Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 670 ggr
madebyinferno
0

De blev kaninbebisar ändå!?

Fick ett syskonpar på ett år från grannen för någon månaden sen, hone och hane. De hade bott ihop så vi förväntade oss bebisar såklart, när en uppfödare tittade på dem åt mig så misstänkte hon att honan var dräktig till 90%.

Eftersom vi inte visste när hon skulle ha blivit dräktig räknade jag från när vi fick dom och tog isär dem och gav upp hoppet om bebisar förra helgen, men döm om min förvåning när det låg fem små varma knyten i boet imorse, hade kollat senast igår kväll och då var det bara lite pälsryck men inte mer än det varit de senaste två veckorna, men nu var det en hel hög med päls :-)

De såg iaf välmående ut och alla levde!

Men vad gör jag nu, ska jag väga dem och/eller göra något annat, eller låta dem vara bara och hur länge då??

[vretenskaniner]
0

Om honan tycker det är okej, kan du kolla igenom ungarna och se hur de mår. Sen om ett par-tre dagar kan du kolla igen, då börjar pälsen växa ut mer, och färger är lätta att se! Honan ger dom di 2 ggr per dag, oftast tidig morgon och sen kväll.

Om honan är orolig, kan du vänta ett par dagar med att ta upp ungarna, du kan även gnugga in dina händer i mammans päls innan du tar i ungarna, så luktar det inte lika mycket människa om dom! :)

Lycka till! Glad

madebyinferno
0

#1 Var "tvungen" att lyfta en för att visa dottern lite närmare och när jag räknade dem såklart men mamman brydde sig inte alls om det, var kvar ute i stora delen och låg och jäste för det har varit varmt idag!

Tänkte väga dem senare när barnen lagt sig så jag får pyssla ifred, vad brukar de väg ungefär när de är alldeles färska?!

Förstår inte hur jag ska kunna skiljas från dem sen, de är ju hur söta som helst ;-) men 7 kaniner kanske blir lite mycket för maken :-o

Kan syskon av samma kön dela bur sen när de inte behöver mamman längre eller blir det bråk ändå?? Planerar för framtiden ;-)

När kan man som novis lättast börja se vilket kön de har?

hjartelyckanskaniner
0

#2 det sägs att de ska väga 25g men det beror ju på ras och hur många.

Har aldrig vägt mina ungar förrän de är runt 4 veckor gamla. Mina 14 veckors ungar väger +-1 kg.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

madebyinferno
0

#3 ett dygn gamla vägde de nästan exakt 50 gram var allihopa!

idag fem dagar gamla, har jag iofs inte vägt dem men de lever allihopa och ser jämnstora ut, lite mera hår har de också fått så nu går det att börja gissa lite bättre vad det blir för färger ;-)

Vet inte könen än så länge och maken vill inte behålla alla så frågan är väl om det är bäst att behålla döttrarna ihop med mamman eller om det kan bli bråk dem emellan också?!