8 Veckor - Diar?
Mina kaninungar har nu blivit 8 veckor, men senast igår såg jag att de diade av mamman (och hon tillät det).
Hur kommer det sig? De borde ju sluta vid 6 veckors ålder!
Borde sluta vid 6 veckor? Bara för att någon skrivit det i en bok eller på en hemsida så behöver det inte alltid stämma i verkligheten ;)
Kaninungar tycker om att dia, så varför sluta när det fortfarande finns möjlighet till att dia?
Om honan tydlig visar att hon inte vill så borde de sluta men om hon tillåter det så kommer de troligtvis fortsätta ett tag till. Om du inte vill att de ska dia så får du sära på ungarna och honan.
Kastanjegårdens Kaniner

Ungarna diar så länge dom får.
Jaha, har läst på jättemånga ställen att de lixom inte diade efter det, så det var därför jag blev "orolig" :p Men då vet jag ^^
Haha, ja, vi hade ett föl som diade tills han var ett år! Det såg ganska roligt ut…
De är inte i samma behov av diandet efter 6v. ålder. =)
Ofta så diar djur tills de inte får tillgång till det längre.
#4: Hahah, ja det kan jag förstå ^^
#5: Okej (=
Om mamman tillåter det så kan ungarna dias hur länge som helst i princip , men vid 8veckor är de iallafall redo för att lämna mamman.
#7 Aa, de är redo vid 6v. man bör börja vänja av de vid 6-7 veckors ålder. =)
De är redo vid 6v. men skulle ändå säga att man bör sälja de vid 8v. för kaninungarnas bästa. Deras magar har nämligen inte vant sig vid vanlig föda, vilket kan orsaka förstoppning vilket är farligt.
Själv så säljer jag mina vid 8v. :)
#9 Nej sälja de före 8v. skulle jag inte rekommendera. Själv tar jag min friheten att behålla de längre om jag tycker det behövs.
Men man brukar sära på mamman och ungarna vid ca 6v. och låta de bo i egen bur för att se att de klarar sin andra mat som de ska. =)