Kaninhoppning i Klippan
Hej. Jag vill veta ALLT om Skånes kaninhoppare i Klippan. Funderar på att bli medlem med min kanin Dumle som är 8 månader, men har lite frågor:
1.Måste man gå på träningarna?
2.Kostar det att bli medlem?
3.Hur högt måste han kunna hoppa för att kunna tävla lättklass?
4.Hur får man kaninen mer glad för att hoppa?
Tack för alla tips? o svar

lägg in på Kaninhoppning iFokus istället;)Där får du säkert svar:)
Vad trevligt det låter, är själv är ganska så nöjd medlem :)
1. Man måste inte gå på träningarna, det är helt frivilligt. Själv har jag aldrig varit där men har tävlat flitigt.
2. Ja ett års medlemsskap kostar 225:- har jag för mig, så har det varit tidigare i alla fall
3. Kaninen bör kunna hoppa 30 cm, det är maxhöjd i lättklass
4. Uppmuntra din kanin och beröm den en massa när du hoppat. Det brukar fungera bra. Att locka är ingen bra ide då man inte får göra det på tävlingar. Det bästa är en amssa beröm och ta det i den takt det behöver, stressa aldrig. Då ska du se att det går bra!
Mvh. Nathalie Andersson
Silvergläntans kaniner reg. gårdsnamn sedan 2011nakaniner.weebly.com
finns mini klass också och det är typ 20 cm tror jag det var :)
#2 tack för ditt snabba svar:)hur många träningar/tävlingar brukar det va i månaden? Är det billigare om man inte går på träningarna?
#3 Det låter bra, då skulle min kanin klara det! men annars får jag öva lite till.
Jag är själv medlem i Skånes kaninhoppare, så jag kan berätta lite.
1.Måste man gå på träningarna?
Nej, man måste inte gå på träningarna om man inte vill det. Jag har aldrig gått på några träningar utan tränar min kanin hemma.
2.Kostar det att bli medlem?
Ja, ett års medlemskap kostar 225 kronor. Det kostar inte mindre för att man inte är med på träningar, eftersom priset är en medlemsavgift. Men blir samtidigt medlem i Sveriges Kaninhoppares Rixförbund, vilket innebär att man också kan tävla på andra kaninhoppningsklubbars tävlingar. Att tävla brukar kosta ca 20 kronor per start.
3.Hur högt måste han kunna hoppa för att kunna tävla lättklass?
Lättklass är 30 cm. Det finns också miniklass, men den brukar inte hållas så ofta.
Hur ofta det är tävlingar varierar, det är inte heller säkert att alla tävlingar har den klass din kanin ska hoppa. Skånes kaninhoppares tävlingsprogram finns här!
Gå gärna in och läs mer på http://skaneskaninhoppare.se/skh.html eller på http://www.skhrf.com/
#5 Tack så mycket!!:D måste tyvärr träna en del till, just nu känns det inte som om vi kommer bli några vinnare någon gång:( därför har jag inte bestämmt ännu om jag ska bli medlem…
#6 Jag har en liten kille, Billi eller Min Abra-Kadabra som han tävlas som, som jag tränar hoppning med. Jag kan ju säga att vi kommer aldrig att bli några vinnare vi heller, oftast kommer vi inte ens runt och när vi väl gör det blir jag så glad att jag inte vet vad jag ska ta mig till, haha :P Men det är inte för att vinna vi tävlar, utan helt enkelt bara för att det är så väldigt roligt, man träffar mängder av snälla och trevliga människor som har samma intresse som en själv, och det är bara så himla kul! Så man måste inte tävla för att vinna! :) Billi älskar att vara ute och visa upp sig, så jag gör det mycket för hans skull också :)
okej, det kan ju stämma, men lite känns det som om att han iaf ska hoppa lite bra, vinna är ju såklart inte de viktigaste;)
söt bild:D vad menas med krokbana? rätt många tävlingar som har de ju.
