Bebisproblem...hoppas på hjälp
Hej hej
Jag har två honor som jag separerade ifrån min hane för ungefär två veckor sen nu då jag tyckte han va på dom alldeles för mycket.
Va mycket väl införstådd med att dom antagligen va dräktiga bäggetvå men gav dom varsitt hus i sin Hage och dom har funkar otroligt bra ihop.
För några dagar sen började bäggetvå att bädda och imorse när jag kom ut låg det 7-10 kaninungar i ett av husen.
Men…jag vet inte vilken av honorna som är mamman för bägge har bäddat i just det huset. Och det andra är ingen päls i alls.
Min vita kanin har under dagen försökt dominera min bruna som har blivit stressad och fräst åt henne. Jag har lyft och känt försiktigt men tycker inte att någon av dom är tunnare eller har svullnare ljuver än den andra.
Vad gör man?
Hade honan som inte fått ungar velat bita ihjäl dom hade hon väl redan gjort det?
Om dom inte diar är det väl inte mycket att göra åt saken? Mer än att flytta in dom och börja mata dom?
Vad matar jag med isf och hur ofta? Stämmer två gånger om dagen?
hoppas att någon känner att ni har lite råd att komma med för jag har inte haft kaninungar som vuxen.
Tack på förhand
www.slattebacke.se
Om ungarna inte blir diade är det tyvärr inte mycket att göra.
Att nappa upp såpass små ungar är i princip omöjligt.
Jag skulle nog faktiskt avvakta och se hur det går.
Vad är det för raser?
Kan det vara så pass att dem fött i samma bo? Tror knappast det men bara en tanke eftersom det var så många.
Kolla på honan som rivit bort päls, har hon röda juver så kan det betyda att hon är mamman då juvren kan bli röda längst ut av allt sugande.
Kolla även på den andre och jämför.
Känn även på båda, lägg hela handflatorna under magen med tummarna utefter sidorna och pressa försiktigt uppåt.
Då känner du om det är klumpar som rör sig i magen eller om det är tomt. Om ena fått så borde den andre (om hon är dräktig) ha ganska tydliga bebisklumpar i magen. Känns längre bak mellan bakbenen för där hamnar dem när det är nära.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Ehm, låter knepigt…

Ok tack så mycket jag väntar och ser…man får väl helt enkelt hoppas på det bästa
Den ena är dvärgvädur och den andra någon lite större blandras.
Jag kollade juvren imorse men bägge har färgförändringar längst ut den ena röda och den andra lite mer åt det lila hållet. Ska gå ut och kolla igen.
Om jag kommer på till hundra % vilken som är mamma bör jag flytta den andra honan?
www.slattebacke.se
Du kan ju testa att "trycka" lite på juvren och titta om det kommer ut mjölk?
#4 Ja, flytta den som ingan ungar har om du blir 100% säker.
Annars flyttar du den du misstänker mest inte har ungar!

Det går ju inte att flytta nån hona för hur skulle du kunna veta helt säkert, kanske båda har fött i samma bo, eller så var bara den ena dräktig och den andra skendräktig?. Du får helt enkelt vänta och se.
Vad beträffar att handmata, så säger jag också att det är ingen ide. Man kan inte handmata så små kaninungar, det slutar nästan helt säkert med att ungarna dör, det är bara kaninmamman som klarar av att mata ungarna dom första två veckorna.
Kan till och med vara som så att båda tar hand om ungarna.
För om det är så som #7 säger att en var dräktig och den andre skendräktig? så kan den skendräktige tro att det är dennes ungar också. Och därmed acceptera ungarna.

jag har nu studerat mina små älsklingar i med jämna mellanrum i ett dygn (Ja även inatt) men inte kunnat fastställa vem som är, eller om bägge är mamman.
Eftersom dom inte skadar varandra och det nu är relativt lugnt så låter jag bägge vara kvar.
Men är inte elva ungar väldigt mycket?
www.slattebacke.se
#9: 11 ungar för en dvärgvädur är helt klart en stor kull.
Så det troligaste, tror jag, är att båda har ungar i det boet.
Jag la fel mamma till 2 ungar en gång när jag ej visste och bet genast ihjäl dem så vänta och se tycker jag med jag tror båda har fött! Sen om du ser på dem vem de hör till kan du ju prova! Men bäst ibland låta naturen ha sin gång…

Jag har idag inte kollat in hos ungarna, tänkte jag skulle låta det gå några dagar.
Bör jag kolla imorgon ifall dom lever.
Hur länge klarar dom sig ifall mödrarna inte låter dom dia?
www.slattebacke.se

Brukar kolla ungarna varje dag.

Men hoppsan, jag läste att man inte ska vara på dom för ofta???
www.slattebacke.se
#14: Med för ofta anser jag är flera gånger per dag.
Jag kollar alltid ungarna varje dag, för att se så att de får mat.
Skulle någon unge ligga död bör den tas bort omedelbart, så den inte ligger och ruttnar.
Därför bör man kolla en snabbis varje dag, anser jag.

