Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 13747 ggr
Ellenfyrkant
3

Kaninen dricker inte.

Jag har bara haft min kanin i 3 veckor och upptäckt att han dricker väldigt lite. Tydligen har han alltid druckit lite enligt den tidigare ägaren. Han är 4 år gammal och har normal avföring och är pigg för övrigt. Men det kan inte vara normalt att han inte dricker. De senaste två dygnen tvivlar jag på att han rört vattnet över huvud taget. Han har en vattenflaska i buren och en vattenskål i hagen. Men han verkar inte dricka särskillt mycket i någon av dem. Dock vet jag att han vet hur både flaskan och vattenskål används. Han går ute i en Hage med grönt gräs och olika små växtblad varje dag, så på så vis får han i sig vätska. Men hans dåliga konsumtion av vatten börjar bli lite oroväckande. Trots att han alltid druckit lite, vilket även förvånande hans förra ägare i början. Vad borde jag göra ?

Mvh Ellenfyrkant

[Wera]
1

Har haft kaniner som knappt druckit, bara kaninen inte är sjuk och ser ut att må bra är det nog inget att oroa sig över tycker jag.

isafisa
1

svårt att säga, men min kaninhane dricker väldigt lite när han är ute, kan hända att de får i sig nog av växterna, inomhus dricker han ju normalt.

Men sålänge han verkar må bra i allmänt så tycker jag inte att du behöver oroa dig, kolla hur pigg han är och avföringen så går det nog bra :)

[BonnieL]
1

Två av mina kaniner dricker också väldigt lite.
Sålänge han inte är uttorkad eller inte mår bra på något annat sätt borde det inte vara någon fara. Glad

Emma-lundqv
0

Jag har en hona som alltid har druckit lite i förhållande till mina andra kaniner. Det jag gör för att se till att hon i alla fall har chansen att dricka när hon vill är att hon alltid har både skål och flaska tillgänglig i buren och hagen. Sen får hon i sig vätska genom att äta gräs hela dagarna och grönsaker under kvällen/natten. Så länge kaninen verkar må bra för i övrigt, äter som den ska, pigg, normal avföring osv. så är det nog ingen fara :)

Billikanin
1

Så länge han mår bra så åär det inget att oroa sig för. Min kanin brukar inte heller dricka så mycket!

LadyViolet
1

Jag tror inte det är någon fara så länge han mår bra och är pigg och så. Om du är orolig kan du kanske ge honom gurka, det innehåller ju mycket vatten. :)

conejos
0

mina kaniner dricker inte så jättemycket heller.Fast ibland får dom nåt ryck och dricker en hel skål.Dom som dricker i omgångar.Jag tror inte det är någon fara med din kanin.Ibland kan det se ut som dom inte rört vattnet men det syns inte så ofta för dom dricker ju inte så jättemycke.

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se