Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 10295 ggr
Breathplay
0

Fånga kanin

Har någon något tips? på hur man fångar en tam kanin som är ute i naturen?

Det går inte locka den med mat eller komma närmare än 3-5 meter.

Isabella Ekelund

kaningodis
0

Om ni har typ kompostnät och är flera personer så kan ni omringa kaninen och stänga in kaninen i hagen som bildas runt den.

Kastanjegårdens Kaniner

Breathplay
0

Nej, har inget sånt. Men var kan man köpa det? Är det dyrt?

Isabella Ekelund

Popstar
0

Det går att köpa på tex. Granngården & brukar kosta 89 kr/4 galler men de går säkert att låna av grannar.

Fralice
0

Lite halv taskigt men "fösa" den mot någon slags naturvägg! (;

Inaarah
0

Sånt är så svårt! :(
Men håller med några ovanstående, t.ex att man är flera stycken och omringar den. Tycker #1 hade ett bra förslag men kompostgaller är inte nödvändigt, ta det ni har som den inte kan smita igenom.

Annars kan man ta en pressening eller liknande, är ganska taskigt iofs, men det brukar gå lättare att fånga in om man lägger den över.

Breathplay
0

Finns ingen naturvägg, den sitter mitt i en Hage vid stallet.. Och kommer man nära så far den iväg in i några björnbärsbuskar..

Kan tillägga att jag har satt ut en bur ( en sån som stängs när djuret går in) Och fyllt den med hö, och pellet.. Men den verkar inte vara frestad att gå in.. Och det är inte min kanin utan jag har hittat den..

Vad tycker kaniner mest om att äta?

Isabella Ekelund

emms
0

#6 Banan och äpple gillar nästan alla kaniner :)

Emma

Breathplay
0

#7 Okej, tack. Ska testa lägga in det s kanske den vill gå in i buren xD

Isabella Ekelund

Inaarah
0

Lycka till iaf :)

Breathplay
0

(: Ska testa det där med pressening men testar använda hästt äcken istället kanske fun kar lika bra förhoppningsvis.

Om någon annan har fler tips? så är det bara till att skriva.

Isabella Ekelund

Valkyrie
0

Vart fick du tag på buren som stängs? :)
Hoppas du får tag i den!
Köp en lång och stor håv eller låna av en fiskare eller någon.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Breathplay
0

Jag fick låna den av en från iFokus, har skrivit andra trådar så fick hjälp med det (:

Jo, har också testat det där med håv men kan inte komma tillräckligt nära den.. Men kanske ska försöka hitta en längre håv..

Isabella Ekelund

[Emmla]
0

knepigt, jag sätter ett tassavtryck så jag hittar hit igen

Breathplay
0

Nu är kaninen infångad! Tror det är en flicka.

Fick åka till biltema och köpa en stor håv. Och efter flera försök lyckades det tillsist.

Dock har jag en massa frågor nu, kan man raka hela kaninen? Ska man bada den? Den har massvis med tovor, har klippt av många och borstat massor. Hjälper det att bada den? Kan man använda shampo som man ahr till hundar? Den är ju en långhårig kanin med väldigt fluffig päls ( eller rättare sagt den var fluffig)

Den verkar ha massa små bulor på öronen, vad kan det var för något?

Känner att jag borde ta den till veterinär, har dock inte så mycket pengar just nu då jag haft en del sjuka råttor…Finns det några fonder som hjälper till med betalning hos veterinär för upphittade kaniner?

För övrigt så verkar den väldigt söt och mysigt, den låter mig göra i princip vad som helst, lägga på rygg, och vrida vända hur som helst (:

Isabella Ekelund

Rafflan
0

#14 anmäl den upphittad till polisen och sätt upp lappar i området/affärer och kolla om ni kan hitta ägaren.

Du kan iaf raka kroppen, dock bör då klippa huvudet med sax/kamma ut ev tovor. Du kan bada den i hund schampo, ev kan balsam för hundar hjälpa mot tovor, beror på vilken typ av päls kaninen har. Vanligt hund-schampo gör inget mot tovorna men är kanine smutsig eller luktar illa kan du bada den i vanlgit hund schampo.

