Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 267 ggr
KajsaM
0

Fråger om avel

Jag har några fråger ang Avel. :)

1. Vad tycker du är viktigast när man tar en kull? t.ex bra stam osv.

2. Om du avlar. Vad är ditt mål med din Avel?

3. Avlar du "kelkaniner" eller hoppkaniner?

Kommer säkert på mera sen :)

Iram
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Kajsa!

1. Temperamentet. Sedan beror det på vad man tar fram. Hos renrasiga jättar som jag sysslar med så är det rätt storlek och presentation och bra färg/päls. Hos hoppkaniner måste det t ex vara bra hoppanlag och liknande.
  2. Mitt mål är att ta fram snälla, stora, vackra och friska jättar som ska se rastypiska ut. Sen vill jag gärna förbättra de blå jättarnas grovlek på sikt, men det är vi flera som vill som tur är.
  3. Ingetdera, endast rasrena utställningsmeriterade Belgiska Jättar.

På bilden är sommarens kull bebisjättar snart 8 veckor gamla och trängs i en Hage medans jag städar buren. :-)

KajsaM
0

#1 Tack så mycke :) Gud vilka sötisar! Hur fick dom plats i buren? ;-)

myriis
0

Kajsa gillar avelsfrågor? =)

1. Det viktigaste tycker jag är att ta fram kaniner med bra temprament och utan defekter som Bettfel. Även friska kaniner och inte inavlat (beror lite dock på anledning) Sen kommer det att dem hoppar klart. Men det är inget jag är petnoga med, även om jag kämpar med att föda upp hoppare ;)

2. Mitt mål med Avel är änsålänge som sagt bra hoppkaniner. Friska, glada och pigga kaniner, som inte är lättskrämda. I framtiden skulle jag gärna vilja starta ett projekt och försöka avla fram svarta dvärgharar med röda ögon ;)

3. Jag avlar hoppkaniner.

KajsaM
0

#3 Tackar :) Joo, det är lite skoj *flinar*