Klotterplank #28
Då skapar vi ett nytt klotterplank. =)
Undrar hur många klotterplank vi kommer ha klottrat fulla i slutet av året..?
#1: Väldigt många. 
Över hundra, ja chansar på 231 
mmm..mariekex, har verkligen inte ätit de på flera år! Mariekex och saft sitter ja och trycker i mig. Mina kaniner orkar ja inte gå ut och ta in, dom har varit ute i flera timmar, hade nästan glömt bort dom!
Idag har jag och min pojkvän 5 månader 
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#3 Mariekex! Åh, nu blev jag sugen, det var ju flera år sen sist! Jag heter Maria i andranamn och jag och min kopis tyckte att det var jättekul att jag hette "samma sak" som kexet, så vi döpte om dem till Elinkex (som jag heter som tilltalsnamn) och det kallar hon dem för fortfarande, haha :P Du väckte massa minnen till liv med din kommentar, hade nästan glömt att de kexen fanns!
#4 Hehe, det var alltså när vi var runt 5 år gamla… Så att ni inte tror att jag är alltför konstig :P
Och så ska det ju stå kompis, inte kopis…
Hahah x)
Ja samma för mig när mamma köpte dom för någon dag sen fick ja en chock, ja hade helt glömt att dom fanns! 
Jag ääääälskar att det är soligt igen ute! :)
Dock lite väl varmt mitt i solen men grymt skönt. 
Och ska bli så himla skönt med sommarlov, slutar 11 juni så inte så långt kvar. ^^
Men, nu ska jag ut i skuggan och leka och busa med Chica! :)
Räknade ut i fabruari ut hur många klotterplank det skulle bli ungefär skrev det i nåt klotterplank också men hittar inte så jag börjar räkna igen nu.
Någon som vet något sätt som man kan tjäna pengar på snabbt och enkelt? :)
medarbetare på allergier.ifokus .
#9 Jadu, det är väl livets eviga gåta? Nej, men sälja tidningar typ kvällsposten, tvätta bilar, sitta barnvakt, hjälpa till hemma, klippa gräs hos grannar, gå ut med hundar och sådant är väl det enda man kan göra. Är du lite äldre kanske du kan jobba extra på typ ett café eller någonting sådant.

När har alla sommarlov då? :P
Själv så har jag sommarlov den 10:de :)
#11 fusk :P får den 11:e.
♥
Får den 9:de
Fast den 8:de har vi skolans dag + avslutning
9:de Möter femmorna personalen och dom andra från skolan tittar och sen går vi hem.
Den 11:e får jag sommarlov! Sista sommarlovet för mig, nästa år är det studenten som gäller, det ska bli riktigt skönt!

#14 skönt för dej :)
Jag går ut 9:an så jag börjar första året :P
Saknar en sak som borde kommit. Gissa vad det är! Eller så är det jag som inte sett det men det borde jag gjort
#11 Har redan lov, fick i fredags :)
Vart i PortAventura, har Expressband för vi bor i 4 stjärnig hotell med Bungalows och slipper stå i kö. Sjukt skönt. Tycker Dragon Khan (8 looper, på bild) och Furius Baco (som är lite som Kanonen i Liseberg som skjuts iväg) var roligast :) Imorn ska jag åka lite till + bada i Aquaticpark.
Bara för att jag har kommit på hur man får vilken musik man vill lagligt och gratis till datorn. xD hahahah.
#18 Men gud, Spotify??!?! xD
#19 Hahah, nej. xD det är inte lagligt att ladda ner därifrån ju. ^^
#20 Är det väl ;) man laddar ju inte ner där :P man lyssnar online.
#21 Haha jo jag vet. :P men man kan ju inte lixom "sno" låtarna och ta dem till mobilen osv (eller man kan men det är inte lagligt) och så kan man ju det om man har premium också men man kan fortfarande inte ladda ner låten lagligt så att man får den sparat på datorn / mobilen. :P
har tråkigt orkar inte gå t skolan idag -.-
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Ungefär 3 månader sen!
Kom nyss hem, har släppt ut två kaniner i hagarna tror ja ska gå och lägga mig och sova har knappt sovit i natt. Går lätt så när man är hos pojkvännen 

