Ta upp aveln..?
Jag går i tankarna om att ta upp min Avel igen.
Har tidigare haft dvärgvädurar, men pga olika anledningar jag inte orkar ta upp nu (kan ta i PM om någon önskar..), så har jag en ny liten tjej - Pigelinas Breaking Dawn, även kallad Chica, som jag tycker det skulle vara kul Att ta en kull efter.
Jag är relativt etablerad som uppfödare här i trakterna och har redan hittat 2, eventuellt 3 hem, och ändå är verkligen inget bestämt.
Men jag skulle vilja ha lite tips? och råd om hur ni tycker jag ska göra med val av hane. Jag vill helst ha en havana då jag är helt såld på havana. Chica är g/s japan, men har mycket havana i släkten.
Men, vad tycker ni? Jag vill inte ha mer än en kanin här hemma, då jag tror och känner att jag inte orkar mer just nu. Pga flera betygsvarningar i skolan måste jag börja jobba ordentligt i höst och jag orkar inte ha flera då. Så jag står i valet och kvalet om hur jag ska göra, köpa ny, ha på foder, låna in, ja, vad tykcer ni, hur ska jag gå till väga?
Ska jag köpa in en ny, som jag sedan lämnar ut på foder? Eller ska jag ta hem en, och försöka behålla honom, eller rent av helt enkelt låna in en?
Detta gäller ju för nästa vår, våren 2011.
Om jag sedan beslutar mig för att låna in (vilket det lutar åt), så undrar jag om någon har en havana kille, lejonhuvad dubbelmanad som är ställd? Om han inte är havana bör han i alla fall bära på detta. Kan tänka mig att betala lite för eventuell PARNING. Skicka PM för mer info, tror jag säkerligen glömt något här.. påminn mig om något saknas.
Vore jag i din sits skulle jag nog faktiskt väntat med kullar tills det värsta är över.
För även om man lånar in en hane eller köper en och sätter på foder, så kan man ju bli sittandes med massa osålda ungar också som kräver uppmärksamhet och plats.
Så jag hade som sagt väntat med att ta kull tills det känns bra att ha fler än en.
Jag ska köpa en ny havanna hane iår, en riktigt snygg, kanske ev att jag kommer importera en, den skulle du gärna få låna isf.
Tycker att om du vill ska du ta en kull, och känner att du har tid och kanske ev plats att ha någon unge kvar lite längre ifl den inte blir såld.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#1 Förstårr inte riktigt med det "värsta"..?
Det handlar om dödsfall och sådant som jag inte orkar gå in på detaljerat i denna tråd, om det var det du menade. ^^
Vet ju som sagt, då jag haft kullar innan att man kan bli sittandes med ungar, men jag ser det rätt positivt att jag redan hittat 2 alt. 3 hem redan nu. Självklart kommer jag inte bara para, utan om jag får ihop flera hem och så så kan jag tänka mig detta. Ville höra andras åsikter om detta. :)
#2 Hade varit kul om man kunde låna av dig :)
Jo jag vet, har flera som varit intresserade innan som jag ska höra med. Egentligen har jag tid, bara det att jag inte vet om jag orkar mer än en men tror det funkar, absolut.
Har plats, kom på att vi har 3 inneburar och 2 ute, bara det att dom uteburarna inte är hemma hos oss nu men de är våra och de används inte över huvud taget.
#1 Nu förstod jag vad du menade med "värsta". ;) Skolan va? Jo, jag vet, men som du ser i ovanstående svar.
#3 även om man har hem just nu så är det inte säkert att dom är kvar ända till bebisarna är stora nog att flytta.
då först tar det ju en stund innan din kanin är stor nog (om det är en unge) sen para då tar det 32 dagar (ca). sen föds dom (ev) sen 2 månader till tills dom kan flytta. inte alltid säkert att alla som ville ha vill ha då.
men som sagt. tycker du att du har plats med ev ungar som inte blir sålda då så ta du. men tycker du borde vänta till du vet att du skulle kunna ta hand om bebbar som inte blir sålda på ett tag :)
menade inget illa bara sa det hehe =), men du gör som sagt som du vill. men du borde ju låna in en hane till henne inte köpa/ta på foder osv.. ;)
#5 Jag är som sagt medveten om detta och att jag går i tankar på små rosa moln nu betyder inte att jag tänker ta en kull nästa vår. Jag ville höra era åsikter kring detta och jag kommer höra mig för ordentligt innan jag tar en kull i vår. Jag kommer höra mig för precis innan eventuell PARNING också, bara för att se så att det är seriöst visat intresse.