Bulorna på öronen kan vara från mygg, knot, eller liknanade, har kanine inte ont är det nog ingen fara.

Vet tyvärr ingen fond, ev om polisen kan fixa sånt, annars kan man försöka få folk att tillsammans samla ihop pengar för kaninen.

Breathplay
0

Har satt upp lappar, området är inte så stort så borde ha hört något om någon leta efter den.. jag har ju sett den i snart två veckor nu innan jag fick in den..

Okej, jag har en hund ( en powder puff) Och den har i princip samma päls som kaninen verkar ha och brukar använda ett milt balsam som är till människor egentligen, kan jag använda det?

Den verkar inte ha ont på öronen eller så, finns det några vanliga symptom man kan se om kaninen är sjuk?

Veterinär kanske inte behövs?

Isabella Ekelund

Rafflan
0

#16 okey, jag har för mig man ska anmäla den som upphittad till polisen också.

Nej, tror inte människo balsam är bra för kanien, har du inte hundbalsam kan den vara utan ;)

Om kaninen är lös imagen, inte äter, inte dricker så är nåt fel.

Kolla även tänderna så dem ser bra ut, kolla så ögonen ser bra ut och kolla om den är kladdig runt rumpan.

Har den vart ute så länge kan den ju även ha magrat lite, så ha koll på vikten, den kan ju även ha fått mask eller annat skit. Blir den mager måste du kolla upp det.

Veterinären behövs inte om kaninen inte är sjuk :)

Breathplay
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, får kolla upp det..

Den äter ju inte speciellt mycket men lite, och är ganska mager. Dock åt den upp äpple direkt. Den är inte kladdig runt rumpan eller något sånt, dock har jag inte sett att den ens har bajasat.. Och den är väldigt mager.. Den har väldigt många små fästingar, men har tagit ut dom flesta, dock verkar dom flesta redan vara döda?

Tänder och klor har jag redan kollat, och klippt klorna.

Skickar med bild också, Vilken ras? kan kaninen vara?

Isabella Ekelund

Valkyrie
0

Ge inte gnagarblandning, ge vanlig ren pellets och frukt och grönsaker :)
Du kan klippa bort rovorna, hmhm den kanske har förstoppning om den inte bajsar, ring veterinären för råd om den inte bajsar inom några dagar, men det kan ju vara rädd för flytten.

Ser ut som en korsning.

Ta en mild tvål, barnängen tillexempel.

Lycka till, vilken underbar människa du är !

Rest in peace Valkyrie!

Rafflan
0

#18 den kan säkert vara lite rädd nu i början och då inte äter så mycket.

Ge inte för mycket frukt och grönsaker då den kan bli dålig i magen, men nått gott då och då är ingen fara, viktigast är att den äter hö.

Och har den inte ätigt på många dar så har den ju inge bajs att bajsa, ge det lite tid, du kan känna om magen känns jätte hård, då kan den ha förstopning. Är du orolig ring veterinären och prata med dem i telefonen.

Varför tror du fästingarna var döda?

Ser ut som en korsning ;)

[aammE]
0

Den ser ut att vara svart otter manteltecknad och någon slags korsning i alla fall, mycket söt. Glad Det på öronen kanske är mygg/knott/fästingbett?

Billikanin
0

Vad skönt att du lyckades fånga in den! Väldigt söt!

Inaarah
0

Jättegullig! :)
Jag rekommenderar att bara ge hö och vatten i ett par dagar, ev lite blåbärsris, äppelbitar eller liknande och köpa pellets, rena vanliga pellets om ni har möjlighet.
Men du är verkligen duktig som tar han om den :)

Breathplay
0

Den har bajasat lite idag iaf, så det var antagligen att den inte fått mat på länge, och den bajsade i sin toalåda! duktig kanin iaf.

Pellet och hö har jag redan köpt, är vindruvor dåligt för kaniner? Gav en liten bit och det verkade väldigt populärt iaf.

