Korsninsavel
Hejsan alla, inspirerad av en annan tråd…
Jag håller inte på med kaninavel, men däremot med hästavel.
Hur ställer Ni er till korsningsavel på kaniner? Är det helt ok att korsningsavla?
Hur fungerar det med registrering av ungarna, eller finns det ingen registrering hos kaniner? Finns det ras-föreningar?
Jag vill veta allt 
Jag tycker att de som föder upp renrasiga kaniner till utstälning är en sak och där ska de inte korsas alls.
Men sen finns de ju Kaninhoppning där korsnigarna går bättre, får bättre och mer hoppanpassande kroppar. Så där är de bättre att korsa :)
Dock gillar jag inte "kel"kullar som en del tar bara för att kaninungar är gulliga, helt enkelt en kull utan mål=onödig kull.
Jag har inget emot korsningsavel, med tanke på att nästan alla hoppkaniner är korsningar.
Däremot är jag väl inte helt för parningar som sker bara för att man känner för det.
Utan jag anser kullen bör ha ett syfte, ett mål.
Registrering kan man väl inte säga direkt att det finns.
Utan den "registrering" som är, är att ungarna märks (antingen med öronmärkning hos veterinär eller ringmärkning hemma) och sen skriver man stamtavla.
Detta gäller då enbart de renrasiga som brukar vara utställningsbara.
De icke utställningsbara är det inte säkert blir märkta.
Det närmsta registrering är väl stambokföringen, som sker när en renrasig kanin blivit utställd på bra poäng.
Då kan dessa poäng stambokföras och kan sen skrivas in i avkommornas stamtavla.
Rasförening finns det för några, ex våra svenska raser.
Sen finns det väl för ex angora har jag för mig.
Men inte för varje ras vad jag vet.
Ja, jag tycker det är helt okej med korsningsavel! Iallafall inom hoppning.
♥
Korsningsavel inom hoppningen eller om man försöker ta fram en ny ras, är okej enligt mig. Men inte korsningskullar utan syfte. Renrasiga kullar med stamtavla osv har ju alltid ett syfte, oavsett hur många man tar (dock borde man ändå tänka efter hur många renrasiga kullar man tar trots att syftet finns där, eftersom att Sverige knappast är ett kaninfattigt land). I regel är syftet det viktigaste - och ska alltid vara. Man ska helt enkelt försöka ta reda på om det är ett vettigt syfte eller om folk inte är intresserade av det. Bra temperament är också ett syfte, men i mina ögon räcker inte det riktigt, just pga att det redan är överflöde av kaniner i Sverige. Alla ska tänka en extra gång innan de tar kullar. "Är det verkligen värt det?"
Ja, nu kom jag lite utanför just korsningsaveln, men det tillhör ju det också, även om det har med all Avel att göra.
Not your mom, not your milk.
De som har skrivit innan har redan fått med mina åsikter, jag har inget mer att tillägga :)
Säger samma som #5 :)
Jag tycker det dom andra redan nämt :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Tycker som alla ovan typ :P
Vid Kaninhoppning tycker jag det är det helt ok med korsningar efter som att dom avlas för ett visst mål.
Men jag gillar inte när folk tar korsningkullar bara för att det är kul osv.

Inom kaninrasavel får man inte korsa, de avkommorna går inte att ställa ut. Undantaget är nya raser där man ofta kan få dispens första åren. Men när det gäller kel- eller hoppkaniner är det helt ok.
Korsning har många genetiska fördelar, speciellt på djur där den genetiska variationen är väldigt liten inom vissa raser. Här kan korningsavel innebära att man får fram mer friska och sunda individer.
Enligt min mening är även rasavel för skojs skull så jag ser inget fel med att ta korningskullar för skojs skull. Fast det är roligare att syssla med rasavel eftersom man kan ställa ut då också :)
Läs gärna: http://kaninfarg.se/husdjursavel.htm
Tack för alla svar =)
Ok korsningsavel är alltså helt ok.
Men om man jämför med hästavel, i mitt fall shetlandsponny, så avlar ju vi för att föra rasen framåt, vi vill ju främja rasen och använder således bara avelsdjur med säker härstamning för att inga andra raser ska blandas in.
Är detta inte ngt man arbetar för inom kaninaveln? Att bibehålla raserna? Eller är varje ras ett resultat av diverse korsningar och därför ser man ingen anledning att hålla raserna inom ramarna?
Ja jag vet att det blir mycket funderingar från mig, men vill verkligen veta, nyfiken som få eller mkt vetgirig 

#10: När det gäller renrasaveln är det ju ofta för att bibehålla raserna.
Men inom hoppning är ju målet att få fram bra hoppare och då är rasen i sig inte lika viktig, som hoppegenskapen.

#10 Jovisst arbetar man för att främja rasera, men så får man också tänka på att det är för vår skull och inte för djurens skull som det finns raser. Vare sig det är korsning eller rasrent man sysslar med så är det för nöjes skull :)
Om någon väljer att korsningsavla framför att inte avla alls så kommer det inte heller att påverka några rasers existens :)
Vill man främja raserna så får man syssla med rasavel och inte korsa. Det är också lättare att sälja rasrena kaniner.