Sprattlar och får panik
Min lilla kanin är 12 v och till en början var han lugn och lätthanterlig. Kunde ha honom i famn och lyfta honom utan problem. Nu har han tuffat till sig och vågar vara utanför buren. Gör små glädjeskutt osv :-). MEN när jag försöker lyfta honom när jag sitter på golvet så sprattlat han jättemycket och rivs. Jag har läst att man ska "hantera" dem mkt i början så att han blir van. Ska jag fortsätta lyfta och hålla på fast han sprattlar så mkt? Jag håller fast honom tills han slutar sprattla och då släpper jag honom, men när jag släpper honom är han fortfarande stressad. Varför har han plötsligt blivit såhär? Kanske var han så rädd i början att han inte sprattlade?
jag är inget proffs men det jag gjort med min hane när han var ung och spratlade var att jag bara höll kvar så gott det gick och höll kvar tills han slappnade av. Nu är han då väldigt avslappnad :)
MEN som sagt, detta kanske inte funkar för dig, det vet jag inte :)

Min lilla syster har haft samma problem, hon höll kvar kaninen till den slutat sprattla, men som sagt var den väldigt stressad fortfarande.
Vi försökte får kaninen att slappna av genom att klappa den, ge den godis och inte hålla så hårt i kaninen, det funkade för oss :)
Sen gjorde min lillasyster också så att hon sjöng för kaninen samtidigt som hon bar den där ute i solen, på det viset blev hon avslappnad :)
Men det var en hona, jag vet inte om det är annorlunda med hanar…
Men testa att ge han godis och klappa och göra lite andra grejor som han gillar samtidigt som du bär den, gör det så ofta du kan så kanske den lugnar sig :)
Lycka till :)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Hur exakt gör du när du lyfter honom?
Mina kaniner kan börja sprattla om man inte håller dom mot kroppen, de känner sig tryggare då än att "hänga fritt", om du förstår. :)

Undrar som #3 hur du gör när du lyfter honom.Mina vill att man snabbt för dem mot kroppen och vissa föredrar att liksom vila med hela sin kropp mot mig medan vissa vill ha sin rygg&rumpa mot mig med tassarna utåt (självklart med stöd).
Är det bara när han är på golvet och du lyfter honom som han sprattlar så? För rent instinktivt aktar sig kaniner för sånt som kommer ovanifrån. Den gosigaste, tamaste och lugnaste kaninen kan få full panik om man kommer uppifrån och bara lyfter. Huka dig i så fall ner och klappa kaninen lite innan du lyfter.

När jag lyfter honom från buren är han hittills avslappnad. Då lyftar jag bara upp honom under magen och han hänger avslappnad i handen. Jag kan ta bort skräp från pälsen innan jag sätter ut honom. När han varit utanför buren (hoppat ut själv) har jag lyft honom med en hand under framtassarna och en under rumpan och sedan mot kroppen. Men när han sprattlat så mkt har jag fortsatt att hålla i honom fast honom i knät eller på golvet mot min kropp.

Lite otydligt det sista. När jag lyft upp honom utanför buren ebligt beskrivning sprattlar han så mycket (trots att jag håller under framtassarna och rumpan) att jag måste sätta ner honom i knät eller på golvet framför för att inte tappa greppet. Så håller jag kvar honom tills han slutar. Men han försöker på alla sätt att sprattla ur famnen eller ur mitt grepp. Sitter stilla en stund sedan får han ett till "ryck".

Tillägg: jag lyfter inte bara upp honom ovanifrån utanför buren utan jag sitter på golvet, han är nöjd och nosar runt. Jag klappar honom lite och sedan lyfter jag.
Du kan prova att hålla i honom när han fortfarande är på golvet.
Sen lyfter du försiktigt men om han sprattlar då så kan du sätta ner honom igen men du håller i honom fortfarande.
..om du inte vill att han ska bli jättestressad dvs.
Sen kan du lyfta upp honom till bröstet.
Det brukar jag göra med stressade kaniner som sprattlar vid hantering.
#8 Tycker inte att det var ett bra förslag, då lär sig kaninen att om han/hon sprattlar så blir hon/han nedsläppt och kommer då inte att sluta sprattla.

#8 jag håller med aammE, då lär den sig ju att om den sprattlar så blir den nersläppt.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#9 Har gjort så med mina kaniner och det funkade bra, de sprattlar inte längre och får inte hysterisk panik.

Japp, det har inte funkat med att hålla fast honom tills han lugnat sig i alla fall för nu har han blivit rädd för mig. Ska börja om och ta det försiktigare.
Hejsan, jag fick en han-kanin för 2 dar sen, och han var jätte lung (han är 4-5 ÅR) de första timmarna, idag sprattlar han skit mycket, och när han skuttar runt är han bara under soffan, gör enstaka glädjeskutt men int ofta, vill veta hur jag ska hantera min bebis:)

#13 Nu snodde du tråden lite ;)
Du får skriva det i en ny tråd, denna tråd ska fokusera på en kanin som är livrädd för att bli lyft från marken så du får skriva det i en ny tråd :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Okej, förlåt ^^