Hjälp mig!
Hej alla! Jag har precis Köpt mig en dvärgdjurs hane m stamtavla.
Jag vill börja föda upp lite och gå på utställning och sånna saker.
Kan någon ge bra tips? hur man gör och sånna saker?. Var finns det utställningar och kan man gå med i någon klubb?.
Kan jag få pengar om någon vill para med min kanin?, Och hur gör jag när jag ska registrera kaninungarna så dom får stamtavla?
Tack / JoyF
För att kunna ställa ut din kanin går du med i sveriges kaninavelsföreningars riksförbund- gå in på skaf så kan du läsa mer om det.
Kaninen måste vara minst 4 månader när den ställs ut och den ställs då i klass B.
För att få märka och skriva stamtavla på egenuppfödda kaniner behöver du ett uppfödarnummer, det får man från skaf. Men jag rekommenderar dig att prova att bara vara medlem ett tag och prova att ställa ut osv innan du skaffar ett uppfödarnummer. :)
Om du vill låna ut din kanin till PARNING bestämmer du själv hur mycket det ska kosta!
Lycka till!
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
Har du haft kanin förut? Om inte tycker jag du borde lugna dig lite innan du bestämmer dig för att börja med uppfödning, och skaffa lite mer erfarenhet m.m!
:)

Håller med 2# att du borde läsa på mycket lugnt innan du börjar med alla möjliga saker :)
Tänk på att när man skaffar uppfödning ska du kunna ha flera burar när du ska sära de sedan och är väldigt mycket jobb.
Från och med du har parat kan du inte åka på semester minst 3 månader då du måste ta hand om ungarna och du måste få alla sålt.
Men som sagt bör du nog skaffa lite mer erfarenheter innan.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
hade kanin i 7 år innan jag började med uppfödning,så jag säger som dom andra,ta det lungt och vänta tills du fått mer erfarenhet.
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Ett tips? jag kan ge dit är att leta på en uppfödare i närheten och fråga ifall denne vill vara en slags mentor.
På så sätt kan du komma och besöka och kolla hur det ser ut, hur det är att ha kullar, få hjälp om ni ska på samma utställning och så vidare. =)
Det var ett riktigt bra tips? som #5 gav! Så gjorde jag när jag började ungefär och min "mentor" hjälper mig fortfarande väldigt mycket! Fast jag frågade aldrig om hon ville vara min mentor, det bara "blev så". Men det är väldigt smart att göra så!
Jag hade haft kanin länge innan, men jag kände ändå att jag behövde hjälp av någon som är riktigt duktig! :)
Så du borde nog som många har sagt lugna dig lite och känna efter lite om du trivs med utställning och att över huvud tagen äga kanin, även om du ägt kanin förut så ska man helst vänta och vara 100 % redo! :) Som Valkyrie skrev så är det ju otroligt mycket jobb att vara uppfödare! Men jag håller inte riktigt med om att man inte kan åka på semester, men det är en helt annan sak ^^
Lycka till än en gång :P
Kram Johanna
Man kanske borde lära sig att det heter dvärgvädur och inte dvärgdjur innan man börjar föda upp…
#7 Det där känns som en lite onädig kommentar tycker jag, tänk om det bara var en felskrivning?
Kram Johanna
#8 Nja, tycker inte att det ser ut som en felskrivning. Vädur är svårt att få till djur av att bara glida lite på tangenterna.
#9 Jag menade inte så, men ibland skriver man något annat än vad som är meningen, så gör ofta jag, och det kan bli väldigt fel! Det blir ofta så om man pratar med någon samtidigt som man skriver eller om man tänker på något annat. Det kan ju hända vem som helst! ;)
Sen kanske det är så att TS faktiskt inte vet att det heter dvärgvädur, och då håller jag med dig, till viss del, eftersom att gör man inga fel så lär man sig inte heller något, men man bör ju inte hoppa rakt in i hela grejen med kaninuppfödning om man inte har den rätta kunskapen.
Kram Johanna

#7 jag skrev fel :(.
#2 Jag har haft kanin sen jag var liten (:.