Trodde färstingarna va döda för vissa av dom rörde inte sig alls när jag väl dagit ut dom, och såg väldigt uttrokade ut… Hoppas det bara är bett den har fått på öronen då. Det kan inte vara skabb eller något sånt?

Men annars verkar hon trivas, väldigt nyfiken sträcker jag fram handen kommer hon nästan alltid och nosar (:

Isabella Ekelund

KaninenWilma
0

Gud va skönt att du fick tag på henne! :)
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går ! :)

Såg att de flesta redan har svarat på dina frpgor.. Men säg till om du har fler fråger ! :)

Rebiz
0

Sätter ett tassavtryck för att se hur det går! :)

Breathplay
0

Ger en lite uppdatering tänkte jag.

Hon äter och dricker som hon ska, kissar i toalådan dock bajsar hon inte alltid där, men det kan man väl lära?

Hon är väldigt mager, man känner revbenen väldigt tydligt och ryggraden och allt. Finns det någon speciell mat man kan ge henne för att hon ska gå upp i vikt? Hon äter ju färsk frukt med god aptit men pelletsen verkar inte vara lika lockande..

Tog ut massvis av fästingar idag också, alla satt på öronen. Tror ni det sitter några under pälsen också? Hon har ju så mycket päls så det är svårt att hitta dom isåfall.

För övrigt verkar hon frisk och pigg (:

Skickar med några bilder också.

Isabella Ekelund

Breathplay
0

*

Isabella Ekelund

[Emmla]
0

#18 bara så du vet så ska man inte ge inte sådana fröstänger som du har å bilden regelbundet, det är bara som godisFlört

vilken gullig kanin :) vad bra att hon var så tam när du fångade henne

eamy
0

ååh vad bra att du fick tag på henne! :)

riktigt sööt liten sak :P

du kan blanda ut pelletsen med någon annan blandning så den blir lite godare :)  lycka till med henne :P

[Agneslundin]
0

ååå vad gullig kanin :) tur att du fick tag i henne:)

Tisdus
0

Bajs släpper de i princip överallt så det är väldigt svårt att få dem göra på ett och samma ställe. Du ska vara glad att hon kissar på samma ställe varje gång ;)

Hon må vara mager, men den ska absolut inte bli fet när den går upp i vikt.  Små mängder mat varje dag och öka sakta, samtidigt som den får Motion så att den lägger muskler.

KaninenWilma
0

#29: Risken är att kaninen bara äter det som dom tycker är gott, och lämnar det som dom tkr är äckligt..

Breathplay
1

Okej, ska tänka på allt ni skrivit. Hon har iaf börjat att bara bajsa i toalådan nu så hoppas hon fortsätter med det.

Tror ni det är en dum idé att ta ut henne i koppel sen?

Sen undrar jag också om hur det är om hon träffar en hane? Blir kaniner väldigt till sig när dom träffar motsatt kön? Eller funkar det?

Och då menar jag typ ute i koppel…

Isabella Ekelund

emms
0

Du kanske ska ge lite havre för att få upp vikten? :)

Du kan ta ut henne i koppel, men du måste lära henne först. Det finns artiklar om vilka selar man ska ha och hur man ska träna dom.

Om hon träffar en hane, var väldigt försiktigt, kaniner kan para sig på några sekunder! Så ha dom i koppel och ha koll. :)

Emma

[vretenskaniner]
0

Skriver för att följa tråden! :)

[JohannaGudinge]
1

Hon verkar vara i trygga händer nu! Hoppas allt går bra!

Lycka till!

Breathplay
0

Okej, tack för all hjälp. Funkar det med att ge vanlig havrekross som man brukar ha till hästar?

Idag när jag var ute i stallet, så tyckte jag att jag såg en vit liten kanin också på samma ställe som den andra. Vita kaniner finns väl inte i det vilda? Det måste ju också vara en tam kanin…eller ja, en förvildad tamk anin.. det är konstigt iaf, ska kolla närmare imorgon, om jag nu kommer nära.. den verkar väldigt skygg.