Blir så jäkla irriterad!
Igår när mamma skulle hämta posten såg hon att vi haft inbrott i pappas bild och krossat rutor och allt men de hittade ingenting i bilen tydligen och vi har haft inbrott förut då de tagit pappas dator som han glömde där så det var säkert samma och kanske för att vårat hus ser lite finare ut eller jag vet inte…
Sedan upptäckte vi att mammas ruta också var krossat! Vi kollade i bilen och såg att min ridhjälm var borta och då blev man ju jävligt sur och irriterad.
Jag har ALDRIG lämnat sakerna i bilen tidigare men i söndags glömde vi då vi åkte runt så mycket.
Men då hittade jag en annan jag kunde låna eftersom jag skulle rida igår på terrängbanan och det har jag ju sett fram emot enormt.
Men sedan igår när jag skulle byta om och åka hittar jag inte mina ridstövlar! Då kommer jag på att i söndags när jag red hade jag ju stövlarna och hjälmen i stövelvärksn med sporrar och allt.
3000 kr och jag ska älskade mina ridstövlar så mycket.
Om det är någon som har kvitto på era ridstövlar får ni absolut gärna pm:a mig eller skriva i tråden så skriver jag varför jag undrar.
Blir bara så jäkla irriterad och ledsen, Men nu har vi i allifall anmält detta men ingenting händer om jag inte hittar kvitto…
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Sitter i skolan, vi har pratat i 20 min om vrf is flyter;P
Idag fick jag reda på att jag ska tävla i friidrott på tisdag mot dom andra som kom 1a och 2a i friidrottsgrenarna på sina skolor, riktigt nervös då jag ska tävla i 100m och längd men aja får ju hoppas att det går bra (A) :D
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag vill också ha sommar lov 8)
Ska få en till kanin i början av augusti 8) ganska långt kvar men längtar :D
Bränt mig lite hehe ;) Badade iaf. idag i Aquaticpark :D första gången i år, fast i pool.
När man åker den här båten, Tutuki Splash blir man galet blöt. Kolla bara haha! Galet kul.
Såg en vildkanin idag, jätte söt :>
#29 Gud vad härligt :D Vart är du??
Hahhaa kollar på Harry potter och halvblodsprinsen, på en internetsida, det är sämst bild och det finns ingen text, så jag försår inte så mkt men endå(a)
// Hanna
#31 Inte sett den tidigare? :o Den går ju att hyra och köpa osv. :)
#30 Jag är i Spanien, PortAventura :D
Usch, har fått världens infektion i nacken. Inte alls roligt :( får smörja salva på det så kanske det blir bättre..
Ätter salami, fy vad gott :-P *normalt att äta salami utan nått till, jag vet ;)* hihi
trött ZZzzzzzz måste gå i skolan 4 dagar till suck!
ojsan måste gå om tjugo min, nu hinner jag inte sitta här längre!
OMG!
Vi har biljetter tills när Taylor Lautner och Kristen Stewart kmr till Sverige!:D:D:D
Vi har 6 biljetter, de delades ju ut gratis idag på Sergel (bion) i stan:D En kompis pappa tog två biljetter, som jag tror är tsm och sen skolkade jag och min kompis för att åka dit (a). Det gick typ skitsnabbt att åka dit, men de biljetterna som var kvar var typ utspridda. Vi kmr typ ge bort 3 elr 1 biljett;) OMG kmr få träffa Taylor Lautner!!!
hehe;)
#32 jodå, har hyrt och sätt den en gång, men ja har typ börjat läsa bökerna nu så ville se igen, och har inte råd att köpa filmen just nu
#36 Va?? va bor du? ja vill oxå
// Hanna

