Bra kaninfoder
Vilket är det bästa kaninfodret enligt dig?
Har hört mkt om Lottie, Selective Rabbit m.m!
Skulle vilja ha ett bra pellets utan färgämnen och socker och full med bra vitaminer och sånt för kaninen. Och inget som kostar 50kr/kg. Och min andra fråga är om det finns nåt foder som gör så att kaninen går ner i vikt? Vilka sätt finns det att minska kaninens vikt. Lucy, min ena hona, väger väldigt mkt för att vara hermelin/dvärgkanin. Hon kanske väger iaf 2kg vilket jag tkr e alldeles för mkt!! :O Hoppas ni hängde med och svarar på alla frågor! :) Hehe, ^^
Stampe är bra och inte så dyrt, har jag hört. Använder dock själv Selective Rabbit.
Jag tycker att stampe är ett väldigt bra foder. Det har också ett bra pris, :)
Om du vill att hon ska gå ner i vikt ska du motionera henne mer, och bara ge hö+grönsaker (för vitaminerna) :P
Emma
Oxbow Bunny Basics/T är ett riktigt bra foder enligt mig. Visserligen inte särskilt billigt, ca 150 kr för ~2 kg kostar det här… ger denna pellets till min dvv och är supernöjd. :)
Ett billigare alternativ som också är bra är Chudleys Rabbit Royale - en sorts kaninmüsli.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#1 Stampe? Har du en länke elr nåt? Jag tänkte Selective Rabbit! :) Men den var lite för dyr då vi har 4 (eller 6 med ungarna som är till salu) ^^
#2 Stampe ja… Innehåller det socker eller färgämnen elr liknande skit?? (ursäkta ^^)
#3 Okej, det blir lite väl dyrt då vi behöver minst 10kg eller mer.
Müsli… innehåller det inte massa onyttigt? :O
#4 Nej, det innehåller ingen skit ;) Det är ren pellets med bra innehåll :)
Emma
#4: Nej, den typ av müsli innehåller nyttiga saker.
Den innehåller pellets och torkade örter såsom persilja, brännäsla, ringblommor och liknande.
Fetthalten är också lägre än de flesta andra pellets, ligger på 2,5%.
Hade jag fått tag på royal här hade jag helt klart gett det.
Men det verkar inte finnas en enda butik här i örebro som säljer det.
Oxbow är ett bra foder sett till innehållet.
Jag har dock inte testat det, utan jag ger Carrier som har funkat bra på mina.
Min gillar Lottie, havre och vete. Funkar fin fint, och mums enligt dem ;)
Mina gillar havrekross och kraft groov 90

kraft groov, är inte det hästfoder egentligen?
MVH Erika :)
Jo egentligen, jag har det till min häst med.
Men jag har testat många kanin foder och detta har varit det dem tyckt bäst om
#4 Länk till stampe: http://www.bozita.com/sv/Ovriga-produkter/Ovrigt/Stampe/
cuni complette och oxbow.. finns inget bättre
stampe gillar jag ;D
Edel är ett bra foder
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Jag använder en blandning av Cuni complete och Carrier kanin och marsvinspellets. Funkar alldeles utmärkt och min kanin älskar båda sorterna :)
Finns många foder jag tycker är bra ^^ Just nu blandar jag Carrier+Lottie och det funkar jättebra :)
Har förut haft Cuni Complete och det är också jättebra men ganska dyrt om man har många kaniner.
Lottie är ju inte heller det billigaste men det är inte allt för dyrt beroende på hur mkt man ger/hur många kaniner man har. ^^
Jag tycker att Carrier och Stampe är ganska lika och bägge funkar bra.
Jag har haft Stampe, Carrier, Edel och Lottie, men om jag ska vara ärlig är Stampe min favorit.
De säljs i 18kg-pack på b.la Granngården, är ren och bra pellets och alla mina kaniner har hållt hullet bra. Definitivt värt om du har många kaniner då det är billigt (har för mig att det kostar 189:- per påse, dvs för 18kg), och mina ninisar har älskat det! :)
Sedan ser jag faktiskt ingen större skillnad på Carrier och Stampe, då jag menar lite om hullet, humöret, de har gillat det lika mkt osv men det är dyrare. Fortfarande är det billigt, men dyrare än Stampe ;)
Lottie tycker jag inte funkade så bra då mina små tappade lite hull av det, Edel, Carrier och Stampe tycker jag om alla 3, men framförallt Stampe. (;

Jag ger rabbit royal till mina, hade stampe innan men mina höll inte vikten elr växte av det. Jo, dom växte men dom blev jättesmala. Men rabbit royal funkar jättebra än så länge, har ingen unge som växer än så ja får se hur det blir där, men än så länge är det inget dåligt med det. :) Ibland får dom lite hel havre också.