#10 Krokig bana är att banan är krokig, alla hinder är inte placerade i en rak linje utan de är utspridda och tanken är att kaninen ska ta sig igenom en lite snirkligare bana.
okej,kunde tänka mig det… men det är väl inte mycket svårare?
#12 Jo, det blir ju ganska mycket svårare. I rak behöver du mest bara kunna få din kanin att hoppa hinder som står på en rad, en krokbana ser ut som en hästhoppningsbana ungefär, alltså hindren är väldigt utspridda så då krävs det ju att man kan styra sin kanin bara genom att ta lätt i kopplet och det är ju ganska svårt… Så det måste man ju träna på innan man hoppar krok, men det behövs inte på samma sätt i rak.
När man börja tävla så klasserna lätt klass maxhjöd 30cm.Man ska lära kaninen krokigtbana
Enda man ska inte göra med kaninen i hoppning inte lyfta kaninen i selen och knuffa inte kaninen med foten ,man måste styra kaninen mot hinder och dressa inte kaninen att hoppa ta det lungt med kaninen. se min hemsidan http://kaninklubb.zoomin.se
Okej förstår:)
#14 har kollat in din hemsida men bor inte i närheten:(
Vart någonstans bor du? Finnsju även Lunds Kaninhoppare nu i Skåne. Kanske närmare tänkte jag? ;)
Lättklass - 8hinder, maxhöjd 30cm maxlängd 45cm.
Finns ju även miniklass. Dock är det inte alla klubbar som brukar ha det. Då får hinderna vara max 20cm höga å 30cm långa å är 6hinder endast på banan :)
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#16 nej Lund är nog lite längre bort! Jag bor mellan hässleholm o örkelljunga:)
det finns Trestadskaninhoppare .Den finns i Trollhättan .Jag är medlem där .jag bor på tjörn men det är lite för långt men jag få samåka med någon
Okej;) kul! men Klippan är närmast mig, ska träna o spara pengar nån vecka till sen blir jag nog medlem=D
Lite till frågor:
1. Måste kaninen vara renrasig/ha stam?
2. Blir det avdrag i en tävling om kaninen tar i med framtassarna när den hoppar?
3.Är det bara att mejla/ringa dit o säga att man vill bli medlem?
4. Kan kaninen ha ett vanligt namn?(mina heter Daim o Dumle),men har sett att många har väldigt krångliga o långa namn…
1.Nej, inte om du menar hoppning, man kan hoppa med vilken kanin som helst :)
2.Nej de blir de inte. bara om kaninen välter de när den sätter upp tassarna.
3. Jag vet inte riktigt hur de e med skånes kaninhoppare men man klickar på bli medlem och läser vad som står och fyller i de som behövs så ska de nog gå bra ;)
4.har du köpt kaninerna hos uppfödare?? om dom kommer från uppfödare har dom ju ett riktigt namn och då e ju Daim och Dumle bara tilltalsnamn. men om du har köpt dom hos djuraffär är de bara skriva tex Daim på tävlingsboken och på anmälningarna (tex min kanin heter Silverados Nattvaka och kommer från uppfödare men hans tilltals namn e Ajax då skriver man silverados Nattvaka på Tävlingsboken o anmälningarna) :)
=)
Tack så mycket för svaren! Jag har köpt dom hos en som fick dom av sitt barnbarn som är uppfödare… Hon kommer inte ihåg namnet så jag fick komma på själv… Men då skriver jag bara Daim då:)
Nej kaninen behöver inte rengrasiga eller ha stamtavla i hoppning bara om du ska ställa ut kaninen
Om nån har ett nummer så man kan ringa dit o ställa frågor så skriv gärna det:)
*putt*:)
#19 Skånes kaninhoppare är inte "i" klippan utan har tävlingar i hela skåne, dock är klubbstugan där men inte alla tävlingar som sagt.