37# står ju sergel :) och det ligger i stockholm ^^
Rest in peace Valkyrie!
#38 hur ska jag kunna veta att det ligger i stockholm(a)
// Hanna
Har nu skrivit upp mig på intresselista över 2 hamsterkullar.
I ena verkar det finns just det jag är ute efter, så just nu står den ungen som tingad till mig. ^^
Snart får jag förhoppningsvis hem min cinnamon hane och så får jag vänta på att den rödögda caramel hanen blir leveransklar också och transport ordnas. =)
Sen har jag allt avelsmaterial jag behöver.
#40 vilka färger är det du avlar på?:P och är dt lh eller kh?:)
// Hanna
#41: Både och faktiskt. =)
På korthåren inriktar jag mig mest på rost- och cremebaserat.
Där har jag ett projekt för att få fram Mink och Koppar i satin korthår.
Och jag kommer använda mig av mina långhåriga, för att få in färgen och lite bättre typ.
På långhåren har jag tänkt inrikta mig på dominant spot, men hanen jag har just nu kanske inte kommer gå i Avel.
Det beror på hur hans tänder ser ut sen, då de just nu har vita fläckar.
Så i år blir det kanske inga dominant spot-kullar.
#42 ok:) du är ju duktig på hamsterfärger och sånt och orkar inte lägga in på hamsterifokus, vad är är vit rödögda hamstrar? creambaserade, eller något av dom andra jag inte kommer på vad det heter,
finns ju olika grupper på vad man får para och inte:P och finns offwhite rödögda?
// Hanna
Gud så underbart väder igår och idag <3
Hur är vädret hos er?
Sitter ute i solen på altanen med laptopen i knät.
Just nu kan ingenting bli bättre :) endast haft bild och musik idag, med 5 timmars ledighet mitt på dagen. På 'håltimman' planerades flera fester i sommar, haha, vi är tidigt ute vi vet. Så jäkla underbart med sommarlov snart! Sen efter musiken blev det chill ner till badplatsen och solat och badat, och kom preciis hem. Superdag! <3

Wihoooo, ska börja jobba den 14:e juni t o m 15:e augusti!
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#43: Japp, det finns offwhite rödögd. =)
En offwhite består ju av ett silveranlag och ett creme-anlag, så en offwhite rödögd är silver + creme + rödögt (Sgsgeepp).
En vit rödögd är helt enkelt en offwhite rödögd fast med dubbelt silveranlag.
Alltså silver + silver + creme + rödögt (SgSgeepp).
Så en vit rödögd går alldeles utmärkt att para med en offwhite, då vit rödögd räknas till cremebaserat.
Sen är det ju skillnad på vit rödögd och albino också, då albino är ett helt eget anlag (cdcd pp).
#48 ok:P vad krongligt det värkar(a) har ju funderat ett tag på att börja föda upp hamstrar oxå, ingen stor skala alls utan kanske 2 honor + 1 hane eller så, men om man parar offwhite svart ögd med offwhite rödögd, vilken är dominant då? eller vilken ögonfärg får dom?
// Hanna
#49: Hamstergenetiken är inte så krånglig faktiskt. =)
Enklast sagt så är alla små bokstäver recessiva, precis som på kanin.
Rödögd har koden pp och är alltså recessivt.
Så mellan en offwhite svartögd och en offwhite rödögd kan man få offwhite svartögd, creme och vit svartögd mörkörad, samtliga får anlag för rödögt.
För att förklara med genkoder så blir det.
Offwhite svartögd = Sgsgee
Offwhite rödögd = Sgsgeepp
Eftersom den svartögda inte har anlag för rödögt kan man skriva PP.
Ungarna kan alltså få;
ee = creme
Sgsgee = offwhite
SgSgee = vit svartögd mörkörad.
Samtliga får även Pp i slutet på genkoden, vilket innebär anlag för rödögt. =)
Något att komma ihåg när man räknar ut färger i kullarna, är att två cremebaserade enbart kan få cremebaserade ungar också. ^^
Nu har jag suttit och latat mig i solen på altanen i typ 1-1,5 timmar, så nu blir det att stänga av och leka lite med Chica. :)
#50 ok:P
Är det försent att para en hona som föddes i mitten av october nu? när är senast annars? hennes pappa är offwhite rödögd har hon Pp på slutet då?
// Hanna
vist är oddeye för fint(a)
Favorien ur Sweetkullen, ville värkligen behålla, men har inte plats:(
// Hanna
#54 Så sööt!
Vad heter h*n?
♥
#52: Är hennes mamma rödögd så har hon Pp, ja. =)
Är hon född i slutet av oktober, så är hon alltså 7-7½ månader ungefär.
Senaste åldern på första kullen är 8 månader, så hon bör väl paras ganska snart i sådana fall.
#55 undrar du vad bebisen heter(a)
Pigelinas Sweetnose tror jag det står på stamtavlan:)
#65 ok:)
// Hanna
#54 Åhh, vad fin!
Jag ligger på taket av vårt hus i Mallorca, Binissalem. Grillas i solen med laptopen och spotify.
Yey, ungen som är tingad till mig verkar ha exakt den färgen jag var ute efter! ^^
Nu ska jag bara hitta transport från Norrköping och hit i slutet på Juni. =)
#62 Aww, sötnos!<3
Har gått och tingat världens sötaste lillgrabb från bästa Lollo :')
<3
Hela mina ben är fulla av myggbett :s hatar verkligen myggor! Dumma mamma som skulle släpa ut mej i skogen bara föra att plocka lillekonvaljer 
♥
#64 Är så avis på dig gumman! :* <3
Sola nyss på taket igen, inte länge… fyfan vad varmt, Svettas och solkrämen rinner haha. :)
#67 Inte behöver du vara avis gumman, du har ju Puss & Kram och så får du ta tåget ner hit någongång och mysa massor med honom & de andra :D
#64: Är skitglad för din skull vännen! 
#70 Naw 
Jag är grymt inaktiv på kif just nu… :/ går in varje dag och så, men det är typ inga trådar som jag känner lust att skriva i.. Känns inte bra… ;s ..Men snart kommer jag nog tillbaka och skriver mer igen, för jag har absolut inte glömmt bort älskade kif, jag har bara ingen skrivlust just nu ^^'