Här är det Bello som gäller…
Stampe är det jag och mina kaniner föredrar. Utan tillsatser mm. och mycket bra innehåll.
Stampe här också -är väldigt nöjd! ^^
har stampe också :) är nöjd med det
Varför säger man att stampe är bra om det har bara 17% fiber?
Det finns åtminstonde två-tre som har högre :)
Jag hade stampe förut, men nu håller jag på att byta till Mästers som jag tycker känns mindre smuligt och bättre. 
#25 men den har bara 11,3% växttråd.. man sträver efter att ha minst 20%
#26 Jag har ett så pass bra hö att jag egentligen inte behöver ge pellets ö.h.t. dessutom är det ju bättre än stampe och de flesta andra.
Ger man ett bra hö så gör pelletsen inte så stor skillnad. Anledningen till att många tycker Stampe är bra tror jag är att de flesta ser ett bra resultat av att använda det.
Ger man som sagt ett bra hö till så har det inte så jättestor betydelse. Pelletsen är ju bara ett tillskott så att man ska vara säker på att kaninen får i sig allt.
Jag ger Lottie Morot & äpple, ninen gillar det och det är billigt! :) 39 kr för 1,5 kg tror jag det är.
#39 Är inte det mer som godis? 39kr för bara 1,5kg verkar väldiigt dyrt!! :O
#30 Nepp, det är ett vanligt men dvindyrt pellets. Jag använder det till min kräsna lejontjej och hennes bebisar.
#31 Ok :) Jag reagerade lite på ordet "billigt" när det finns 1,5kg för typ 15kr eller liknande ;)
Lottie är mera som ett godis. Bör väll inte ges som foder riktigt egentligen.
Jag använder Stampe och är nöjd med det.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jag ger Carrier till mina och lite rabbit royale i, dock så gillas det inte så mycket ;)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#33 Det har ju i princip samma näringsvärden som Stampe? I så fall är ju inte det att bra foder heller.
#36 Vad jag hört ska Lottie innehålla socker eller någon tillsats. Gör det inte det?
Vart kan man köpa carrier? Kollade på Granngården, men det fanns inte där.
#38: Det finns där.
Bara det att det inte står Carrier på säcken längre.
Det står bara "Kanin och Marsvin" och är en grön säck.
Upptäckte det förut när vi var in och skulle köpa ny säck.
Tydligen har namnet Carrier tagit borts från säcken…
#32 jämfört med fodret jag använde förr som kostade 120 spänn för typ 1,5 kg så tkr jag det är billigt ;)
#37 nej, det gör det inte. Lottie är ett bra pellets…
#37 btw så innehåller väl i princip alla foder tillsatser.. :p
#41 Nej.
jag köper vanlig ren pellets från djuraffären den kostar typ 35 kr/kg eller nåt
#43 men då vet du inget om innehållet :(
#44 nää det har du rätt i,
jag har alltid litat på affären, men det ser lika dant ut som alla annat, jag har provat lottie förut med de verkar inte tycka det är någon skillnad.
det kan vara typ lottie eller något bra men den kan lika gärna vara skit pellets… djuraffär säljer olika onyttiga godis också så man får inte lita i 100%
ok, men hur får man reda på vad som är i?
fråga då. hur annars?
hmm, kanske övergår till något annat istället, hehe jag är så feg jag känner alla i den djuraffären, och de verkar inte gilla mig.
Nu kommer nog alla på forumet klaga på mig, men de får de göra.
#42 vitaminer och mineraler är tillsatser, så jo. I Lottie så är det tillsatt extra vitaminer.
#50 Lottie räknar jag personligen inte riktigt som "foder" utan mera som godis-foder.
Mineraler och vitaminer är inte riktigt tillsatser i den benämningen jag personligen syftar på. Färgämnen och andra liknande tillsatser är det jag räknar som "tillsatser". Vitaminer och mineraler är snarare beståndsdelar i ett foder.
#51 godisfoder? I princip samma näringsinnehåll som Stampe, som någon också skrivit ovanför.
#52 Jo, men är det verkligen ingen tillsats som ger smak av de olika sakerna, äppple och vad det nu finns?
Det är det jag känner mig tveksam till… =/
jag använder svenska foders: kanin & marsvin. är jättenöjd med fodret. Kaninerna växer lagom fort (d.v.s. inte för fort) och magarna håller sig bra i trim och de får fint hull.
Jag köper säckar för 200:-/25 kg
lösvikt 15:-/kg
Jag handlar 6 mil söder om göteborg, kan ta med säckar till utställning om intresse finns.
Närmaste Landskrona 12 juni och Skurup 13 juni

