två världar - en riktigt kelig kanin med den härliga rexpälsen… 
http://chagallskaniner.weebly.com
Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur
Själv blev det så att jag upptäckte att jag hade trånga luftrör och med rexpälsen så märker jag inte av några problem med min hals, som jag gör med teddysar. =)
Sedan älskar jag att dra fingrarna över den silkeslena pälsen, finns inget mjukare och lenare. =)
Det är ju precis som att fråga varför gillar man tex BJ? Man gillar ju en viss ras:)
jag har ingen rex, men min kompis har en dvv rex. Helt underbar! Otroligt fin och sen har hon lätt för hoppning så drf tycker jag att hon
är extra speciell.
Jag har inte heller varit en fantast av rexpälsade kaniner, men efter alla utställningar så börjar man gilla de och sen Elsa oxå. Funderar på att köpa in några holländar rexar sen när jag flyttat:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#21 Elsa, min Elsa?
Jag har aldrig haft någon rexkanin, men skulle kunna tänka mej att ha. :) Dvärgvädur rex isåfall.
♥
#22 Nej, Aylas lilla Elsa:)
Mvh Emma
#24 Haha, tänkte väll, du har ju inte träffat min Elsa. =)
Elsa är ett fint kaninnamn. =P
Jag säger snarare, Varför inte en rex?
Rexkaniner är underbara djur, snälla, nyfikna, mysiga & fina.
Att de är fulsöta är absolut inget jag kan hålla med om.
#25 har bara träffat din Kossan och sen hade du väll Cuppis syster?
Elsa, Ella och Ebba är fina kaninnamn:)
Mvh Emma
#26 Inte riktigt jag heller faktiskt om jag ska vara ärlig. =)
#29 Du får inte lägga ut sånna bilder. Seriöst, ge mig. Jag vill ha en rexunge nu nu nu! ;)

29# Är en dvv rex så ni inte tror att det är en rexkanin ^^
Rest in peace Valkyrie!
#31 Gissade det men var inte helt säker, men tack, då vet jag. :)
Om jag ska ha rexpälsat i framtiden lär det bli dvv rex, jag älskar dvv! ;)
#29 men hjälp vad vacker hon är med sina blå ögon! Adorable.
Intressant att du säger att de är extra sociala… :)

#14 Låter som om hon var en underbar kanin <3 R.I.P
Hej,
Jag bara älskar dvärgvädurs rex, deras storlek är lagomt och deras personlighet är väldigt olika.
Min lilla pojke vill gärna hoppa upp i famnen och springa runt som en dåre när han är lös, en riktigt liten kelgris också.
Min lilla flicka är lite blygare men hoppar gärna fram till en när man ska öppna buren och utomhus käkar hon gärna maskrosblad, dock ska hon hitta dom själv^^
Jag bara älskar mina blåögda dv-rexar :D
Dom är inte heller så gamla så det ska bli roligt att se hur deras personlighet blir när dom är äldre. Just nu är de 8 & 9 veckor!
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#35 Vilka underbara kaniner du har! Vart kommer de ifrån?
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
Vill bara påpeka! Rexar är INTE allergivänliga!
En väldigt duktig och erfaren uppfödare har förklarat för mig, dock komer jag inte ihåg hur det var riktigt ^^
Men de är inte allergivänliga, det sa hon! ;)
#37 Nä, det är precis som med rexkatter. Min far är väldigt allergisk mot rexkatter, men klarar att vara med min norska skogskatt (jättelång, yvig, fluffig päls) anledningen till det är att man inte är allergisk mot håret i sig, utan mot mjället som finns i pälsen. Hos långhåriga kaniner så fastnar mjället i pälsen bättre än hos rexar där mjället flyger omkring, därför är rexar mindre allergivänliga än andra raser. Men allergier är ju väldigt individuellt och baseras till en stor del på placebo. 

37# för mig har det varit det och för många andra jag känner :)
Rest in peace Valkyrie!
Vissa klarar vissa kaniner och vissa inte. Det har inget med att rex skulle vara allergivänliga. Dom är inte mer allergivänliga än några andra kaniner. Det är inte själv hårstråna man är allergisk mot utan mjället i pälsen, (om de är pälsen) och grejer som finns i huden och så! Och skulle de vara hårstråna är de inte allergivänliga heller. Dom fäller lika mycket som andra kaniner om inte mer! Rex kaniner är INTE allergivänliga. INTE allergivänliga.