Ok tack, annars hade jag gått på facklitteraturen och kollat varannan var tredje dag.
Igår kväll sent så levde allihop….det måste väl betyda att dom får mat?
www.slattebacke.se
jag vill hitta hit igen så jag skriver en kommentar

#16 Man ser och känner ju på ungarna också om dom är runda och om dom är nymatade så är magarna nästan som ballonger. Får dom inte mar så är dom magra och ser lite skrynkliga ut.
De svälter ihjäl om mammorna ej diar dem, det märkte jag, trots stödmatning kunde vi då ej rädda ngn av de tre!

Allihopa levde nu när jag va ute för en stund sen.
Har fortfarande inte fått riktig koll på hur många dom är men nu när jag räknade det fick jag det till tolv!!!!
Helt tokigt .-D
www.slattebacke.se

#20 Du får ta en och en och lägga på ett annat ställe, bra att veta hur många det är, så ingen ligger död, för dom svaga kryper oftast bort från boet, om man hittar en död unge så ligger den oftast inte i boet.
Om det är så många som 12 så tyder det nog på att båda har ungar där, en dvärgvädur får vanligen 5-6 ungar.

Jag ska ta hjälp av min sambo att räkna dom ordentligt imorgon men är rätt säker på att det är tolv och alla lever fortfarande.
Det kan nog hända att mina små vänner sköter sig som mammor ändå :-)
Då kommer nästa grej hur i hela fridens namn ska jag kunna hitta bar hem till tolv så snuttisar :-)
www.slattebacke.se
du och jag då! 10 bäbisar (från en mamma) här i huset som ska hitta andra hem…
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Dom verkar pigga och krya så jag tror allt dom matar sina små.
Plus att jag "barrikerade" öppningen till deras hus igår med hö och det va allt borta så dom har vart inne.
När jag och samobon va ute och skulle kolla läget förut så räknade vi dom och det blev tolv allt som allt.
Hur funkar det med genetik på kaninerna?
Den ena honan har bruna ögon och pappan blå ögon…är brunt dominant hos kaniner också?
Den andra honan har blå ögon precis som pappan, blir det blå ögon på dom då?
Dom bor ju nu i en bur på 2*1,20 men hur länge klarar dom sig på det?
www.slattebacke.se

#23 Ja då har vi fullt upp :-)
Jag funderar på hur man bör sälja dom…jag vill ju inte att kaninerna ska behöva leva själva.
Jag märker på min hane som går själv nu att han inte är toknöjd
www.slattebacke.se
#24: När det gäller ögonfärg så räcker det med ett anlag för blåa ögon.
Dvs ungarna kan få blåa ögon, bruna ögon eller melerade (dvs brunt med blått).
De med blå ögon, är de vita också, eller färgade?
Är de vita, så kommer det i kombination 1 (dvs bruna ögon + blå ögon) att bli 100% wienertecknade (finns artikel om wienerteckning).
I kombination 2 (blå ögon + blå ögon) blir det då enbart vita med blåa ögon om de är vita.
Är de färgade så blir det 50% wienertecknat, 25% vit blåögt och 25% icke wienertecknade (dvs "vanliga").
Kul, de har alldeles säkert lagt sina ungar i samma bo
. Det är inte så vanligt med kaniner, men väldigt vanligt bland katter t ex!
Berätta vad det är för färger på mammorna så ska vi nog kunna säga vilka ungar som hör till vilken mamma! Så småningom, när det går att se färgerna på ungarna i alla fall.
Åå, vad spännand:) Vad mysigt att dom lagt i samma bo, då måste dom väl gilla varandra eller?:)

Idag när jag kom ut och skulle ge Snövit och Blomman deras morgonsnacks så såg jag två ungar utanför huset.
Plockade upp dom och den ena var lite kall medans den som Snövit hade haft under sig fortfarande var varm, jag la tillbaka bäggetvå hos dom andra ungarna.
Kryper dom undan för att dom är för svaga? Eller har dom bara kravlat fel?
Tog upp och räknade dom och kom idag bara upp till elva…har tillsammans med honorna i släptåg :-) kollat igenom hela buren men hittade ingenting. Så jag utgår ifrån att jag har räknat fel från början istället för att tro att honorna ätit upp den saknade ungen, känns bättre så.
Men jäklans va dom växer, helt otroligt .-)
Tog kort förut som jag ska försöka få in på datorn i kväll
#28 Ja jag tror minsann det, det roliga är att dom bara bott tillsammans sen mitten på april så dom har verkligen hittat varandra.
www.slattebacke.se
#29 Åå, vad kul att dom hittat varandra s snabbt, min förra hona kunde inte gå med någon annan hona för hon va lite surig på dom andrao_O Det ska bli kul att se bilder!:D