Isabella Ekelund

eamy
0

men gud undra var alla kaniner kommer ifrån ? ¨/ haha

Breathplay
0

Hah jadu, det undrar jag också. Har dock inte sett till den andra kaninen men om den dyker upp ska jag göra mitt bästa för att fånga in den också.

Isabella Ekelund

NaimaG
0

#38 Nej vita kaniner finns inte i det vilda men däremot vita harar, dvs skogsharens päls blir vit vintertid.

[Nallegardenskaniner]
0

#40 åh vad du är underbar ;) jätte snällt av dig att fånga in dom du ser (iallafall försöker) och anstränger verkligen dig för att ge dom ett bra liv :')

" Lämnar ett litet tass avtryck så jag hittar hit sen :) "

MajaL
0

Ser ut att vara dvärgvädur och lejon i henne. =)

Söt. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Cornetto
0

Va bra att du fångat in henne :) söt hon är ?

hoppas du fångar in den andra.. haha gratis kaniner ;)

Breathplay
0

Den vita kaninen har tyvärr inte synts till alls, men hon som jag har här hemma mår fint. Så fort jag öppnar "buren" ( som just nu är en stor kartonglåda ) så skuttar hon ut direkt. Hon äter från min hand nu också, och är allmänt väldigt söt.

Har provat koppel på henne också och hon satt helt still och verkade inte bry sig speciellt mycket utan hoppade runt som vanligt. Så ska prova ta ut henne någon dag när det är fint väder. Men stämmer det att man inte kan använda en sån lina man har till hundar? För kaninen kan bita igenom den? Men är man uppmärksam borde det väl inte vara några problem?

Isabella Ekelund

Linnslins
0

#45 Jo vad jag vet så går det ganska fort för dem att bita igenom ett sånt rullkoppel som man har till hundar. Men jag använder ändå ett sånt till min kanin, det är det enda som fungerar för oss. Det får nämligen aldrig vara något koppel som släpar i backen efter henne när hon går, då blir hon livrädd.

Men jag släpper henne aldrig med blicken, därför tycker jag det går bra. =)

Valkyrie
0

Hehe kan ju berätta att jag satt ute på en filt med kasper i kopplet och jag kollade bort 1 sekund och vips så drogs kopplet in, då hade han alltså gnagat sönder det när jag kollade bort ^^

Rest in peace Valkyrie!

Linnslins
0

#47 Ajdå. Får hålla extra koll då. Men om jag får välja att ta ut henne i rullkoppel eller hålla henne inne jämt så väljer jag nog rullkopplet faktiskt.

Valkyrie
0

48# Ja, eller så köper du ett nytt :)

Rest in peace Valkyrie!

bellamollylovee
0

Vilken söt kanin :)

Vad kallar du den?

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

Linnslins
0

Så länge hon inte biter sönder det jag har så använder jag det. Kan som sagt inte ha annat än rullkoppel eftersom min lilla dam får råpanik då. Och det passar ju verkligen inte vackra små damer som henne ;) haha

Valkyrie
0

51# Okej men problemet med sådant koppel är att om de trasslar in sig kan de gå riktigt dåligt…

Rest in peace Valkyrie!

Linnslins
0

#52 Kopplet är ju alltid sträckt så hon kan inte trassla in sig. Det gör hon däremot med ett slappt koppel =(

Breathplay
0

Vad ska man annars ha för koppel då?

#50 Jag kallar den inget ännu.. För det första vill jag inte fästa mig för mycket om jag nu hittar ägaren. För det andra så har jag lite problem med könet..Vill ju inte ge ett flicknamn och så visar det sig vara en pojke xD först var jag säker på att det var en hona men nu idag när jag läste en artikel här om hur man ser skillnad på kön så är jag inte säker längre. Får nog gå till en djuraffär och fråga.

Isabella Ekelund

Linnslins
0

Man bör väl ha ett kraftigare koppel helt enkelt. =)

De säljs lite här och var på internet där man kan köpa godkända selar. Fast man kan ju köpa snöre/rep på bygghandel och sno ihop sitt eget koppel, men jag minns inte vad för stort man bör välja.