40# Vi har testat andra kaninraser men det har absolut inte fungerat men min pappa reagerar ingenting på rex.
Rest in peace Valkyrie!
Då är det individen han inte är allergisk mot.
Rexar är inte allergivänliga
#41 Precis som #42 säger, då är det individen han inte är allergisk mot! ;) Min mormor och pappa klarar inte av rexarna. Förutom en!

Hehe han har klarat av alla rexar vi träffat och haft men aldrig en ända normalpälsad så jag tror fortfarande på allergivänlig för vissa, det behöver inte fungera för alla. sedan kan ju individen vara allergisk mot olika saker.
Rest in peace Valkyrie!
#39 Men som jag sa är mycket med allergier (och allt annat, ex alkoholpåverkan, smärtor osv) placebo och han kanske har hört att rexar ska vara allegivänligare och att det är därför det fungerar. 

45# Hehe ja säkert ^^
Vi har inte vågat testat någon annan ras eftersom detta fungerar men jag tror ändå att den kan vara lite allergivänligare, precis som att pudel är det. :)
Alla får tro vad de vill =)
Rest in peace Valkyrie!
va :o är dom inte alllergivänliga? alla typ har ju sagt det!
♥
Pudel är allergivänligare för dom fäller inte på samma sätt och så är de något med huden. Rexar fäller minst lika myckt som vanliga kaniner, dom är en helt vanlig kanin inget mer allergivänligt.
Japp men det sätmmer inte för fem öre, dom är som vilken kanin som helst!
#48 Nu blev allt snurrigt… Vissa som inte tål vanliga kaniner tål ju rexkaniner? Hahha :P
♥
#46 Pudeln har ju inte alls likadan päls som en rex. Pudelns päls är ju lockig, det är inte rexens!
Pudelns mjäll fastnar i den långa lockiga pälsen som dessutom inte lossnar = allergivänligare. Jag personligen skulle nog säga att teddykaniner är de mest "allergivänliga". 

Jag sa bara ett exempel på annan allergivänlig men tänkte inte på att pudeln inte fäller ^^
Jag tycker fortfarande att rexar är allergivänliga så jag orkar inte bry mig om något annar =)
Rest in peace Valkyrie!
#52 Men rasen i sig är inte det.
De är ju lite tråkigt att du tycker så när det inte stämmer.
Det blir lätt att man sprider falsk information, och någon som ex
är allergisk och då tror att rexen är allergivänlig och sen känner av de som vilken annan kanin som helst. Skulle ju inte vara så kul.
Sen är de väll roligare att lära sig mer om kaninen än att gå och hitta på och tro vad man vill. Allt blir lätt fel då
En gång för alla. Rex är inte allergivänligt, lika mycket som att pudeln inte heller är det. Det är inte pälsen man får allergi utav, utan av epitel och mjäll. Även saliv och urin. Visst pratas det om att t.ex pudeln har mindre epitel och mjäll då pälsen är lite annorlundare än "vanliga" raser. Det är ingen som kan säga att pudeln är allergivänlig. Men jag säger heller inte att den inte fungerar för vissa. Självklart kan den kanske fungera bättre med vissa allergiker än andra. Vad vet jag. Men ur allergisyfte spelar det inte någon som helst roll om katten, hunden eller kaninen har kort eller långt hår.
Man kan tåla vissa djur bättre än andra djur. Då menar jag olika individer, inte raser eller liknande. Visst kan man ha olika allergi på hund och häst. Men som sagt, känner man mindre av en kanin man oftast brukar känna mer av när det gäller andra individet, beror det endast på att denna individ kanske "tolereras" mer.
Detta är ingenting man får tro hit eller dit på, utan det är ren fakta.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
#32 hihi, du får titta lite på mina små dumbollar de är riktigt kelna just nu, hoppas att de förblir så ^^
#35 De kommer från stjärnornas och hanekulles och det är meningen att jag ska avla på dom nästa år, www.enjoymyrabbits.webs.com :)
Jag älskar dvärgvädurs-rex, mina kaninungar och deras personligheter är ju bara fööör söta :D *love*
Min flicka tvättar sig i knäet ibland och slickade på mitt finger en gång, pojken älskar att sitta uppe på axeln och ligga på bröstet ^^ haha!
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!