Va inne på Scalarens (zooaffär som ligger i Alingsås) och köpte kaninblandning och hö till Snövit och Blomma, dom äter ju nåt ohyggligt nu :-)
Då frågar dom ifall jag ska sälja ungarna…men dom är bara intresserade av Snövit och Nalles ungar alltså de renrasiga kaninerna. Någon som har erfarenhet av det? Jag vet inte hur sugen jag är.
Så frågade hon vilken sorts dvärgvädur det va…Hollänsk, tysk m.m m.m
Men va i hela fridens namn borde jag veta det :-D
Frågade tjejen som hade dom innan men hon visste inte heller, får väl söka på nätet hon sa att dom kom ifrån Blåsippans kaninfarm någonstans i närheten av Alingsås-Göteborg, kanske någon här som känner till?
www.slattebacke.se
#31 Blåsippans kaningård tror jag att du vet vilken du menar, vill du ha hemsidan kanske? :)

Ja tack det vore hemskt snällt :-)
www.slattebacke.se

#29 Jo, dom kan krypa undan från dom andra om dom är svaga, men man brukar kunna se på dom om dom är mindre och magrare.
#31 Vad då vilken sorts dvärgvädur det var, finns väl bara en sorts dvärgvädur, sen finns det lilla tysk vädur, men det är en helt annan ras som är mycket större.

#34 Ja jag tyckte det lät konstigt också…men dom skulle typ väga 1,1 till 2 kg annars ville hon inte ha dom…
www.slattebacke.se
snälla sälj inte till djuraffärer, då uppmuntrar du bara oseriösa tioråringar att köpa en kanin som de sen tröttnar på och släpper ut i en lekpark!
(bland annat)

Ja det va min tanke också…jag har ju ingen koll vad som händer med ungarna då. Så det blir nog ingen zooförsäljning
www.slattebacke.se
pjuh!

nää! Vilka söta! Avis!:) Alla va riktigt söta:D

Någon som har adressen till blåsippans hemsida??
Jag letar som en tok men hittar inget
När kan man räkna med att ungarna överlever och kan börja annonsera efter bra ägare?
www.slattebacke.se
Blomma ser ut att vara en dvärgvädur/hermelinkorsning i färgen madagaskar. :) Lite svårt att se färgen på bilden eftersom hon är blöt dock.
Rasblandningen grundar jag på hennes korta men breda svajöron.
Lycka till med ungarna!
Vad är förresten pappan för färg?

Han är renrasig dvärgvädur
www.slattebacke.se
#47 Okej, men Vilken färg?? ;)

haha sorry :-D
Satt på jobbet coh stressläste :-D
Han är brun :-)
Ska ta kort på dom en och en i eftermiddag och lägga upp så ska ni få gissa vilka som hör till vem .-D
www.slattebacke.se
Men herregud så granna! Det blir ju så att jag själv blir sugen på en, fasiken att jag inte har någon plats alltså >.<
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Va fina ungarna var i färgen! :D

#49 Är pappan också wienertecknad då? Tänkte eftersom det är vita ungar.

Så det va de för denna gången :-)
gissningar på vilka bebisar som tillhör vilken mamma mottages tacksamt.
Även NAMNFÖRSLAG :-D
www.slattebacke.se
De vita ungarna tillhör den vita mamman :)
Guuuuud så söööööööötaaa <33 
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

Men om de vita ungarna tillhör den vita mamman hur kommer det sig då att dom har så otrolig skillnad i sin päls.
www.slattebacke.se
är det båda två som har fött i samma bo trotts allt ? :)
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥

Japp så är det nog allt:-D
www.slattebacke.se
okej , roligt att mammorna håller sams :)
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
#66: Förstår inte riktigt vad du menar? :)

DEn ena av dom vita är mjuk och gosig som Snövit(den vita mamman) medans den andra nästan är lite krullig i pälsen
www.slattebacke.se
#71: Beror väll på anlag från föräldrar och sådant:)

Aha så kan jag iaf räkna med att dom två helvita är dvärgvädur?
Kan jag se sen vilka som hör till vilken mamma på något sätt?
www.slattebacke.se
#73: Eftersom pappan var wienertecknad och ena mamma helvit så måste det ju vara så =)
Den andra honan kan ju iofs bära på wiener.. men ja mest troligt är de vita ungarna den vita honans. :)
Skulle vara mycket lättare att räkna ut vilka ungar som tillhör vem om man hade haft stamtavla på föräldrarna, så man vet vilka färger som finns bakom. Men du kommer antagligen att se skillnad på ungarna längre fram, vilka som fäller öronen helt och vilka som har dom på halvsvaj OM ungarna ärver mammans öron dvs.
Otroligt svårt det där. :) Tror inte du kommer att bli helt 100% säker.