Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3300 ggr
Onslow
0

Kaninbur

Hejsan!

Måste få hjälp med en sak. Jag ska köpa en kanin snart som typ alla vet vid det här laget ^^ Iallafall så säger min mamma att vi bara har plats med en bur som är 100x50x50 i bilen. Det är ju bra ifall vi t.ex ska åka till vårt landställe och vill ha med kaninen, dessutom måste vi ju kunna få hem den på något sätt. Det är godkända mått, men enligt mig är den alldeles för liten. Jag ska ha en Hage också där jag ska ha leksaker och sånt men jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill inte låta det stackars djuret sitta i en så liten bur när vi åker t.ex till landet. Men samtidigt vill jag ha en kanin. Hur ska jag lösa det?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Kan ju passa på att fråga ungefär hur mycket pellets en kanin äter under hela sitt liv? Uppfödaren jag ska köpa hos säljer nämligen pellets. Ska jag köpa 10, 50 eller hur många kilo?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Zvintos
0

Ska du bara ha en kanin räcker det med max 10kg.
Det blir svårt för en ensam kanin att äta upp all den pelletsen innan den blir dålig (vitaminerna börjar försvinna).
Här hemma räckte 10kg i 2-3 månader för 6 kaniner.
Och har för mig att pelletsen har ett bäst före datum på 6 månader ungefär, efter det kan vitaminerna börja försvinna.

alwiz
0

För mej räcker en 10 kilos säck jättelänge :P Pilot får ganska lite pellets och mycket hö så det är nog därför ;)

Hur mycket den äter under hela sitt liv är nog ganska svårt att säga :-P Men iaf så ska man ju inte köpa pellets för en hel livstid på en gång ;)

MixiDixi
0

Ang. buren så kanske man kan ta den på släp eller något?

Billikanin
0

#1 Du kan inte köpa pellets för hela kaninens liv, de kommer att tappa i näring. Som #2 säger så har de ett bäst före datum på ca 6 månader och en kanin lever ju i ca. 6-10 år. Jag har en kanin och köper ett kilo pellets åt gången, så räcker det ett tag. Kaniner äter vanligtvis mellan 1/4-1,5 dl pellets per dag.

Lycka till med din kanin! :)

Onslow
0

Eftersom vårt landställe ligger ca 5 timmar bort tar det ett tag att åka med släp då man bara får köra 80 med släp ^^

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Anis
0

Vad bra att du är mån om din blivande kanin och tänker efter före Glad

Kan du kanske bygga en Hage hemma och en på landet? Eller är det själva transporten av kaninen i liten bur du är bekymrad över? De flesta kaniner sitter nog i betydligt mindre transportburar, så det skulle jag inte oroa mig för.

Ska kaninen bo ute eller inne? Om inne är ju kompostgaller lätta att sätta upp. De kanske till och med får plats i bilen? Kompostgaller är bra ute också förstås, men kaninen bör inte lämnas obevakad i en kompostgallerhage med tanke på hundar och andra faror ute.

Loppan10
0

När vi åker bil med vår kanin så åker hon i en transportbur för katter. Rastar och ger henne vatten efter 2-3 timmar max. Har i transportburen hö och vatten.

Linnet
0

Precis som #8 skriver så är det nog bättre med transportbur när man åker bil. Det är ju inget som kaninen mår dåligt av. Ingen bra ide att frakta kaninen i en stor bur.

Rozza
0

Har fraktat kaniner i flera timmar och en vanlig kattbur för en dvärgkanin vill jag påstå är stor. När vi åker till och från utställningar sitter dom i transportlådor som är betydligt mindre en än vanlig katt tandsportbur. Ibland händer det att dom måste sova i transportburen/lådan över natten om vi reser långt. Och att ha en bur hemma och en på landet är ju en idé om man vill slippa frakta buren i mellan. Samt är ju kompost galler lätta att ha med om man lägger dom längs ner i botten av bilden kan man packa galant uppe på.

Linnslins
0

Skaffa en större bur om du vill det och en transportbur som du kan frakta kaninen i. Sen kanske det går att bygga en bur på landet?

