Är det för kallt??
Det är inget slut på oturen, först dog ju en 7 veckors unge i fredags, sen en kaninmamma, med 6 ungar på lördag, men ungarna, 4 veckor i morgon, mår bra, ökar i vikt. I dag hittade jag en 3 veckor gammal unge död och nu i kväll ligger en till från samma kull livlös, inte död, men tror inte den klarar sig. DOm här 3 veckors ungarna bor ute och har just börjat skutta omkring och här är det kallllt både dag och natt, +5 på natten kanske och +10 på dan. Vet inte om det beror på det, men dom har ju päls, så dom borde ju klara sig. Den andra ungen kändes väldigt uttorkad också, nöp i skinnet och det gick inte tillbaka.

Dom är födda ute, men dom har ju legat i boet ända tills för ett par dagar sen, så dom är ju inte så aktiva ännu. Tar nog in mamman och dom tre som är kvar i natt.

Det var ju betydligt varmare när dom föddes, då var det ju sommarvärme, men nu har vi ju haft så himla kallt senaste tiden.
Men gud så tråkigt.
Jag tror dock inte att det är för kallt.

Jo, det är jättetrist, det är sånt som händer, men det blev lite mycket på en gång nu. första kullen som är född ute i år faktiskt.

Tog in dom i går kväll, alla mår bra. Även dom moderlösa ungarna går det bra för, det är ju nu fjärde dan dom är utan mamma och eftersom alla ökar i vikt så borde det ju gå bra. Även den minsta som jag var orolig för redan innan mamman dog väger nu 103 gram och den största 170. Dom är 4 veckor i dag.
Om kaninerna är vana att bo ute så har dom nog inte dött av kyla.
Du har inte sänt in någon till sva då såpass många har dött?
Det kan vara sorkfeber eller nåt, då det ju härjar i Norrland har jag hört, eller annan sjukdom, har du dem i markburar eller hur?
Fast det sprids ju med luften iof. Stackars stackars dig, jag tänker på er!
#8 Kan kaniner få det? :O

#8 Nej dom var inte i markburar utan i burar på ben, så det skulle jag inte tro.
#7 Då ungarna föddes var det +22 grader i skullgan, fick snarare försöka skugga burarna mitt på dagen för det blev alldeles för varmt i solen, lite svalare på nätterna, nu när dom börjar skutta omkring så har det blivit svinkallt med bara några plus på nätterna.

#7 Många vet jag inte, om man räknar att det är på 40 ungar som är födda hittills. Men ändå FÖR många, man vill ju inte att det ska hända alls.
#11: Jag tycker det är många med tanke på att djuren varit rätt gamla då dom dött. Om det handlat om ungar runt 1 vecka så hade det inte vorit så konstigt om några dukat under.
Kylan tror jag som sagt inte det beror på. Du kan ju skicka in en kanin till sva om fler dör, men givetvis ska vi hålla tummarna för att det inte blir fler dödsfall.
Har du kollat så höet är fräscht?

Dom här små hade ju knappast ens börjat äta nåt, men höet är det inget fel på. DOm låg i boet tills i lördags-söndags.

Inga mer dödsfall, sen jag tog in dom.