VI har oftast Rabfor från Granngården ca 160:- för 25 kg, billigt och bra när man har många djur, det går en säck på ca 3-4 veckor här.
jag använde rabbfor innan, men tyckte att det var lite starkt för magarna för kaninerna, många kaniner som fick diarré i 6 veckors ålder, nu när jag har gått över till Svenska Foder så får de mkt finare kroppar och inga diarré.
Rabbfor är ju ett produktionsfoder som gör att de ska växa fort.
#55 Är du nöjd med det?
Vi har kört med Carrier innan, men ja.. när vi har så många kaniner och Rabbfor var ganska så mkt billigare så tänkte vi testa med det. Några av kaninerna är lite smala också så förhoppningsvis går de kanske upp lite i vikt nu också hoppas jag.

Min kanin är dvärgvädur och väger lite mer än 2 kg, hermeliner är ju mindre man jag vet inte om den är överviktig eller inte ..
Hursomhelst , jag har läst att man kan ge de bara hö & vatten och nu när det börjar bli varmare gräs.
Bara du aldrig ger mindre hö, fodert kan du minska men inte på höet. :) De klarar sig bra på hö.
Jag har läst att man en dag i veckan bara kan ge de lite hö och vatten, men vet inte om det är bra .. Aja , ;)
#58 min dvv väger 1.8 så din är kanske lite överviktig eller så är han större :)

ok, då är det nog inga problem

Stampe^^
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Stampe +Rabbit Royal blandat :)
Nu har jag köpt Selective Rabbit, ganska dyrt men men… ;)
Favvis som tifigare vägrat äta hö. pellets eller dricka normalt började äta och dricka som han skulle när han fick det fodret :D Det var jättekul att se ^^ Nu ee det i alla skålar och höet e slut när jag kommer hem. När jag fyller på äter han glatt ;D Haha, och dessutom innehåller det varken färgämnen eller socker :D
är selectiv rabbit bra? för det är det enda de säljer på närmaste djuraffären här,
hur ser bitarna ut?
#53 tror faktiskt inte det, men är inte helt säker. Men jag tkr det är ett bra foder och det är det enda pellets min kanin äter av dom jag provat.
hmm, är det ingen som vet säkert?
men ååå det var jag som skrev den tråden men jag trodde inte att de var samma SUCK ^

bästa är nog .. prettypets för kaniner och oxbows foder, båda är väl inte billiga men dom är bra :)
Cuni complette är bra tycker jag iaf! 
Rätt billigt också! ca 60kr för en påse.. Fast det kanske inte räcker så värst länge om man köper en påse men man kan ju köpa sånadära boxar me massor av påsar i för 199kr.
Mvh fijah
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
kan man frysa in kaninmat för att det ska hålla sig längre?
Vi köpte nyligen Lottie till syrrans kanin, efter att veterinären rekommenderat det (hon gav det till sina egna). Köpte det på Granngården, 45 kr för 1,5 kg och 105 kr för 7 kg (stora säcken endast havre/vete). Det är lite olika näringsinnehåll i de olika smakerna, äpple/morot har tex 25 % fiber medan maskros/linfrö har 20 %, så man kan ju köpa sort efter individens behov.
Det innehåller inte alls några "tillsatser", förutom mängder av vitaminer och mineraler. I övrigt är ingredienserna lucernhö, havre, korn, vetekli, soja samt det som står på säcken, tex. äpple och morötter. Inget artificiellt alltså. Vår kanin älskar det :)
Och någon hade nog redan skrivit det, men om kaninen behöver banta så ge mindre pellets, eller inga alls, det räcker med hö/gräs och olika sorters grönsaker :)
72# frysa ner tror jag inte man ska göra men jag vet att man kan lägga det i kylskåpet så håller det längre:)
#72 aha, men det var det jag menade lixom ;)

:D är cuni complete bra?!?!!?!? har funderat på att köpa det fodret men… tycker dina kaniner om det ;P eller din kanin .. :)