Frågor! :) <3
Hej!
Jag och min syster vill jätte gärna skaffa en kanin.
Men vi får bara skaffa en på ett villkor, att den inte lever längre än max 5 år.
Så min fråga är..
1. Finns det någon ras som inte lever längre än ca 5 år?
2.Jag är medveten om att man kan köpa en begangnad, men blir det någon skildnad, blir det svårare att t.ex göra dom vana vid en, eftersom att dom kanske hade det bra hos sin förra ägare och typ vägrar ge någon annan en chans elr t.ex saknar den i så fallsin förra ögare mycket??
Svara gärna!
Behöver svar! ;)
Jag tycker inte att ni ska skaffa en kanin om ni inte får ha kvar den i mer än 5 år. Det är inte så ovanligt att kaniner blir uppemot 10-12 år.
Om man skaffar en kanin tar man på sig ett ansvar, varför kan ni inte ha kvar den i mer än 5 år?
Håller med BonnieL.
Man kan aldrig garantera att en kanin bara ska leva i högst 5 år.
1.För det första kan man inte bestämma när kaninen ska dö.Den kan dö efter någon minut eller efter 8,9 år.Fast vissa raser blir äldre än andra,men det finns ju undantag.Om man inte kan ha kaninen längre än 5 år tycker jag man inte ska köpa en,hyra en är bättre.
2.Vad menar du med begangnad(en kanin är inte använd så som en sak)??
Det är olika på varje kanin,men nästan alla kaniner tyr sig till en om man ger den tid och har tålamod!
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Vad händer med kaninen om den "råkar" bli äldre än 5 år?? Ska den bara skickas till en ny ägare då? Tycker att ni nog ska hyra en istället;)
Tycker faktiskt inte att man ska hyra en kanin heller i just det här fallet.
har sett så mycke djur som far illa pga bristande kunskap och intresse.
Jag har djuren hemma som bevisar det.
Jag tycker ni ska köpa en äldre kanin i så fall, finns många som söker nya hem som är äldre. Kanske en kanin på 4-5 år är ett bättre val? Ingen ras lever i "max 5 år" det kan man inte garantera :)
#7 det var ett bra förslag!
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus