Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 765 ggr
Rebiz
0

Smitgalning!

När jag och mamma gick att för att kolla på kaninerna nyss så märkte hon något före mig och sa:
Jaha, så du har Mejja och Dior tillsammans igen? (mamman och dottern från en kull, som jag flyttat i varsina kompostgallerhagar nyligen)
Jag: ….????? Mamma: Jaa,. har inte du satt Dior i Mejjas bur?

Jag står förvånat med hakan nere i gräset, HUR kan Dior ha hamnat i Mejjas bur?! Jag vet att jag hade satt dom i varsina burar och Dior hade tillochmed hönsnät runt hela buren, och nästan hela vägen upp, bortsett från dom översta ca. 20cm (2 hål).

Jag går till Mejjas bur, där Dior nöjt satt och käka gräs.
Jag: Hon måste ju ha rymt! (samtidigt som Dior nyfiket trycker  huvudet hur lätt som helst mellan gallret i Mejjas bur.) **Du ser ju att hon kommer emellan! 
**

Jag flyttar tillbaka Dior till sin bur och Mejja till den också, så att Dior inte skulle vara så ensam, vilket verkade ha varit den största anledningen till att hon rymt. Både ja och mamma funderar över hur Dior lyckats komma ut från sin bur, det var inget hål i hönsnätet nämnligen.

Mamma går in igen och när jag tror att allt är frid och fröjd igen, så ser jag min lilla 9veckors kaninunge ta sats och Hoppa upp på kompost-/hönsgallret och klättra ut genom en av de två hålen, överst på varje kompost-ruta som inte var täckta.

Jag springer halft chockat dit för att fånga henne och stoppa tillbaka henne i buren , men nää, då springer hon i väg, och en "Katt och råtta"-lek håller på över hela gräsmattan i drygt 5 minuter. Passande nog har vi inget staket idag heller, för vi ska sätta dit nytt, så hon kunde ju hur lätt som hälst ha sprungit till en annan tomt, den busan ;P

När jag väl fick tag i Dior satte jag in henne i Max's trekantsbur (liten, provisorisk), och nu får hon stanna där tills jag gjort hennes Hage Icke smitbar (bra sverige?).

Ojojoj, nä, nu har jag då fått min dagsmotion, om man ska se det från den ljusa sidan ^^

poesi
0
Rebiz
0

#1: Jaa, skäms på henne. Mejja har visst inte uppfostrat henne ;)

Billikanin
0

Hahaha, busunge!

Peak303
0

Haha det med att rymma gjorde min 2åriga kanin när hon oxå va i den åldern men mamma fick tag i hennes fot som tur va (A) xD

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt