Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1186 ggr
Luckyt5
0

Fästing!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Igår såg jag nåt sitta vid Majas öga. Idag såg jag vad det var, det var en fästing. Jag drog bort den men nu är det rött vid det stället. Ska jag göra nåt eller ska jag bara låta det vara?   (Visste ej vilken grupp jag skulle ta)

/ Tilda

Luckyt5
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild

/ Tilda

Cornetto
0

Hända samma sak för mig idag!! men på nosen.

det blev inte exakt samma märke som du hade men det var rött iaf..

har några andra frågor kring det här, jag har ju teddy dvv så kan det komma fästigar under deras päls så jag inte ser dom? för min mamma sa att man kunde få en sjukdom om man lät fästingen vara kvar på huden och suga blod ( vet inte om djur kunde få den sjukdomen..)

[Nalle-]
0

#2, Om man är noga med att känna efter ordentligt på kaninen så är det nog ingen fara :) Färstingar blir ju stora väldigt fort och är ganska svåra att missa om man är uppmärksam.

Jag tror inte att det är någon fara med att det är rött, men låter någon som vet mer säkert svara på det.

lukasfelix
0

Det brukar bli rött efter en fästing, även på en själv. Inte så konstigt med tanke på att de sitter och suger blod och gör hål på huden för att komma åt blodet

Cornetto
0

#3 tack för svar :)

Inaarah
0

Har haft precis samma och det har svullnat upp och blivit rött osv, men det är ingen fara såvida du har fått bort fästingen och alla ben. Blir det dock värre bör veterinär kontaktas.

Brumelisa
0

Förra sommaren fick min Lisa precis som din kanin ett fästingbett i inre ögonvrån. Rodnaden lade sig dock till nästa dag.

Luckyt5
0

Tack för alla svar!!

/ Tilda