Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 883 ggr
candycandye
0

Äter kattens mat

Min älskling älskar pellets, han är ganska smal men bara för att jag tyckte att han behövde få i sig mer hö så har vi nu kört en pelletsfri vecka.

Han är lös i lägenheten nästan hela tiden och har tillgång till mat och vatten även när han inte är i sin inhägnad, har nu märkt att jag behövt fylla på kattens torrfoder allt oftare…märkligt iom att han inte är någon storätare..

Ikvll tog jag Mio på bar gärning på han praktiskt taget gick loss på kattens mat!Tömt hela skålen-

Katttorrfoder innehåller ju kött och annat, är detta farligt? Påverkar tarmen?magen?något annat?

Är ju säkerligen inte första gången så han har fått i sig en hel del…men hans bajs är vanligt och han beter sig normalt lite extra spring i benen kanske..

Vad tror ni? Egna erfarenheter? Viktigast av allt, behöver jag åka in till vet? eller något jag ska tänka på?

Tacksam för alla svar:)

Onslow
0

Innehåller det kött så är det väldigt svårsmält för kaninen, vad jag vet. Rätta mig om jag har fel?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Bolten]
0

#1 jo de är väldigt svårsmält, men vet dock inte om köttet i kattmaten är det…

Valkyrie
0

håll koll på honom, men om han bajsar och äter normalt så är det nog ingen fara, annars åk in till veterinären.
Kött är svårsmällt ja men jag tror inte det är samma med torrfodret.
Håller tummarna :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

candycandye
0

Tack för svar! Uppskattas eftersom jag inte vet nått om detta…gärna fler synpunkter/tankar.

Han verkar må väldigt bra, piggare än innan,,Konstigt är det hmm

Kristall
0

Kött är inte bra, då det som sagt är svårsmält för kaninens mag-/tarmsystem som är gjort för att bryta ner stora mängder fiber.

Men det är inte alltför sällan man hör om kaniner som ätit kattorrfoder, så bara han mår bra och du inte låter honom äta det igen är det ingen fara. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[aammE]
0

Har du SETT att han har ätit torrfoder? Annars så är det ju så att det fortfarande är fällningsperiod och då brukar vissa katter äta mer, det gör i alla fall mina två. Är det sådan billig kattmat från ica eller liknande? I så fall är det knappt något kött i maten (bara typ spannmål och grönsaker som i kaninmat) och då är det ingen fara.

Mina kaniner har luktat på kattmaten men aldrig ätit den, jag tror att de känner att det inte luktar som det ska.

Valkyrie
0

6# Hon skrev att hon tog honom på bar gärning då han satt och tömde skålen.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[aammE]
0

#7 AHhaha, nu ser jag! Skrev mitt inlägg 01:21, skyller på att jag var trött. Skrikandes

kaninsnobben78
0

Kattmat är faligt för kaniner  både torrfoder,burkmat  kaniner kan dö av det