Hemskaste veckorna
Här kommer jag skriva om den här veckan och några veckor in på sommarlovet. Det här kommer nog vara dom hemskaste veckorna i hela mitt liv. Det handlar om min kanin som just nu står på en tunn lina och det gäller "På liv och död". Hon åt upp en halv unge i tisdags och i torsdags (3/5) började hon få flytningar,gå konstigt,ville inte äta eller dricka. Jag blev ju förståss väldigt orolig över detta och bad mamma ringa till vet. Hon gjorde inte det förrensent på kvällen och fick till svar att hon skulle avvakta till imorron (fredag 4/5). Idag ringde mamma till vet. igen.Hon fick till svar att det inte var en unge som fastat (som jag trodde) utan att det var att hon ätit upp ungen och att kött är extremt svårsmält för kaniner. Men det var viktigt att hon fick i sig ordentligt med hö och nästan dubbelt så mycke vatten. Hon kommer att bli bra men det tar en vecka ungefär innan hon äter och dricker som vanligt. När hon blivit bra så kan hon bli väldigt aggresiv och det är det som inte är bra. Då tvingas jag att ta bort henne!
usch, hoppas att det går bra!
#1 Jo…
Låter lite konstigt att veterinären sa så… Har aldrig någonsin varit med om att en kanin får dina problem av att äta upp en unge. Låter mer troligt tycker jag att det är någon infektion eller så i livmodern.
Blir hon frisk så tror jag inte heller att hon blir aggressiv, det är då hon är dålig hon kan vara det ett tag. Låt henne bara vara i fred så mycket det går (men håll koll på henne förstås). Ett djur som inte mår bra kan vara aggressiv, att hon skulle bli det när hon är frisk… Nä det tror inte jag. Tror inte att du behöver oroa dig just över en bestående aggressivitet.
Ljustadalens kaningård
Tycker också det låter konstigt, har haft kaninmammor som inte ätit en halv unge men delar av ungar, som aldrig visat något tecken på sjukdom eller liknande.
Ett tips? är att du ringer och kollar med en annan veterinär och hör om denne säger samma, det är det jag brukar göra om jag tvivlar.
Tror heller inte att hon blir aggressiv när hon är frisk. Som #3 skriver är det oftast när de är dåliga som de är aggressiva.
Men, lycka till!
#3,#4 vet. sa att hon kan bli aggresiv efter och medans hon är sjuk. En annan veterinär ska skriva ut antibiotika till henne. Hon har något i livmodern som infektion. Hon får vara ifred så mycke på dagarna och så utom när jag ger henne mat + vatten. Men idag var jag tvungen att kolla så hon hade bra i ögon och öron…Hon har fått ögoninfektion men ska tvätta när mamma kommer hem, hon ska hjälp mej med det och kolla lite runthennes mage och nogare kring könet ;) Jag är inte orligt över att hon blir aggresiv…Hon visar inga tecken på aggresivitet. Hon nästan väntde på att jag skulle kolla henne idag. Hon satt och kollade på mig och när jag tog upp henne tröck hon sej tätt intill mig även när jag kollade henne. Hennes flytningar har varit mycke kraftiga och det har bara runnit men nu så kommer det inte lika mycke. ;) Hon har börja äta mer nu också. Men hon dricker fortfarande inget!
Prova att ge henne critical care, om du inte redan fått det tipset av din veterinär? Det är bra att ge när de inte äter eller dricker som de ska och är i en stressande situation.
Ljustadalens kaningård
#6 Vart finns de att köpa?
#5 Skönt att det verkar gå framåt iallafall.
En kanin ska dricka 100ml per kilo om dagen (rätta mig om jag har fel nu, men har läst detta iaf), vilket innebär att hon måste få i sig vatten, så hon borde dricka tycker jag, annars får du försöka få henne att göra det, det är svårt men.. ;)
#7 Prova hos veterinären. Annars finns det att köpa bl.a. på nätet (men det är ju svårt att göra det akut…)
Ljustadalens kaningård
#5 Hur vet du att det är en infektion ifall du inte åkt in med henne?
http://webbutik.viskadalensdjurklinik.se/critical-care-gram-p-37.html
Här finns det critical care att köpa, men som sagt så kan det finnas hos vetten också.
Ljustadalens kaningård
#8 Ja…:)
#9 Okej, ska ringa senae idag och säga lite saker och sådant ;)
#10 Vet. sa att det kan vara en och för att vara säkra så skulle vi prata med en annan och vi har gjort det. Båda tyckte att vi inte skulle fara in med henne då kaniner är väldigt känsliga av nya miljöer…Jag tror inte att det är nån infektion själv men det kan vara annat också…Men som sakt ska jag ringa til vet. ikväll igen ;)
#11 Okej
Nu ska jag gå ut och se ifall hon vill dricka ur en skål istället. Annars så ska hon få gurka (som hon äter) och maskrosblad, båda har mer eller mindre vatten i sej och hon måste ju få i sej vätska ;)
Jag tänkte mer på ögoninfektionen du pratade om sedan brukar inte en veterinär skriva ut antibiotika utan att ha undersökt ett djur, snarare sagt de får inte göra det.
#15 Okej..Jag vet att dom inte får skriva ut antibiotika utan att ha kollat. Det var ju en som skulle kolla om hon blivit sämre efter helgen. Kanske inte skrev det…Förlåt