54# Jag går inte runt och säger att de är allergifria men enligt mina erfarenheter kan de vara allergivänligare = gäller inte för alla.
Allergifria är när allergiker tål de och allergivänliga menar jag att de kan fungera.
Såg även ett test för något år sedan då det var test med många allergiker med pudlar, rexkatter och kaniner bla.
Det visade att kaninernas rexpäls fungerade bättre på många men några tålde det inte alls.
Rexkatten där emot var det mer människor som inte tålde eftersom katternas allergi sitter i salivet om jag kommer ihåg rätt.
Många av mina vänner som har rex har det fungerat utmärkt på som varit allergiska men normalpälsat har oftast inte fungerat alls bra.
Jag säger inte att den är allergifri, jag säger allergivänlig då de är det av alla mina erfarenheter och jag menar absolut inte allergifri.
Jag säger inte till mina kompisar att de bör skaffa rex eftersom de är bättre för allergin, jag säger att de kan fungera på vissa och vissa klarar det inte alls.
" sedan är det väl roligare att lära sig än att hitta på?" Jag hittar inte på någonting, jag tänker bara på mina egna erfarenheter och det jag går efter.
Om jag skulle sälja rexar skulle jag absolut inte säga bra mot allergin då jag vet att det inte fungerar mot alla, men mot många! :)
Har jag skrivit någonstans att den är allergivänlig mot alla?
Sedan kan det ju vara kul att veta vart ni fått veta att den inte är allergivänlig och är precis som normalpälsat?
Jag sprider inte ut felaktig informartion, många rexuppfödare skriver att rexen är allergivänlig men för det menar man ju inte att den är allergifri, det är 2 helt olika saker och jag väljer att tolka det på mitt sätt.
Rest in peace Valkyrie!
#57 Vad Linnea fått informationen ifrån vet jag inte, men jag har fått informationen jag skrev från läkare.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
#58 En erfaren rexuppfödare, och angående pudeln, så har hennes pojkvän en pudel.
Rätta mig om jag har fel, Linnea! 

Men man kan ju inte veta helt hundra utan massa provet och sånt :) Vet också massa erfarna uppfödare som säger att rexen fungerar på vissa och vissa fungerar den inte med.
Så vad är grejen med att ni tjaffsar om att jag tydligen inte vet någonting?
Rest in peace Valkyrie!
Min information har jag fått av en och nästan vad ja skulle vilja säga den ända seriösa rex uppfödaren! Pudel har min pojkvän och han är allergisk, även min granne som är dödsallergisk!
Men Johanna lugna ner dig, ja sa bara att det inte är så att dom är allergivänliga. Och jag har inte sagt att du inte kan något? Nej juste.
Orkar inte ta den här diskutionen vi kommer ändå ingenstans!

61# de är allergivänliga för vissa men inte allergifria :)
Rest in peace Valkyrie!
Precis som vilken annan kanin som helst
#63 Ja precis som vilken annan kanin som helst, som sagt, det är endast olika pga individen inte rasen.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
#61 Tycker du gör extremt fel när du skriver " ja skulle vilja säga den ända seriösa rex uppfödaren"
Har du träffat alla andra personer som föder upp rexkaniner? Hur kan du påstå att dessa inte är seriösa?
Jag tror på att rex kaniner är allergivänligare. Tx så reagerar min mamma när hon håller på med våra lejonhuvade kaniner + korsningen med belgisk hare.
Men när hon håller på med rexarna så reagerar hon inget.
Om en ras/djur är allergivänligare så betyder det att en del kan tåla det jätte bra, lite bättre, eller inte alls. Inviduellt helt enkelt.
Rexar har samma päls som vanliga kaniner bara kortare.
Ingen skillnad på mjäll eller saliv.
Skillnaden mellan en pudel och en vanlig hund är att pudeln har hår inte päls. Vilket gör dom mer allergivänliga.
Rexar har inte hår dom har päls, och dom fäller dom andra kaniner gör.
Pudlar har man ju korsat för att få fram labradorer med pudelpälsens egenskaper.
En rex kanske är allergivänligare ute för att mjället hinner flyga bort innan det kommer in i nösan och ögonen osv. Bara en teori :P
Emma
Okej ja ursäktar, var dumt att säga den ända seriösa.
Men hon är otroligt seriös, vet om väldigt få som är de.

Håller faktiskt med 65#
Rest in peace Valkyrie!

Men egentligen beror det väl på hur kännslig man är och så tål man ju olika raser kanske
Jag har upptäckt att när jag håller på med min kompis kaniner (Dvv & Dvv/Hermelin) så kliar det i näsan, men när jag håller på med min Rex kille: ingenting! Så det är väl olika