Men - jag är rätt mogen i mina beslut och är noga med att alla kaniner ska komma till bra och rättvisa hem. Är det det minsta lilla som händer kommer ingen PARNING ske. I och med att jag kommer få betyg innan i vår får jag kvitto på hur mycket jag måste jobba med, och är det inte överdrivet mycket, har jag tid och plats, intresse och hem kommer jag para.
Det känns rätt bra att det är nästan ett år kvar, så jag hinner tänka ordentligt. :)
#3: Det jag menade med "det värsta" är att vänta tills det inte känns så jobbigt, allt som skett.
Det är ju väldigt onödigt Att ta en kull ifall man själv inte ens har planer på att spara någon unge. Vad är då vitsen med kullen?
Om det är frågan om renrasiga ungar så är det inte så smart att para en gul-svart med en havana.
#8 Planerar och planerar. Planerar du inför dina kullar att spara en unge? Tar du bara för dig själv i så fall?
Mitt mål, eller tanke med kullen är att få fram rastypiska lejonhuvade med bra man (vilket Chica har), kaniner som har bra lynne och för att fylla en del tomma luckor i stamtavlor. Jag har för mig att Hanna snackade om att Chicas föräldrar skulle stambokföras (?) och det hjälper ju till.
Nej, g/s med havana är egentligen inte det bästa men jag vill få fram havana, och Chicas pappa är havana, liksom ee och uu också är. I Chicas kull fanns också en havana (Eclipse som Hanna har). Jag är medveten om detta med färgerna, och jag hade inte tänkt ha en kull med enbart havanor, men jag vill delvis ta fram detta. Eller ev isabella, men det känns mer långsökt i dagsläget.
Jag kommer också vara noga med val av pappa till kullen, jag tänker liksom inte ta första bästa havanahane med stamtavla, utan mitt mål är att hitta en trevlig havanakille med bra man, social och hanen får helst inte ha alltför många luckor, då detta är ett mål med kullen. Han får även gärna vara ställd så jag har poäng.
Jag har möjlighet att spara och jag planerar att bygga en del under sommaren, så jag kommer ha ännu mer möjlighet med att behålla någon unge. Jag kommer som innan sagt, vara mån om att hitta bra hem och inte lita på att de som visat sig nu kommer köpa då, utan jag kommer höra mig för innan parningen.
Jag är faktiskt inte en sådan människa som parar för sin egen skull. Jag har rätt bra koll på genetik, renrashet osv så jag vet trots allt vad jag pratar om.
Vill påpeka det, jag har inte bestämt någon kull än. Jag är rätt erfaren (menar inget personligt nu), så jag vet vad det handlar om att ta kull. Jag själv ser det rätt positivt att jag är ute i god tid och planerar redan nu, ut i fall att jag ska ta en kull.
#7 Ja, det är det som jag ska ta reda på till jul. Jag ska se hur mycket jag behöver kämpa för att nå mina betyg och anser jag då att det inte är överflödigt så kommer jag ta en kull, om jag ser att jag har tid.
Vad vill du säga med den här tråden? Ska vi sitta här och säga våra åsikter ang om du ska avla eller inte? Det bestämmer du väll själv och man kan inte ens säga sin åsikt i det hela. För det handlar om vad du tror och känner O.o.
Sen är det helt onödigt Att ta en kull om man inte tänker spara någon. Finns redan miljontals av kaniner.
#9: För varenda kull jag tar är tanken att spara minst 1 unge, men det är inte alla gånger ungarna uppfyller förväntningarna (tex om alla blir feltecknade).
Brun-anlag hos japantecknade och japan-anlag hos bruna är inte önskvärt i renrasiga linjer, det kan förstöra mycket för uppfödare flera generationer framåt. Varför inte skaffa en ett lejon som passar till brun-avel istället?
#10 Egentligen fanns det väl inget "vad jag ville säga". Jag ville höra åsikter av folk på om någon tycker att jag ska ta upp min Avel igen, eller om ni tycker det är onödigt, osv.
Det verkar dock ha missuppfattats från några, som att detta var en tråd för synpunkter på enbart en kull liksom. Jag tänkte börja med en kull igen, i och med att jag vart med förr vet jag vad det handlar om men ville veta vad andra tycker. Det finns ingen som tvingar någon att skriva här om denne inte självmant väljer det.
Sen ang det sista, ja det finns miljontals med kaniner. Men det är ju då också, om det finns miljontals med kaniner rätt osmart Att ta en kull för sig själv..? Finns många som tar kullar och säljer, inte för att själv ta och behålla någon unge. Sedan har jag folk där ute som väntade sig ungar av mig i vår som fortfarande visar starkt intresse och att kunna vänta till nästa vår. Givetvi ska jag kolla intresset innan.