ojoj, jag har inte varit inne på mega länge.
hade glömt namn & lösen så gjorde ny :D
ska vara aktiv nu :D
puss.
det är snart sommarlov (yy'
*taggar tävlingen i morgon* lalala, riktigt utråkad -.-''
Du gamla, du fria…
Vänliga Hälsningar Lina
Hopptävling i Klippan idag!
Vilka ska mer dit? 
Snabb fråga,
Kan kaniner äta bjönbärs busken eller växten eller vad det heter? :)
Pappa håller på att klippa ner en stor buske, som dog under vintern. :) Kunde ju vara kul om kaninerna får ha lite kul med det som blir över :D
Emma
Har legat och solat med en kompis nu i typ 3 h, supermysigt & varmt i solen! :)
Samtidigt har Chica varit i sin rasthage, eller är, i skuggan. Har busat med henne också och gjort dagens träning på inkallning, gick super för lilltjejen.
Sen tagga för nästa vecka, vi kommer ha 500 håltimmar, kolla på film, äta glass, bada, sola, prata och massa sånt lugnt skönt på lektionstid :) sen på fre avslut, biig like! :D
Mohahaa jag slutar på onsdag!
nu har jag inget att göra har varit ute med min kompis och hennes hund i 8 timmar och gått 4 kilometer och blivit ner drägglad med hund dräggel :)
är det någon som vet en djuraffär i stockholm innerstad som säljer lottie, stampe eller carrier? alla säljer bara oxbow och selectiv rabbit och andra misstänskamma saker…
Vilken kaninras tror ni passar mig (ska kanska skaffa en till kanin)?
Får endast ha dvärg för föräldrarna. ¨
Har en skygg och aggressiv lejonhuvad dvv, det är en kamp mellan oss varje gång jag ska ta upp honom. Så en dvv vill jag inte ha, av egna erfarenheter är de inte så trevliga som alla säger.
Hermelin och dvärghare är inga bra nybörjarraser, har jag läst. Och de hermeliner jag träffat ska bara ha full speed och vägra bli klappade.
Vill ej ha fler lejon, gillar inte pälsen.
Så nu vet jag inte hur jag ska göra, hjälp mig snälla?
Vänliga Hälsningar Lina
öhh kolla runt lite på internet på dvärgraser, jag tror du har räknat upp alla jag kan förutom kanske alla långhåriga ju men du gillar inte päls så jag vet inte
Då verkar det inte som att kanin är 'mitt' djur. :/
Vänliga Hälsningar Lina
men det finns säkert fler bara att jag inte kan några :)
här är alla små raser (tror jag hittade på internet)
Små raser
* Lilla chincilla
* Deilenaar
* Lilla egern
* Perle egern
* Engelsk scheck
* Lilla Havanna
* Holländsk kanin
* Lux
*orange
* Sachsengold
* Schwarzgrannen
* Lilla silver
* Tan
* Lilla wiener
* Zobel
* Örestad
* Rysk kanin
men dvärgraserna är bara de här:
Dvärgraser
* Dvärgvädur
* Hermelin
* Dvärghare
http://www.kaninsidan.se/kaninraser/
där är en länk till en sida där du kan få hjälp att hitta din ras :)
Får bara ha dvärg…
Vänliga Hälsningar Lina
Dvärgvädurar är ju jättemysiga! :)
♥
#86 Inte en enda av de jag träffat.
Vänliga Hälsningar Lina
och alla dvv behöver ju inte vara aggressiva för att du hade en som var det!
jag har en som är världen snällaste
Alla vänner som har kaniner har dvv.
De kaninerna är väldigt aggressiva.
Vänliga Hälsningar Lina
Jag har haft olika dvärgvädurar i 10 år och ingen utav dom jag träffat har varit aggresiv på något sätt! Har du köpt dom i djuraffär eller från uppfödare?
Jag själv tycker det är den mest perfekta rasen som finns.
♥
Uppfödare.
Vänliga Hälsningar Lina
Är du säker på att det är just dvärgvädur som du och dina kompisar har/har haft då?
♥
Ja, eftersom uppfödarna har sagt det..
Vänliga Hälsningar Lina
Aja, du får tycka vad du vill, men jag tycker det är den bästa rasen som finns! :)
♥
Jao, men det är inte det roliogaste att man inte kommer få ha kanin igen :/
Min som är väldigt aggressiv kommer eventuellt avlivas.
Vänliga Hälsningar Lina
men att den är aggressiv beror ju på något, man kan inte bara skylla på "att rasen är sån" visst kan vissa raser vara det men inte dvv. Dina kompisar kanske inte spenderar så mycket tid med kaninen eller något? vad vet jag
Håller med #96.
♥
#80: Om du har dåliga erfarenheter av vissa raser kan du alltid ta en vuxen omplaceringskanin på prov i kanske ett par veckor eller så. Om det klickar mellan er så kan du köpa den, annars är det ju bara att lämna tillbaka den. Då spelar det ju ingen roll vilken rasen är. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Är det någon som vet hur man får bilden att passa i rutan för avataren?
Vill använda hela rutan och inte 2/3.
Kastanjegårdens Kaniner
#99 Skickar du bilden till mig kan jag hjälpa till att fixa det så bra som möjligt :)