Min personliga åsikt är att man inte bör frakta kaniner i sin vanliga bur. För om man krockar så har kaninen väldigt långt att flyga innan den tar i gallret. I en transportbur hinner inte smällen bli lika stor =)

elinab
0

Håller med föregående om att en transportbur (typen som brukar användas till katter) är bäst ur säkerhetssynpunkt när man reser med kanin. Har ni 5 timmar till landet så föreslår jag att in stannar minst en men gärna två gånger på vägen och rastar kaninen. 10-15 min i koppel per gång räcker.

Enklast är sen att fixa en bur på landet och en hemma. En bra inomhusbur till lantstället får du annars med några kompostgaller. Transportburen kan bli sitthylla/hus. Smidig och enkel lösning på tillfällig bur.

Lycka till med ninen!

alwiz
0

Jag har en bur hemma (såklart ;d) och en bur på stugan. Tar oftast med mig en stor komposthage också i bilen, men det är ju lite jobbigt om man ska ta med sig hela buren ;P
I bilen så har jag kaninen i en transportbur, bra transportburrar finns på libra artic, Atlas 10 är en modell som är väldigt poppulär och som jag kan rekomendera. det går ju såklart också bra med en katttransport också ;) http://www.libraartic.com/index.asp?sida=produkt&category=21

Loppan10
0

Det som också är bra med en katt transportbur är att man i alla fall på våran kan spänna fast den med bilens bälte om man har den i sätet. Då vet man att den inte flyger i väg i fall man skulle krocka eller behöva göra en kraftig inbromsning.

Inaarah
0

Om jag hade varit du, så hade jag byggt en bur på landet och transportera i annan bur. (;

Linnslins
0

#14 Det kan man nog göra med de flesta burar, jag brukar dra säkerhetsbältet genom handtaget på buren. =)

Och om vi ska åka kortare sträckor och hon sitter i bagaget så spänner pappa fast henne med packremmar.

Man spänner ju inte bara fast för kaninens säkerhet utan även för sin egen. Lösa saker i en bil är alltid dåligt.

Valkyrie
0

Är det en innekanin? i så fall tycker jag att du köper en större bur att ha hemma och sedan när du är på landet har du kompostgaller :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Kassy
0

Tycker att hon borde få skutta runt på en stor och luftig yta och kunna beta gräs (på sommaren då) då ni är på landet så kan kaninen också njuta.. Skrattande

Så mitt råd: Ha en bur hemma och en annan på landet. Glad

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Loppan10
0

#16. På vår transportbur så finns det speciella bältes"grejor" som man trär i bältet i.

SuperLivis
0

Vi har precis köpt en rastgård  (idag köpte vi den!) som man skruvar ihop med vanliga skruvar, den är ca 200x100x60 - 2 meter "lång", en meter bred och 60 cm hög. Där i har vi ett litet kaninhus, vattenflaska/skål, matskål, aktiveringsbollar och liknande. Nu när det är varmt ute kommer de för det mesta att vara i den i stället för i buren. Innan hade vi en Hage med liknande kompostgaller men speciellt för kaniner, men de kunde hoppa ut ur den trots vi hade nät ..

Den är sjukt enkel att bygga ihop! Det kommer med 6 delar: två delar som är taket som man inte behöver sätta fast, utan det finns små plgugar och hål som passar i varandra så man kan lyfta bort taket om man vill,

två långsidor och två kortsidor som sätts ihop med 8 skruvar. Den kan man packa ner hur lätt som helst, men den är ju lång?

Hursomhelst är en sådan jättebra ! Det är nästan som en liten bur. Och de kan INTE ta sig ut.

imsuchadiva
0

Vart har du köpt den då? :P

SuperLivis
0

#21. På blocket , men helt ny, inte öppnad ens ;)
men den är ju för två kaniner ,

det finns mindre varianter, t.ex. här!

http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburar/sommarburar--hagar/utegard-disney-passar-aven-till-tvavaningsbur-disney-116cm-73.html

Vår är som sagt mycket större, men den ser exakt likadan ut annars, ;)

SuperLivis
0

Okej , vår har ju två takdelar men denna är ju ungefär 1m x 1m ;) och vår "dörr" ser inte riktigt ut så, utan den går över hela kortsidan:)