Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 7797 ggr
snoos
0

Kanin och barn ??

Hej .

Har lite frågor. De e så att vi inte kan skaffa hund eller katt . Men min dotter på 2 år bara älskar djur då menar jag älskar !!.. Så jag har funderat att skaffa kanin.

Jag är ju en sådan som älskar att gosa med mina djur och jag undrar vilken är den lugnaste och keligaste kanin rasen överlag så sett.

Blir väl att ha den inne i början och sedan kommer få  vara ute i ett föredetta hönshus med ute gård och inomhus med förståss :)… ..

Men tänkte hur gör man på vintern måste man ha inne den hela tiden då?

Och funkar kaniner och barn ihop ?

Hoppas jag får svar på alla frågor :)..

emms
1

Själv tycker inte jag att kaniner och små barn är en så jättebra kombo.

Kaniner är väldigt känsliga och kan bryta ryggen om man håller dom fel och dom sprattlar till. Inte alltid så lätt för ett litet barn att hålla en kanin om dom sprattlar någon gång.

Men om det är DU som skaffar en kanin går det bra. Det måste vara du som har hela ansvaret, ditt barn kan ju få vara med och städa och klappa och så, men det kommer inte funka om du inte tycker om att ha kaniner. :)

Om du vill ha en lugn och gosig kanin så skulle jag rekomendera en fransk vädur. Dom är en av jätteraserna och brukar väl väga 6-8kg som vuxna. Dom är sånna kaniner som verkligen bara ligger och njuter av livet.

Eftersom ni inte har hund eller katt så skulle ni kunna ha den helt fri i ert hus. Då blir dom nästan som en hund. Fast dom går på toa som en katt. Såklart får man ta bort sladdar och andra farliga saker. En fransk vädur trivs bäst där ni är, det går jättebra att ha dom ute i en STOR bur men dom trivs inomhus också.

Dom kan vara ute året om, det kan alla kaniner. Man behöver inte ta in dom på vintern.

Ja, kaniner och barn som är försiktiga och lugna runt kaninen passar bra ihop.

Om du inte vill ha en så stor ras kanske dvärgväduren skulle vara något för dig? Mindre än en fransk vädur men inte lika lugn, enligt mig. :)

Emma

Lady-X
0

Jag tycker verkligen inte det är något hinder att ha kanin när man har små barn. Tvärtom! Jag har själv kanin och ett barn på 11 månader och en på 2 och 1/2 år. Jag tycker att det fungerar alldelles utmärkt. Självklart är det jag som tar hand om kaninen och jag lämnar den aldrig ensam med barnen. De kan heller inte öppna kaninens bur själva.  Kaninens bur står i en lugn vrå och har tillgång till hus. Det blir lätt högljutt med småttingar och då är det skönt att kaninen kan få lugn och ro. Yngsta barnet får inte ens klappa ännu (då han bara drar och sliter i allt). Men 2 -åringen älskar kaninen och är med mig och städar buren, plockar gräs etc till den och gosar med den. Det är nyttigt för små barn att lära sig respektera ett djur och min dotter sätter ett stort värde i att ha en "egen" kanin. Hon verkligen älskar den och tycker det är väldigt roligt på alla sätt. Kaninen som var väldigt skygg från början är konstigt nog inte rädd för något av barnen. Han tyr sig till dottern fast hon hoppar omkring och är högljudd emellanåt. Jag har även katter men dessa fungerar betydligt sämre med barn, i alla fall mina. Katter kommer och går som de vill. Kaninen tar man ut och umgås med när det passar och barnen är lugna. Kaninen kan man skydda lättare än katten i och med att man kan sätta in kaninen i buren när det blir stojjigt hemma osv.

snoos
0

Jo de är ju JAG som ska ha kaninen, för min dotter är ju för liten för ett sådant ansvar :)..  Jag tänkte om de e helt otänkbart att ha en liten kanin med ett barn. vissa djur har ju något emot barn.- för barn låter ju och kan ju vara högljudda så inte liksom kaninen mår dåligt av de :).. va så jag tänkte :)

En ny fråga kan man alltså lära en kanin gå på lådan ? hur gör man de :D..

Jaa jag funderat på fransk vädur vill gärna ha något större :).. tack för alla svar du gav mig iallfall :)

snoos
0

Okej såg ditt inlägg nu med.. De låter ju posetivt att du tycker de funkar med små barn är alltid bra att höra :)..

Jo egen vrå fick ju svar på de kanske är bra då så den får lite lugn och ro ibland barn kan ju gapa en del ibland hehe:)

tack för ditt svar..

Lady-X
0

Mina barn får absolut inte bära kaninen och det accepterar de. Men eftersom kaninen förhoppningsvis lever länge kommer barnen växa med kaninen och likaså deras ansvar och delaktighet i skötseln. Så i en framtid kan de få bära och lära sig det under övevakning. Glad

Kickan90
0

jag tycker absolut att du kan skaffa en kanin till din dotter, barnen lär sig snabbt hur dom ska hålla kaninen. Du får ta kaninen från buren varje gång och din dotter får sitta ner på golvet/soffan med kaninen i knäet.

