Underviktig, vilket foder ?
Jag har en dvv. som är för smal och skulle gärna se att han går upp lite i vikt. Har inte haft honom i mer än en dryg månad så har inte så bra koll på hur hans ämnesomsättning verkar, har heller aldrig "exprimenterat" med foder. Har inte koll på hans vikt men det känns att han är för smal då ryggradens struktur är väldigt tydlig. Nu äter han fodret UNIK blandat med havrekross. Han äter alltid med god aptit, dock mindre tillgång på hö. Jag har funderat på om han borde få avokado, banan (vet att det är sött) och sådana feta frukter eller om det är bättre att sats på fetare foder. Har inte direkt möjlighet eller lust att gå och handla avokado åt honom varje vecka. Så fetare foder är nog ett bättre alternativ. Vet ni några sådana ? Inga skyhöga priser tack ! Berätta gärna lite om fodret, vart man finner det, kg pris m.m.
Tack på förhand !
Mvh Ellenfyrkant

Det är absolut inte nyttigt att ge kaninen fett foder för att få upp den i vikt. Visst, den går upp i vikt, men farligt fett bildas runt organen i kroppen. Du sa att det var havre i fodret du använder nu, det är tillräckligt energirikt för att få honom gå upp i vikt. Öka kanske mängden foder istället, men tänk på att motionera honom så att han får muskler och inte bara fett. Ge även grönsaker och dylikt som innehåller många nyttiga ämnen för kroppen.
Avokado ska man inte ge kaniner det är alldeles för fett:P Hur gammal är han och hur mcyket pellets får han:)?
Jag skulle personligen försökt få tag på ett riktigt bra och näringsrikt hö, snarare än att byta till en fetare pellets.
Man kan ge lite ärtor och baljväxter.

Tack för tips? och nya kunskaper.
#2 4 år, 2 nävar havrekross blandad pellets om dagen.
Mvh Ellenfyrkant

jag har hört att solrosfrön funkar, fast min kanin gillade inte det (min var jättesmal förut) men jag ökade maten lite och sen fick hon äta själv (hon bor med en annan kanin) så hon fick lite sånna där onyttiga blandningar och nu är hon jättefin och perfekt :)
#6 Solrosfrön är farligt för kaniner, så man bör inte ge solrosfrön.
#6: Man ska aldrig ge blandningar för att få upp kaninen i vikt, även om det inte syns på utsidan sätter sig fettet runt de inre organen.
Satsa hellre på ett bra pellets.
Jag hade nog satsat på att hitta bra, näringsrikt hö och bra pellets.

#7 eh okej alla säger att det är bra för att få upp kaninen i vikt ? :P
#8 men jag gav sån där bra blandning kommer inte ihåg va den hette …
#10: Rabbit royale? =)

kommer inte på nu va det heter det funkade och nu går hon bara på pellets och det vanliga. Hon hade parasiter förra året så hon har varit smal ett bra tag efter det men nu är hon ok :)