Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 7750 ggr
Vitaminen
0

Vildkanin & tamkanin

Jag önskar lite råd om ungar mellan tam o vildkanin. Vår kaninhona smet och parade sig med en vildkanin för ett tag sen. Jag tog in henne i vinterburen direkt för att avvakta. Bara några dagar senare anade vi att hon var dräktig. Nu har hon bäddat och vi väntar på nedkomsten denna veckan. Vi är oroliga att hon inte klarar det eftersom hon inte fått ungar förut och är 3 år gammal. Finns det någon som har erfarenheter av detta?

Det är riktigt tråkigt att hamna i denna situationen, men inte mycket att göra åt nu. Det är första gången hon rymt för oss. Hanen som hon lever ihop med i vanliga fall är gammal och har trappat av massor sen vi tog bort henne för honom. Han äter inte lika bra och verkar höra dåligt. Han saknar säkert sin "fru" jättemycket. Håller tummarna för att det går att sammanföra dem igen efter detta.

pigelina
0

Jadu, det är väll vänta och se, är du säker på att det är en vildkanin och inte en vildtamkanin?

Finns inte mkt att göra åt, närska hon ha ungar? är dom inte mer en 2 veckor(i magen) tror jag man kan abortera bort dom genom att kastrera, annars får ni nog bara hoppas på det bästa. Men det går säkert bra!:)

Håller tummarna!

Kolla denna länk, honor som fått ungar tidigt respektere sent i livet, dom flästa har klarat allt bra:)
http://d16782590.u200.surftown.se/artiklar/poll/poll1.html

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Valkyrie
0

Oftast brukar de gå bra, men är honan i bra form?
Tror och hoppas det går bra :)
Du menar väl inte en hare? för harar och kaniner kan inte para sig med varandra.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

pigelina
0

#2 tror hon menar kanin, eftersom hon skrivit det(a)Flört
Kaninen lär ju knappast boa annars om den inte är skendräktig? villseja:P

// Hanna

Valkyrie
0

3# Vissa säger vildkanin istället för harar.
Den kan ju såklart vara skendräktiga men det är ju bara att vänta och se.

Rest in peace Valkyrie!

Vitaminen
0

Jodå, jag är säker på att det är en kanin hon parat sig med eftersom jag såg den. :) Hon är beräknad att få ungarna denna veckan (from onsdag).

Jag tycker att hon verkar vara i bra form, den blivande mamman. Sommarhalvåret har hon levt i en rastgård där hon kunnat gräva och springa mycket. Matglad har hon också alltid varit. Sedan ett par veckor har hon även fått BC-vitaminer i vattnet. Så förutsättningarna att det ska gå bra är nog stora, hoppas jag.

Tack för era svar, de lugnar mig lite grann. Kaniner har jag haft några stycken men aldrig fått ungar från dem. Har snälla bekanta som gett mig lite råd.

Valkyrie
0

Vill bara säga att vitaminer i vattnet är absolut inte nödvändigt :)

Rest in peace Valkyrie!

Vitaminen
0

Nej, det vet jag men ville ändå ge henne lite extra. Det är ju inte skadligt.

pigelina
0

Men om hon fått vara ute och gräva å springa osv, så borde det inte vara ngn fara:)

// Hanna

Vitaminen
0

Vilka fina kaninungar du har, Pigelina!! Glad

Friheten
0

Vilket otrohetsdrama. Kommer nog gå bra :-)

Vitaminen
0

Hahaha Ja, vi får se om hon blir förlåten! Skrattande

Valkyrie
0

Tycker att det är ganska mycket OT i tråden, åter till ämnet.

Försök fånga in den, har du sett något av den något mer?

Rest in peace Valkyrie!

Billikanin
0

#12 Nu hänger jag inte med, vad ska hon fånga in? Hennes kanin har väl parat sig med en vildkanin och den kan hon väl inte fånga in? Och hennes egen kanin är väl inne? Eller har jag missat något? Jag blev lite förvirrad här, vill du vara snäll att förklara? :)

Vitaminen
0

Ja, det stämmer, Bilikanin! Min hona rymde och fångades in igen. Vildkaninen lever här utanför vår kaninhage (+några fler vilda kaniner). Men dem ska jag väl inte fånga in?

Billikanin
0

#14 Nej, du ska inte fånga in några vildkaniner :)

Valkyrie
0

Oj oj jag tänkte på en annan tråd ^^ sorry

Rest in peace Valkyrie!

Vitaminen
0

Hahaha ok! Men vilka funderingar vi fick hahaha

Vitaminen
0

Hur länge är en kanin skendräktig?? Börjar tro att hon är det!Hon parade sig den 27maj och än har inga ungar kommit. Hon har boat och boat och är alldeles kal på magen. Sur och tvär är hon om man försöker klappa henne bak på ryggen eller känna på magen. Är faran över eller?

minkaninester
0

#18: Menar du verkligen maj? Tungan ute

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Vitaminen
0

Hehehe Jag menar ju april! Flört

Vitaminen
0

Det blev inga ungar, hon var bara skendräktig?! För hennes del var det ju bra, men vi hade ju förväntningar Tungan ute Men snart kanske vi får tillbaka vår goa Sandra igen, med päls och allt?

Ha det gott allihopa, och lycka till med era kaniner!!

bunnyheart
0

#21 Tur att hon inte fick några ungar! Min kompis passade 5 ungar och 2 vuxna kaniner.

Ungarna var hälften vildkaniner av samma andledning som din kanin hade, och de var jätte jobbiga! Sparng runt hela tiden och de kunde inte sälja de så (ägarna kunde inte sälja de) så de fick avlivas :(

Historien är OT men mamman till kaninerna dog av längtan till ägaren som var på semester och den kastrerade hanen dog av sorg efter mamman så en ganska tråkig historia…

Ha det gott du också :D

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Vitaminen
0

Usch vilken tråkig historia! Rynkar på näsan

Vår Sandra är tillbaka i hagen med sin äkta make och verkar må bra!

Skrattande