Såklart får du lära ditt barn hur man handskas med kaninen. Själv skulle jag rekomendera en dvärgvädur eller en dvärgvädurskorsning då dom brukar vara något lugnare och mer barnvänligare.

Du får bestämma om du ska ha kaninen inomhus eller utomhus, går inte att ta den in och ut eftersom pälsen anpassar sig med årstiderna. Det finns dom som har kaninen utomhus på sommaren och inomhus på vintern, de klarar kaninen av men jag rekomenderar att du har den antingen inomhus eller utomhus.Skrattande

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

jahadu
0

självklart kan du ha kanin när du har ett litet barn! =)
själv brukar jag ha mina 3 systersöner, där den äldsta är 5, på besök och de får alltid hjälpa till att städa, klappa kaninerna och hålla i kopplet. Jättenyttigt för barn att växa upp med djur! Jag åker tåg mellan Malmö och Stockholm ganska ofta med mina kaniner och min hund, kommer alltid fram föräldrar med sina barn som vill klappa och det är himla kul att se hur tåliga djuren faktiskt är, de verkar förstå att det är småbarn som inte är så klipska än =)

angående rasvalet tycker jag att du ska ta den ras du brinner mest för. jag anser att det inte finns nån nybörjarras eller liknande inom något djurslag utan vill man ha en viss ras så ger man sig tusan på att klara det, så va det problemet löst ;)
Det jag kan tycka är värt att tänka på är att en större ras är tåligare, eftersom du har en liten 2åring så kommer kaninen förmodligen inte bli buren så mycket av barnet så då kanske det bara är bra om den är stor. Annars är ju en mindre ras mer lätthanterlig för småbarn, men å andra sidan lite mer ömtålig. Du får väga lite för och nackdelar och sen gå efter magkänslan =)

[aammE]
0

Tycker inte att någon av dvärgraserna är lämpliga till ett så pass litet barn. Kan rekomendera fransk vädur (de väger ungefär 5-8kg) då de är så fruktansvärt snälla och lugna dessutom gör deras hängöron att de inte är lika känsliga för höga ljud. Små kaniner är jätteömtåliga och blir lätt skadade.

Kickan90
0

Jag tycker att dvärgväduren är något att rekomendera. Dock ska ju ungarna vara hanterade redan som små. dvärgväduren väger max 3kg.

Skulle inte rekomendera fransk dvv då de lättare kan skada sina öron och få skit i dom eftersom de hänger så långt ner, sen är de ju större är dvärgväduren och det är inte så lätt för en två åring att ens bära/hålla en dvärgvädur.  (enligt min mening)

Men kaninrasen tycker jag att du ska bestämma själv eftersom det är du som ska ta ansvaret genom hela dens liv. Lycka till!Oskyldig

Medarbetare på

[aammE]
0

#9 Tänker du på Engelsk vädur nu? Frassar har precis lika lite problem med öronen som dvärgar.

Kickan90
0

#10 jaha ursäkta att jag blandade ihop kaninraserna.
Men jag tycker inte att hon ska satsa på en frasse eftersom dom är större. Det är svårt nog för en 6åring(min kusin) att hålla i en dvv på ca3kg och har hon en frasse på 7kg så blir de ännu svårare.

Men det är hennes val med raser.

Medarbetare på

snoos
0

Okej.. Har läst alla svar och jag tror nog de blir en fransk vädur. läst runt lite och alla nämner att dem är lugna och snälla.. :)..

Blir väl att ha den inne i början nu så den får vänja sig vid familjen.

Men vad ska man ha för bur storlek vill ju ha rätt stor tycker jag :)..

Men verkar ju som ni tycker att barn och kanin går ihp under uppsikt och vara med när dem håller de e väl ett måste.. :)..

Kickan90
0

#12 tycker att du ska bestämma dig om du ska ha den inne året om eller om den ska vara ute på sommaren och inne på vintertiden. Om du tar den ut och in för mkt kan de dö pga av kyla utomhus även om det inte är så kallt och det pga att pälsen anpassar sig efter årstiderna och temperaturen.

Men lycka till.

Medarbetare på

Billikanin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas att ni hittar en fin kanin som passar er familj!

Det finns ju kaniner som inte alls passar barn men vissa kaniner är ju jättebarnvänliga och snälla, till exempel min. Grannens barnbarn var inne härom veckan och ville klappa Billi, det tyckte han jättebra om. Hon fick också bära lite och, ja, hon fick väl inte riktigt kläm på bästa sättet att hålla en kanin, men Billi var snäll i allla fall! (hon är tre och ett halvt om jag inte minns fel…)

Lady-X
0

Härlig bild. Vilken go kille han ser ut att vara!