Kan ingen fixa spamtrådarna?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Jag kan hjälpa till att ta bort lite spamtrådar om det behövs..

Haha i lördags väkte mamma mig och sa att George hade rymt men hon fångade lätt in honom, haha och sedan igår när jag var vid buren så hoppade han över lätt men skuttade runt glatt och nöjd men lätt att få in.
Ska nog börja ha honom lös eftersom han verkar ha sitt hem hos oss nu :)
Rest in peace Valkyrie!
Har just fått reda på från mamma att ja först och främst kommer få 4 tusen att göra lite större saker för i sommar typ grönana liseberg mm. Sen även 4 tusen för övriga saker! Vem behöver sommarjobb liksom?
Och om pengarna tar slut får ja mer hahaha!
#101: Jag håller på just nu, kom precis hem.
Har stängt av nicket också.
#106: va söt
Någon som kommer passera Norrköping och Kumla (alt Örebro) efter den 21:a juni?
Har lagt ut en tråd inne på djurtransport, men lika bra att kolla lite överallt. ^^
Har nämligen en liten hamsterhane som skulle behöva transport. =)

jag bor i norrköping :)
#109: Och du ska möjligtvis inte åka någonstans så du passerar Örebro/Kumla tror du? =)
Eller vet någon som ska?
Nytt klotterplank??