Gud vad tråkigt :(
Hoppas verkligen det går bra.
Tycker du ska åka in till annan veterinär, vart bor du?
På bromma har de critical care, bajsar hon, dricker hon?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Vad hemskt! Hoppas att hon blir frisk!
Tycker inte att det låter bra med flytningar… Var det du som bodde i Luleå? Har du ringt till Gammelstad? Jag tycker att de är SKITDÅLIGA på kaniner där, tyvärr.

Du kan ju prova att maila till veterinären på Djurdoktorn.nu
Tidigare fanns ett akutnr, men tyvärr verkar det som de tagit bort det. Det finns ett tel nr: 018-501030, visserligen är det helg nu, men säger kanske när de har tel mottagning.
Jag fick hjälp där, de verkar kunna kaniner. Det kan ju vara bra att kolla med någon mer veterinär.
Hoppas det löser sig.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Hon har verkligen piggnat till nu. Hon äter visserligen bara gurka,sallad,maskrosblad och gräs men i onsdag åt hon inget! hon dricker dock inget men gurka har ju väldigty mycke vatten och så. Hon rör sej ännu mer och hon putar inte upp med röven mer och går inte som en hund. Hon skuttar på som hon gjorde för en vecka sen. Helt normalt. Hon har även fått i sej en liten mängd hö men det verkar inte vara hennes favorit just nu…

#19 Jag har också hört att dom är dåliga på kaniner i Gammelstad. En familj ringde till mig förra sommaren eftersom deras hona dött och hade 3 veckor gamla ungar, Hon hade ringt till djursjukhuset i G-stad för att få råd, men där fick hon inte mycket hjälp, så hon ringde till Öjebyn i stället och där var dom jättetrevliga och hon fick bra information om hur hon skulle göra.
#22 Hon är på bättrings väg nu men om hon inte börjar dricka snart ringer jag nog dit också…

De är fantastiska i öjebyn. Duktiga på vad de gör och tar verkligen ens oro på allvar. Ring dit!
Ska nog det imorron… ;) Hon äter allt utom pellets och en del grönsaker. Men hon får i sej hö,gräs/maskrosblad,gurka och sallad…Men hon dricker fortfarande inget. Ska ringa till Öjebyn ikväll eller imorron om hon inte har börjat dricka.Hennes ögoninfammation har också börjat gå ner. Hon kan öppna ögat men det är fortfarande lite svullet och irriterat. Ska tvätta senare idag också ;) Hon mår helt klart mycke bättre än i torsdags och i onsdags. ;)

#25 Bra att du ger henne gurka eftersom hon inte dricker, det inne håller ju ganska mycket vatten.
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Nån som kan nummret till vet. i Öjebyn?
(Tog några få sekunder att hitta på hitta.se)
#28 Okej…Hehe ;P Orkade inte kolla =p
Betty chockade mej totalt när jag skulle ta och tvätta ur hennes öga idag! Hon har druckit! 50ml har hon druckit ur vattenflaskan! Helt otroligt skönt att hon börjat dricka lite :D
Vad sorligt men ändå toppen att hon börjat dricka igen!
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#31 Ja ;)
Har du inga fler bilder på henne?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#33 Ja det är klart! :D Har massor ;) Fast inte från när hon varit sjuk men sen tidigare ;)
# 34 Kan man få se dom? <3

#36 Naw vad söt! OM det kommer ungar så blir de väl söta vilket de ärvt av Betty Boop.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
# 36 Åh, gud va gullig hon är <3
#37 Hon tog ihjäl ungen hon fick och vet. sa att vi inte skulle para henne mer…Så tyvärr blir det inga ungar efter henne ;/
#38 Hihi, visst e hon :D

#39 Synd :'(
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#40 Jo,men ska troligtvis köpa en till kanin i höst och para den till våren ;)